Je moet je doelgroep wel bereiken

Ik zat vandaag te denken aan een site waar ik vroeger mijn ondergoed kocht. Jaja. Ik had een favoriet merk en ik wist mijn maat en ik kocht daar dus mijn ondergoed. Goedkoper nog dan in NL ook. Het heette figleaves.com. Dit is een jaar of 7,8 geleden.

Tot ik op een dag niet meer in dollars mocht kopen maar naar de Britse site werd verwezen. Het prijsvoordeel was weg en ik dus ook. 

Vandaag dacht ik opeens: waarom heb ik in al die jaren in de VS nooit van Figleaves gehoord? Dat zou zo langzamerhand toch een groot, bekend merk moeten zijn voor vrouwen als ik die online shoppen? Ik ben wel op zappos terecht gekomen, op Boden, etc. etc. Een hele reeks merken heeft mij de afgelopen jaren tot klant weten te maken.

Misschien via een advertentie op Facebook. Of omdat ik een gids in de bus kreeg. Of omdat ik een advertentie zag op televisie of in mijn favoriete bladen. Google ads. Gave twitter campagne. Weet ik veel! Ik weet alleen dat merken als Victoria’s Secret of Zappos mij hebben bereikt en tot klant hebben weten te maken.

Terwijl ik figleaves nooit meer ben tegengekomen. Nergens. Nooit.

Net even gekeken. De site ziet er totaal niet uit zoals ik me herinnerde. Misschien verkocht aan een ander bedrijf? Totaal niet uitnodigend ook, niet overzichtelijk, niet verleidelijk (wel handig, bij ondergoed, verleiding, lijkt me). Vreselijk vormgegeven about us pagina ook. Brrr.

Ze beweren wel dat ze een van de grootste en beste etc. zijn. Ik betwijfel het een beetje. Misschien vergis ik me?

Hele gekke gewaarwording. Ik begreep al niet waarom ik er nooit iets over hoorde. Maar het lijkt ook een heel ander bedrijf dan wat ik me herinner. Ik kan er niets over vinden online. Wat me vooral verbaast is dat ze de slag niet hebben weten te maken naar de nieuwe wereld van ecommerce en communities. Ze hadden, lijkt me, wel de uitgangspositie. Ze zijn al vanaf 1998 bezig, zie ik! Wel een van de eersten, dus…

Zo zie je maar. 1) Je moet je doelgroep wel bereiken 2) Het kan raar lopen.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts