Het gaat niet om jou

hoofd verbazingVandaag houdt de term ‘ego’ me bezig. Mijn eigen ego. En dat van anderen. En dan in relatie tot social media.

Het lijkt zo logisch om op social media over jezelf te praten.

Vooral als je Zelf hetgeen is dat je te verkopen hebt

  • Als je ZZP-er bent en je je geld verdient met spreken, coachen, adviseren;
  • Als je op zoek bent naar een nieuwe baan;
  • Als je hoofd is waar mensen je voor inhuren. Advocaat, consultant, IT-er, administratiegoeroe. Online marketingkoningin.

Ik verkoop mezelf, ik ben een merk, ik moet dus over mezelf praten. Lijkt logisch.

Maar niets is verder van de waarheid.

Het klopt dat het online belangrijk is om jezelf te laten zien, om persoonlijk te zijn.

En toegegeven, er zijn mensen op de wereld waarvan we alles willen weten. Popsterren. Beroemde acteurs. Zangers. Topmodellen. Als zij alleen maar over zichzelf kunnen praten, alleen maar foto’s plaatsen van zichzelf, dagelijks vertellen wat ze doen en vinden, dan werkt dat.

Maar voor de rest van ons geldt dat het altijd om die ander draait.

Ik kwam een foto tegen op Twitter. Van een adviseur. Het was een glossy foto van zichzelf met daarin een quote van zichzelf en zijn eigen website. Toen ik klikte (toch nieuwsgierig geworden), bleek dat hij je ging leren hoe je net zo succesvol kon worden als hij.

 

Het is waar: als Gary V. dat doet, kijk ik en denk ik er over na. Maar Gary heeft in duizenden video’s, blogartikelen, speeches, boeken, tweets en Facebook berichten laten zien dat hij me wil helpen. Ik vertrouw hem. Ik vind het leerzaam om te weten wat hij denkt.

Aandacht moet je verdienen.

Bijna iedere dag denk ik aan Steve Farber’s mantra:

Do What You Love in the Service of Those Who Love What You Do.

Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet. Te veel mensen blijven hangen bij het eerste deel en vergeten het tweede deel.

Doe wat je leuk vindt.

Maar doe het voor en om die ander.

De kern van marketing vandaag de dag, de kern van social media marketing is de vraag: hoe kan ik helpen?

Waar kun jij waarde toevoegen voor die ander? Welke kennis kun je delen om die ander te helpen? Hoe kun je mensen blij en gelukkig maken of een lach op hun gezicht toveren?

Het gaat niet om jou.

Het gaat om die ander. Ook – vooral – in marketing.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Heleen Schrijvershofreply
mei 25, 2016 at 04:05 PM

Klopt helemaal. Dit is juist super prettig voor mensen die niet de hele dag alleen maar over zichzelf willen praten denk ik. Maakt het allemaal wat minder moeilijk om jezelf te marketen.

Elja Daaereply
mei 25, 2016 at 04:05 PM
– In reply to: Heleen Schrijvershof

Helemaal eens. De online wereld is perfect voor mensen die niet over zichzelf willen praten en juist voor inhoud gaan en voor die ander.

Leave a reply