Het gaat om de mens…

Bloggen? BLOGGEN? Ik heb helemaal geen tijd om te bloggen, hoor, vandaag. Ik ben met IETS bezig. Waarover morgen meer. (tralalala!).

Maar in de tussentijd volgde ik vandaag een webinar in het kader van mijn opleiding community management strategist. Dit keer wél een mooi verhaal. Van de man die @comcastcares heeft bedacht en gerund.

Hij verkondigt een boodschap die ik al ken. Alleen heeft hij ook het bewijs.

De kracht van social media voor bedrijven ligt in de mens achter die merkaccounts.

We willen niet met bedrijven communiceren. We willen met mensen communiceren. En het allerleukst is het als blijkt dat achter een bedrijf, een mens schuilgaat. Dan praten er opeens twee entiteiten tegen je. De mens, en het bedrijf. Go figure.

Ik weet dat dit klopt. Ik weet dat vanuit mijn werk. Maar ik weet dat ook vanuit wat ik doe op deze plek, hier, op mijn blog. Ik krijg bijna wekelijks wel een mailtje van iemand die even laat weten hoe leuk ze het vinden dat ik iedere dag blog. Sommige mensen, die ik dus helemaal niet ken, mailen regelmatig. Als een bepaalde update ze geraakt heeft. Of ze lezen tussen de regels door dat ik er een beetje doorheen zit. Laatst zei iemand dat ik een hoge gunfactor had.

Ik schrijf dit niet als compliment aan mezelf! Als iemand een compliment verdient, zijn het die lezers die de moeite nemen om hun gedachten te delen. Dat geeft mij energie, en een warm gevoel, en hoop, en het vermogen om door te bloggen, en het gevoel dat er goeds is in de wereld, en dat we allemaal mensen zijn en een grote community vormen.

Maar wat het aantoont, vind ik, is dat je zakelijke EN persoonlijk kunt zijn. En dat je zakelijk persoonlijk MOET zijn. En dat veel zakelijke social media accounts pas resultaat gaan zien, als ze dit doorhebben.

Ja, lieve kritische lezer, dat geldt ook, nee dat geldt vooral, voor zakelijk bloggen. Tuurlijk is het goed om tips te geven, lijstjes te posten (“De 10 beste…”), goed in elkaar gedraaide artikelen te maken. Maar, zoals Mr @frankeliason vandaag zei: op content ga je het niet winnen. Iedereen is bezig met het maken van blogs, ebooks, whitepapers, cases, en wat dies meer zij. Als ieder bedrijf dit doet, is dat dus niet meer onderscheidend (nu nog wel hoor, denk ik, maar in de toekomst niet). En wat gaat dan het verschil maken? De mensen achter je merk. De mensen die bloggen en twitteren en facebooken. Als ze althans de kans krijgen om hun eigen stem te ontwikkelen via die zakelijke kanalen, he. Als het allemaal door Juridische Zaken en PR & Communicatie moet worden gecheckt, gaat het niet op.

Als bedrijf moet je je mensen vertrouwen, zodat je klanten jouw mensen kunnen vertrouwen. Als je me nog kunt volgen (ik mezelf wel, maar ja, heb ook die presentatie bekeken).

Echt hoor. Geloof me maar. Yep. Indeed. Zo is’t.

Ik heb van de week contact gehad met een uitgever over een (e-)boek over bloggen. En dat het vooral MIJN boek moest worden. Ha, dacht ik, nou, bloggen, daar heb ik wel ideeën over!

En dit is er 1 van.

See you tomorrow!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

10 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Op zoek naar Penelope, dag 6 | Michel ten Hoovereply
september 27, 2012 at 12:09 AM

[…] hoe blogposten op verschillende blogs in elkaars verlengde kunnen liggen. Zo schrijven zowel Elja Daae als Jan Willem Alphenaar over de mens achter de social media die bedrijven inzetten. Hoe […]

richard st de vriesreply
september 26, 2012 at 06:09 PM

Eens. Zakelijk en persoonlijk gaat goed samen. Zoals Alphenaar het zegt “het gaat om p tot p  oftwel van persoon tot persoon. Daarbij hard voor de zaak en hart voor de mens is een mooi combinatie van zakelijk en persoonlijk.

Carolien Geurtsenreply
september 26, 2012 at 04:09 PM

Leuk! Heerlijk en lekker om te lezen. Heerlijk qua inhoud, want helemaal eens en lekker qua schrijfstijl, om te lezen dus.
En vice versa omwisselbaar.
Buitendien ben ik het er helemaal mee eens wat je zegt.

Mocht ik warrig klinken, dan is dat ook zo, omdat ik tóch wil reageren ondanks dat het eten opstaat, er een telefoontje de deur uitmoet en mijn eigen blog staat te wachten op antwoord van de ‘Publish’ knop.
Maar ik ben veel te bang dat het er anders niet van komt omdat ik het zo belangrijk vind wat je schrijft en vooral de combi van hoe.
Helemaal Elja en Elja met een strotje meer lijkt het wel ,nog weer van dieper vandaan uit eigen zeker weten schrijven, over de zakelijke blog die het niet gaat redden als het Haagse Bluf blijft of blijkt, omdat de schrijvers persoonlijk proberen te doen maar het niet durven op de manier die nodig is: oprechtheid is geen truukje en kun je niet simuleren.

Ik mag volgende week mezelf uitleven in semi-doelloos bloggen en twitteren en dan ook nog met een hastag eraan vast. Dat klinkt heel oneerbiedig en ongeremd en dat is het misschien ook.
Op TEDxDelft – Never Grow Up – zijn er op 5 oktober geloof ik 30 sprekers en er is een groep bloggers die dat gaat verslaan.
Ik doe nu allerlei hand- en span klusjes, voornamelijk administratief, maar op de dag zell wordt ik de persoonlijke assistente van Aldith Hunka,r de Host van het hele event, en daarnaast daartussendoor mag ik, op mijn eigen verzoek, met Social Media aan de gang, dus een soort vliegende keep blogger, en dan vooral om mijn eigenlijke taak van ondersteuning van Aldith heen.
Feitelijk word ik een #backstage sfeer blogger en dan alles linea recta naar de website van TEdxDelft zelf, inclusief mijn grote passie, foto’s instagrammiseren en ook die hopla door naar Twitter en het blog.

Waarom ik dat hier neer zet Elja, en dat ontroert me tegelijkertijd enorm als ik dat schrijf, dat ik hier niet geweest was als ik jou niet gevraagd had over #iederedagbloggen, want ik had vier maanden daarvoor wel dapper mijn blog opgepimpt na de eerste blogpraat review, maar was weer erg aan het dubben over vorm en inhoud voor mijn, nog steeds wilde en ongekanaliseerde, schrijflust.
En dan had ik wél om dat vrijwilligerswerk durven vragen bij TEDxDelft, zo vanuit de staart van de burnout, maar niet gisteren in de voorbereidende meeting durven en kunnen opspringen en zeggen dat ik een ervaren blogger ben die dat ook vrij gemakkelijk om een andere bezigheid heen kan weven.
En daar bedank ik je voor, Elja, dat jij onmiddlelijk vanaf de eerste seconde uitstraalde en ook letterlijk zei: ‘natuurlijk is het geen besloten groep’, #iederedagbloggen ‘Hardstikke welkom, en heel erg leuk als je meedoet’.

Dat heeft voor mij de wereld betekend op dat moment, omdat ik net weer begon met bloggen, en sowieso wat gekneusd was, en niet zo dorst en wist hoe en wat… gewoon maar schrijven iederedag en drempels verlagen, imperfectie los laten… en dat na bijna twee maanden stil geweest te zijn.

Je openheid en gulhartigheid zijn al eerder ter sprake gekomen, maar daar hoort zeker bij het perspectief wat je biedt en zelf ook laat zien, dat je echt helemaal met je hele zelf te zijn en te blijven, óók je werk kunt doen en je geld kunt verdienen, met een rustig geweten en een open hart. Dat vind ik erg bemoedigend. dat was altijd mijn eigen visie maar het leek binnen een niet-alternatieve scene feitelijk onmogelijk.

En de vrouw die de bloggers bij #TEDxDelft begeleidt en aanstuurt doet dat ook, bemoedigen om mee te doen, o ja #backstage sfeer, wat een goed idee, heel graag! – om mijn eigen stijl, sfeer en toon te vinden in het bloggen volgende week.
Ze deed me dus aan jou denken.
Tesekurler çanim!

Elja Daaereply
september 26, 2012 at 07:09 PM
– In reply to: Carolien Geurtsen

Diep geraakt! Thanks!!! Je bent gewoon goed bezig, je volgt je hart, je krijgt weer vertrouwen – natuurlijk ben jij een ervaren blogger. Je hebt je eigen community. Al veel langer dan dat iederedagbloggen, de deuren toch ook? Weet je toch! 🙂 Benieuwd naar het hele TedxDelft-gebeuren.

Runyreply
september 26, 2012 at 01:09 PM

Ik heb ooit gelezen dat we leven in een wereld van conversaties. Tussen mensen wel te verstaan. Eigenlijk kan je alleen converseren met een mens en niet met een bedrijf.

Social media heeft dus zo’n vaart genomen omdat het mensen mogelijk maakt om te converseren. Het gaat inderdaad dus uiteindelijk om de mens erachter. Ik zal mijn zakelijke blogs nog meer een persoonlijker tintje geven dan.

lindakwakernaatreply
september 26, 2012 at 09:09 AM

Tuurlijk heb jij daar ideeën over!
Gaat een grote hit worden, eehh hoe zit dat met e-books? gesigneerde exemplaren doesn’t exist? 🙂
Momenteel worstel ik met een opzet om regelmatig voor mijn werkblog te bloggen pff

Elja Daaereply
september 26, 2012 at 09:09 AM
– In reply to: lindakwakernaat

Lekker ding… als je er een opzet voor moet maken, zegt dat toch al iets? Gewoon inloggen, nieuwe post, en hop, typen, klik publish, klaar. Done.

lindakwakernaat
september 26, 2012 at 09:09 AM
– In reply to: Elja Daae

whahahaa tja ik zal om moeten schakelen van persoonlijk- naar werk-bloggen, en elke dag over nagels? maar gaat goed komen (hoop ik)

Jacob Jan Voermanreply
september 26, 2012 at 08:09 AM

[…] las Elja’s post […]

Peter Pellenaarsreply
september 25, 2012 at 10:09 PM

Heikel onderwerp, dat zakelijk en persoonlijk bloggen. Maar gevoelsmatig (zonder praktijkervaring met een zakelijk blog) zit ik op dezelfde lijn. Als lezer van zakelijke blogs merk ik hoe een meer persoonlijke benadering mij meer aanspreekt.
En wat dat (e)boek betreft. Ik kijk daar nu al naar uit en ga het zeker aanschaffen, want ja, bloggen, daar heb jij wel degelijk ideeën over! Goede, welteverstaan 😉

Leave a reply