Influencer zijn is een vak en geen hobby

influenceIk las een mooi artikel vandaag, over influencers. Het legde uit hoe je als bedrijf om moet gaan met influencers. Het was geschreven door een influencer. Leuke vrouw. Ken haar toevallig.

Het is niet de eerste keer dat ik een verhaal hoor vanuit dat gezichtspunt. Ik spreek regelmatig op congressen over social media, waar ook influencers hun verhaal doen. Meestal in dezelfde strekking: hoe moeten bedrijven zich gedragen om succesvol te kunnen samenwerken met influencers?

Kennelijk zijn influencers vaak ontevreden over die samenwerkingen. Ik zie althans de onvrede onder ‘influencers’ (ik ken vooral bloggers) al jaren groter worden. Bedrijven denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang mogen zitten! Bedrijven begrijpen niets van bloggers! Bedrijven sturen me alleen stomme emails (klopt – gebeurt mij ook)! Bedrijven denken maar dat bloggers blij moeten zijn met producten! Bloggers die dingen gratis doen voor bedrijven, verpesten de markt!

Zelden lijkt men de schuld bij zichzelf te zoeken. En dat vind ik opvallend.

Het lijkt alsof de bloggers verwachten dat bedrijven gillend van vreugde hun marketingbudget bij hen parkeren. Dat bedrijven hun mooiste praatjes moeten aanboren, hun zachtste handschoentjes en best gepoetste schoenen aan moeten trekken om zelfs maar kans te maken dat hun email gelezen wordt (de aanname is over het algemeen dat bedrijven naar de blogger komen, en niet andersom). En natuurlijk moeten ze een goed gevulde beurs meenemen.

Maar zo werkt het natuurlijk niet, in de wereld van de influencer marketing.

Sterker nog: zo werkt het nergens.

Er zijn natuurlijk heel wat bloggers die dat heel goed weten. Ze hebben een commerciële insteek. Commercieel betekent niet: het onderste uit de kan halen (niet dat er iets mis is met flink onderhandelen!). Commercieel betekent: met oog voor hun klant. Professioneel. En door keihard te werken. Kei, kei, kei-hard.

(ik las van de week dit mooie artikel van iemand van RTL die precies uitlegt wat influencers succesvol maakt: hun ondernemende mentaliteit)

Niemand geeft je geld om een beetje te doen wat je leuk vindt, op jouw manier (veel gehoorde klacht: dat bedrijven inspraak willen in wat je blogt). Bedrijven stellen eisen en hebben concrete doelstellingen. Ja, ze zoeken de creativiteit en het bereik van jou als influencer. Maar ook professionaliteit, duidelijke afspraken en rapportages.

De laatste tijd begin ik vanuit de andere kant, de kant van de sponsoren, adverteerders en ‘partners’, tegengeluiden te horen. Dat samenwerkingen tegenvallen. Dat het nauwelijks verkeer oplevert. Dat al die samenwerkingen veel tijd, moeite en geld kosten.

Zonde, vind ik dat.

Want ik zal altijd een fan zijn van het fenomeen ‘influencers’. Ik geloof dat nieuwe platformen, waaronder Snapchat, speciaal talent vragen dat veel bedrijven vaak niet zelf in huis hebben of waar ze niet voldoende van in huis hebben om al die kanalen continu te vullen met goede content. Dat talent zit bij individuele YouTubers, bloggers, Instagrammers, Snapchatters.

Bovendien ben ik hartstochtelijk gelover in de mogelijkheden die de online wereld ons biedt. Je kunt er een inkomen verdienen met je creativiteit! Met doen wat je leuk vindt! Met een smart phone in je hand! Hoe te gek is dat?!

Maar je geld verdienen met bereik en invloed is geen hobby. Het is een baan. En hoe eerder je je dat realiseert als ambitieuze blogger, Instagrammer of Snapchatter, hoe sneller je succes zult hebben.

Foto: canva.com

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Robin Valentinereply
september 10, 2016 at 01:09 AM

Mooi geschreven en duidelijk artikel. Die klachten die je beschrijft van bloggers hoor ik inderdaad ook heel vaak, dat bedrijven gek zijn dat ze zo weinig bieden.. ik vind persoonlijk dat bloggers het al moeten waarderen dat bedrijven met hun willen samenwerken 🙂 Het is toch leuk dat ze iets in je blog/bedrijf zien!

Elja Daaereply
september 10, 2016 at 09:09 AM
– In reply to: Robin Valentine

Ik bedoel niet dat je alles maar gratis moet doen. Maar wel dat je realistisch moet zijn. En soms moet investeren, zodat je kunt ontdekken hoe zo’n samenwerking in zijn werk gaat en die info weer kunt gebruiken voor volgende trajecten.

Lennekereply
september 08, 2016 at 09:09 PM

Goed en mooi verwoord! Ik noem mezelf geen influencer, maar ik vind het wel allemaal onwijs toffe ontwikkelingen. Ben benieuwd wat er allemaal nog meer komen gaat.

Elja Daaereply
september 10, 2016 at 09:09 AM
– In reply to: Lenneke

Thanks! Ik ben ook benieuwd. Het is echt zo in beweging, die hele business…spannende dingen en heel veel kansen voor beide kanten!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.