Het nadeel van succes

Een (hele aardige) kritische lezer vroeg me laatst waarom ik niet reageerde op een comment onder een artikel op dit blog. Ik schrok ervan, want ik reageer altijd. Maar de waarheid is dat ik het soms opeens heel druk heb. En dat er dan even tijd overheen gaat.

Het heeft vooral met timing te maken.

Vooral als ik ‘sochtends blog ontstaat er een gat tussen die reacties en wanneer ik reageer op berichten.

Gemiddeld genomen blog ik pas ‘savonds als mijn kinderen in bed liggen. Om een uur of 11 of zo is het dan pas af. En dat is ook het moment dat ik even kijk naar reacties op voorgaande artikelen.

Maar als ik de dag daarvoor heel vroeg geblogd heb en helemaal niet meer omgekeken heb naar mijn blog, betekent dat dat er eigenlijk twee volle werkdagen overheen gaan. Een eeuwigheid in webcaretermen!

Tegelijkertijd reageer ik op Twitter wel de hele dag door, meestal. Daar kijk ik ontzettend vaak gedurende de dag. Maar tweeten kost me veel minder tijd (althans, ik neem er minder tijd voor) dan reacties op mijn blog.

Maar ook met succes.

Want dit deed me ook realiseren hoe mijn leven is veranderd sinds ik weer in Nederland woon. En vooral sinds ik weer 100% alleen werk. Ik heb het gewoon razend druk. Het aantal opdrachtgevers blijft toenemen. Ik geef steeds meer presentaties, workshops en trainingen. En die kosten veel tijd.

Heel veel van mijn tijd gaat zitten in voorbereiden (het wel op maat, vind ik); een heel stuk gaat zitten in reizen en in de presentaties zelf, en daarnaast ben ik veel bezig met het maken van offertes.

Vandaag is geen uitzondering. 2 uur reistijd, 8 uur training, na kinderbedtijd aan het werk met offertes en dit blog. Zondagavond ook. Gisteravond ook.

Ik vind het te gek. Ik heb leuk werk. Ik verdien geld met iets dat ik zelf heb opgebouwd. Te gek.

Wie succes heeft, heeft niets te klagen. Maar er zijn ook nadelen.

En de belangrijkste is natuurlijk niet dat ik een stuk minder tijd heb voor het bijhouden van mijn favoriete blogs. En voor tijdig reageren op berichten.

Belangrijk is dat het lastig is om te focussen op mijn andere, lange termijn projecten. FOCUSSSS, het is een uitdaging. Ik heb heel veel reacties gekregen op mijn artikel over focus voor ondernemers, dus ik weet dat ik niet de enige ben.

Kosten vs baten

Ik luisterde vandaag in de auto, op de terugweg van een training, naar een podcast van GaryVee. In een half uurtje belt hij met allerlei fans die vragen hebben over ondernemerschap.

Een van de vragenstellers is een social media freelancer die af en toe ook dingen uitbesteedt aan andere freelancers. Maar hij wil meer. Hij wil mensen in dienst nemen. Want, zo is zijn redenering, hij kan dan met 1 persoon de omzet maken van 2 personen. En zo kan hij uitgroeien tot een echt social media bureau. Of dat nou een goed idee is, vraagt hij aan Gary.

Gary vindt van niet. Hij vindt dat je pas iemand aan moet nemen als je genoeg gespaard hebt om dat salaris te kunnen dragen. En als je zeker weet dat je alles in huis hebt aan processen etc. om meer werk aan te kunnen nemen – én ook kwaliteit te kunnen blijven leveren.

Hij heeft een punt. Misschien investeren sommige ondernemers te vroeg in uitbreiding. De kosten gaan voor de baten uit, maar in de visie van Gary moet je die kosten wel degelijk al kunnen dragen als je de stap zet om te investeren.

Investeren in succes?

En toch. Ik loop sinds een paar weken te puzzelen met dat hele idee van tijd en opbrengsten. Ik probeer me voor te stellen of ik dingen die me nu veel tijd kosten bij iemand anders zou kunnen neerleggen. Zodat ik meer tijd kan besteden aan andere dingen.

Een stukje ben ik dit in de praktijk aan het brengen door technische dingen rondom mijn websites uit te besteden.

Maar zou ik iemand kunnen vinden die mijn presentaties kan voorbereiden? Zodat ik ze alleen nog hoef af te maken en oefenen? Bestaat zo iemand? Of kan dat alleen als je altijd precies dezelfde presentatie geeft?

Zijn er andere dingen die ik kan uitbesteden? Kan ik mijn reistijd anders gebruiken? Is er iemand die mijn mail bij kan houden en zo ja, zou dat überhaupt veel tijd schelen?

Succes is druk

Druk zijn is een goed teken, vind ik altijd, qua ondernemerschap en inkomsten.

En je moet toch blijven nadenken of het allemaal logisch is. Of je het goede doet. Of je je tijd slim besteedt. Ik zei het al eerder tegen iemand anders: is er tijd om te zaaien? Of ben je alleen maar aan het oogsten? Je hebt maar een bepaald aantal uur in de dag om te werken.

Goede vraag om ook eens aan mezelf te stellen 🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Rosalinde Markusreply
februari 02, 2017 at 05:02 PM

Ik vind het mooi dat je dit deelt, dat je laat zien dat er echt wel dingen zijn waar succesvolle ondernemers achter de schermen mee worstelen. Een opdrachtgever waar ik eind vorig jaar wat opdrachten voor deed, had ineens het idee om een personal assistent aan te nemen. Bij gebrek aan een betere term daarvoor. Ze wilde dit zodat zij zich niet bezig hoefde te houden met zaken waar ze a) niet goed in was en b) geen tijd voor vrij wilde maken (omdat ze haar tijd nuttiger kon besteden).

Hoewel ik dat nooit eerder heb gedaan, vroeg ze mij ervoor. Nu werk ik een dag per week bij haar op kantoor. Ze heeft dan een lijstje gemaakt met wat er moet gebeuren zodat ik aan de slag kan. Dat varieert van presentaties voorbereiden en mee naar trainingen om op locatie te ondersteunen tot mails versturen en allerlei zaken uitzoeken. Hoe langer we samenwerken, hoe meer we op elkaar ingespeeld raken en ik haar gewoontes leer kennen. In het begin is het dus veel uitleggen en uitvogelen hoe zoiets het beste gaat, maar uiteindelijk is het superfijn lijkt me.

Dit is overigens geen pitch van mij aan jou, ik zeg dit om te laten zien dat het echt mogelijk is om hier iemand op te zetten. Liefst iemand die een beetje in de buurt woont ivm flexibiliteit. Als je erover twijfelt zou ik het gewoon eens proberen als ik jou was. Je hoeft niet meteen je hele bedrijf met die persoon te delen he, je kunt klein beginnen en het uitbouwen als het goed gaat.

Succes!

Elja Daaereply
februari 03, 2017 at 12:02 AM
– In reply to: Rosalinde Markus

Ik wist helemaal niet dat je dat deed! Iemand die presentaties kan voorbereiden zou een gouden greep zijn…

Rosalinde Markus
februari 08, 2017 at 07:02 PM
– In reply to: Elja Daae

Ik ook niet! 😉 Dat is het gekke aan ondernemen, je rolt van het ene in het andere. Wel heel leuk!

Elja Daae
februari 10, 2017 at 12:02 PM
– In reply to: Rosalinde Markus

Ja het klinkt geweldig. Je hebt me echt aan het denken gezet.

Elja Trumreply
februari 01, 2017 at 11:02 PM

Een kleine drie jaar geleden hebben wij een eerste medewerker aangenomen. We waren toen eigenlijk pas een paar maanden bezig. We hebben eerst twee weken lang constant bijgehouden wat we voor een werkzaamheden deden. Vervolgens hebben we gekeken naar wat we eigenlijk eenvoudig uit zouden kunnen besteden. Dat lijstje was lang genoeg om er iemand op te zetten.

We hebben toen iemand aangenomen die 24 uur per week taken uit handen nam die we nu zelf deden. Van administratie tot de lunch halen. Daar hebben we geen seconde spijt van gehad (ondanks dat het financieel best een stap was).

Als je iemand hebt die je taken kunt geven die wel moeten gebeuren maar je weinig opleveren kun je zelf jouw tijd stoppen in dingen die veel meer opleveren (aan je bedrijf werken in plaats van in je bedrijf). Onze officemanager kostte ons circa 10 euro per uur. Als je zelf iets kunt doen in die tijd dat je 100 euro per uur (of duizend) oplevert dan heb je de medewerker snel terug verdient.

Dit was trouwens op advies van een coach. Zulke mensen zijn ook goud waard; zij staan buiten je bedrijf en kunnen je perfect de goede vragen stellen die je zelf niet durft te stellen of waarvan je niet weet dat je ze moet stellen.

Elja Daaereply
februari 03, 2017 at 12:02 AM
– In reply to: Elja Trum

Een coach!! Da’s een goed idee….! Kan wel wat inzichten gebruiken. In dat kader, dank voor je reactie, Elja. Ik kan me voorstellen dat er bij jullie werkzaamheden zijn die je goed kunt uitbesteden. Wat ik niet zeker weet, is of dat bij mij op dit moment ook al het geval is.

Ik heb vandaag even een rekensommetje gemaakt van het verwachte aantal opdrachten en de tijd die ik verwacht daarmee kwijt te zijn. Er bleef nog maar 1/3 over voor de rest. Dus het is me wel duidelijk dat het anders moet. Nogmaals, dank voor je reactie!

Leave a reply