Je blog plannen gewoon omdat het kan

tellIk ben geïntrigeerd door dat idee van een een blogplanning waarmee je je hele blogcontent van te voren gaat plannen inclusief hoe het een naar het ander linkt en welke pagina’s de hoofdmoot uitmaken (een mooie term: cornerstone pages, de hoekstenen van je blog).

Ik denk dat ik het maar eens ga doen, een blogplanning maken.

Een contentplanning.

Een lange, lange lijst in een spreadsheet met alle onderwerpen die op mijn blog te vinden zouden kunnen zijn als ik bijvoorbeeld alles op het gebied van zakelijk/corporate bloggen wil behandelen en bespreken.

Niet om nooit meer van af te wijken, natuurlijk! Maar gewoon om ergens aan te bouwen.

Ik ken heel wat bloggers die (net als ik) maar iets doen. Er komt een vraag op van een klant of een contact en daar schrijven ze dan een blog post over. Of ze zien een leuke rubriek bij een andere blogger en besluiten die na te gaan doen. Of ze verzinnen een rubriek op een vast tijdstip, gewoon om maar te bloggen. Het is alsof ze/we iedere week het wiel opnieuw uitvinden.

Of ze bloggen – wat iemand mijn blog laatst vriendelijk benoemde als – een stream of consciousness. Klinkt mooier dan het is. Er zit wel veel denkwerk achter (in mijn geval althans) maar gepland? Nee.

Zelf verdiep ik me hoog uit af en toe in mijn positie in de zoekmachines om te zien wat anderen doen en op welke woorden ik gevonden word. Maar vervolgens doe ik er niet veel mee. Bovendien is het nadeel van je huidige positie in de zoekmachines natuurlijk dat het niets zegt over waar je op gevonden zou willen worden.

Ik heb ook nooit zo’n zin om daar mee bezig te zijn.

Maar je hoeft zo’n planning niet te maken vanuit die zoekmachinegedachte. Zelfs niet vanuit je lezer. Je kunt het ook doen omdat het je gewoon leuk lijkt om volledig te zijn. Om rondom een bepaald onderwerp alles in kaart te brengen. Alles met elkaar te linken. Een onderwerp helemaal uit te diepen.

Leuk man. Lijstjes maken. Bloglijstjes. Contenlijstjes. Onderwerpenlijstjes. Zoekwoordenlijstjes!

Go!

PS Ik ben even iets aan het testen: bloglovin, een manier om blogs te volgen maar ook een plek om de feed van je eigen blog te claimen. Grote kans dat je al volgers hebt. Bij deze (om het te laten werken, moet ik hun link hieronder publiceren, vandaar)

Follow my blog with Bloglovin

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts