Laat je klant vallen als een baksteen

Te huurIk weet niet of het komt omdat dit Amerika is, waar geld voorop staat. Of dat het overal zo zou gaan.

Feit is dat ik merk dat bepaalde mensen (ik noem geen namen…al lezen ze geen Nederlands) nu ze weten dat wij weggaan ook afscheid nemen van hun relatie met ons.

Nee, niet vrienden! Organisaties of personen waarmee we een zakelijke relatie hebben. De focus is duidelijk aan het veranderen van ons (die voormalige dollars) naar onze opvolgers (de toekomstige dollars). 

Het gezegde ‘laten vallen als een baksteen’ dringt zich op.

Eieren voor je geld? Of kom je bedrogen uit?

De oppas koos al een tijdje geleden eieren voor haar geld – ze wilde liever werken voor een familie die een groter netwerk had (?) en meer lokaal gevestigd was, voor de langere termijn. Daar kan ik me op zich wel iets bij voorstellen hoor, want zo makkelijk en langdurig zijn die werkgeversrelaties vaak niet.

Op school lag de prioriteit misschien een ietsepietsje minder bij onze zoon dan als hij zou zijn gebleven, toen er een belangrijke beslissing over hem moest worden genomen.

Om over de makelaar maar niet te spreken. Want die denkt dat wij, nu wij vertrekken, geen dollars meer binnen kunnen brengen (als we maar wel het huis 10 keer in twee weken aan kant maken en ons uit de voeten maken voor bezichtigingen).

Onderschat de impact

Het grappige, of liever, het stomme, is dat al die organisaties en mensen daarmee een grove inschattingsfout maken.

Vrienden van ons hebben hun kinderen op dezelfde creche. De mensen die in ons huis zullen komen zoeken ook kinderopvang in de buurt. Onze buurvrouw bleek vandaag met onze voormalige oppas een muziekklas voor haar dochtertje te volgen. En iemand die we kennen, helpt een familie die in deze buurt op zoek is naar een huis (dit huis!) en scholen.

Al die mensen benaderen ons met vragen over al die dingen/diensten/mensen.

De baksteen-methodiek

Dus heeft het impact als de makelaar ons laat vallen als een baksteen? Ja, dat kun je wel zeggen. En als iemand vraagt naar onze voormalige oppas, ben ik wel eerlijk (dat ze heel lief was voor Jamie maar dat onze temperamenten nogal verschilden). En als iemand advies wil over een school, twijfel ik momenteel een beetje.

Word of Mouth Marketing is niet voor niets al heel lang een belangrijk begrip binnen marketing. En als je het hebt over een kleine, hechte, geografisch beperkte community moet je helemaal voorzichtig zijn. Alles is binnen zo’n kleine gemeenschap met elkaar verbonden, de relaties zijn hecht en belangrijk, en je weet nooit hoe de verhoudingen liggen.

Het is, blijkt maar weer, niet slim om vanuit een bepaald vooroordeel (bijvoorbeeld dat wij buitenlanders zijn die hier tijdelijk woonden en dus geen impact hebben op onze omgeving) te werken.

Klink ik als een boze op wraak beluste klant? Wel boos, niet op wraak belust. Gewoon positief geweest toen iemand navraag deed over de makelaar en het huis. Maar echt leuk voelt het niet, als je leveranciers je als een baksteen laten vallen.

Niet leuk. En niet slim.

*Ha, dat is grappig, dat de #WOT vandaag over ‘baksteen ging’ (meer over blogopdracht #WOT vind je hier).

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

9 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

karin ramakerreply
mei 12, 2012 at 08:05 PM

oppervlakkig ook en inruilbaar, wat zo vervelend voelt. wat stelt een ‘relatie’ voor, zou je denken. gaan jullie weer terug naar het hollandse?

Eljareply
mei 13, 2012 at 03:05 AM
– In reply to: karin ramaker

Hoi, we gaan niet terug naar NL, maar wel weg. Spannende tijd. En inderdaad – het blijken toch hele zakelijke relaties te zijn. Misschien ook naïef om daar meer ‘persoonlijk’ in te zitten…

Margotreply
mei 11, 2012 at 08:05 AM

Mooie marketing (en levens) les valt er zo te leren uit een baksteen! Word of Mouth Marketing is iets wat nog wel eens in het leven en in hippe marketing over het hoofd wordt gezien, maar het is zó belangrijk!

Elja Daaereply
mei 11, 2012 at 10:05 PM
– In reply to: Margot

Ja he? Grappig hoe social media eigenlijk een draai heeft gegeven aan zo’n oud begrip.

Jacob Jan Voermanreply
mei 11, 2012 at 08:05 AM

Womma  Woman Wommat (dat laatste betekent: The guide, weet ik van een CD van Youssou N’Dour met het mooie 7 seconds er op.)
krachtige woorden!http://youtu.be/wqCpjFMvz-k

Elja Daaereply
mei 11, 2012 at 10:05 PM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Mooi… Ik vind het ook zo gaaf dat artiesten nu gewoon zelf hun werk op YouTube zetten, zodat iedereen het kan zien en luisteren!

Theaterkampreply
mei 11, 2012 at 08:05 AM

Ik was er helemaal vanuit gegaan dat je voor #WOT aan het bloggen was. 😉

Nog wel iets wat ik me afvraag hij je blog, ook al is het wat pietluttig misschien: wat voor oppas was het? Eentje voor de avondjes weg of eentje voor de opvang tijdens het werk? Want als het het laatste is, vind ik het niet zo raar dat ze een ander gezin heeft gezocht. Jullie zijn dan immers haar grootste bron van inkomsten en als ze geen nieuw gezin kan vinden op het moment dat jullie besluiten te vertrekken, heeft ze natuurlijk een flink probleem.

Elja Daaereply
mei 11, 2012 at 10:05 PM
– In reply to: Theaterkamp

Was ook zo hoor, kwam door #WOT. Maar kwam erg goed uit. Je hebt helemaal gelijk, de oppas moet ook gewoon doen wat ze kan. Het is een zwaar leven als buitenlandse zonder vast baan in de VS. Ik bedoelde meer dat het feit dat je weg gaat impact heeft op alles en iedereen, en in de zakelijke relaties niet op een positieve manier. 

lindakwakernaatreply
mei 11, 2012 at 07:05 AM

Word of Mouth Marketing, wat klikt ddat leuk!
kleine wereld , maar ja dat vergeet men nogal snel tsss

Leave a reply