Help je lezer om oude blogs te vinden

Ik heb er eindelijk eentje: een archief. Wooohooo! Ik heb geen idee of mensen er gaan kijken. Maar het geeft me het gevoel dat al die 1909 (10, met vandaag erbij) artikelen niet voor niets zijn geschreven.

Stoffige blogs

Je schrijf maar en je schrijft maar. En ondertussen verstoft alles een beetje in een digitaal archief waar nooit iemand komt. Nou ja – tenzij Google iemand de weg wijst, dan.

Ik wist dat Raymond wel eens geschreven had over zijn archiefpagina (hier). Dus ik heb gewoon zijn aanbevelingen gevolgd en de WordPress plugin ‘Clean archives reloaded’ geïnstalleerd. Het is een oude plugin die niet meer bijgehouden wordt. Maar ik zag dat het bij Raymond allemaal nog werkte. En dat de maker van de plugin voor het moederbedrijf van WordPress werkt.

Een archief aanmaken voor WordPress blogs

Het werkt heel simpel, nadat je de plugin gedownload hebt en geactiveerd:

  • Maak een nieuwe pagina aan
  • Noem die pagina ‘archief’
  • Zet in de tekst van je pagina de shortcode ‘cleanarchivesreloaded’ (vervang de ‘ door [   ]’) en klaar.

Het klinkt heel simpel en dat is het ook. Die shortcodes zijn een uitvinding. Letterlijk een paar woorden tussen vierkante haakjes, waarvan je website begrijpt wat op die plaats moet komen te staan. Gekker moet het niet worden.

Help je lezer om oude blogs te vinden: 10 manieren

Mocht je er mee bezig zijn, er zijn ook andere manieren om lezers op ‘oude’ blogs te wijzen. En welke blogger wil dat nou niet? Alleen zo blijven je bezoekers langer en kun je ze meer waarde bieden.

10 manieren om je lezers te helpen de weg te vinden naar oude artikelen:

  1. Verwijs naar oude artikelen in je artikel, gewoon door links op te nemen;
  2. Maak een rijtje handmatige links per onderwerp en plak die onder ieder relevant artikel (let op: handmatig is altijd lastig gezien de toekomst maar werkt goed bij beperkte series);
  3. Gebruik een ‘meest gelezen‘ widget in de zijbalk. Kies voor een widget waarbij je oude artikelen kunt uitsluiten. Ik gebruik er eentje die ‘Popular posts’ heet. Ook een hele oude, maar hij werkt;
  4. Gebruik een ‘related posts‘ plugin die onder je artikel automatisch gerelateerde artikelen toont. Bij mij zie je die helemaal onderaan dit artikel;
  5. Maak een afbeelding (banner) aan in je sidebar die verwijst naar een specifieke populaire pagina;
  6. Maak tagpagina’s en categoriepagina’s en verwijs daar naar met behulp van afbeeldingen, links of in je navigatiemenu;
  7. Maak sneeze pages: handige overzichten van interessante artikelen, gegroepeerd naar onderwerp. Hier vind je een uitleg;
  8. Maak een menu item of een drop down menu aan met directe links naar belangrijke artikelen en pagina’s;
  9. Maak er een gewoonte van om af en toe een blogartikel te schrijven waarin je interessante eerdere artikelen opsomt (aangevuld door nieuwe ideeën, context, informatie);
  10. En dat archief dus…handig toch?!
Foto: Carolina Prysyazhnyuk, ‘Archive’, CC BY-SA 2.0

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media. Haar 3e boek heet 'Super social'. Het gaat over social media en komt in het voorjaar van 2019 uit. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

9 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Paulantwoord
7 april 2017 om 14:43

Mijn archiefpagina behoort tot de minst bezochte pagina’s. En ik heb de indruk dat de related pages plugin ook nauwelijks bezoekers doorsluist. Dat kan liggen aan het soort blog dat ik heb (lifelog zonder niche). Het doorlinken in stukjes ben ik nooit aan begonnen…. Thank God voor Google die nog weleens bezoekers doorsluist naar oude stukjes.

Elja Daaeantwoord
8 april 2017 om 13:04
– Antwoord aan: Paul

Ik kan ook niet terugzien of die related articles plugin goed werkt. Ik zie wel in Google Analytics dat mensen soms naar hele aparte artikelen gaan of daar vandaan komen. Ik denk dat dat door de plugin komt. En dat archief, ach, dat is een dingetje voor fanatiekelingen. Ik vind archieven altijd erg interessant maar ik verwacht er niet echt verkeer op.

peter pellenaarsantwoord
2 april 2017 om 08:42

Wat Ximaar zegt => “Meer wordt er waarschijnlijk geklikt op vorige/volgende bericht.”
Dat ontbrak ook bij het wordpress thema dat ik tegenwoordig gebruik (voor zolang als het duurt 😉 ) en heb daarom een stukje code toegevoegd om dat alsnog toe te voegen.
Misschien dat je daar ook eens naar kunt kijken om dat voor jouw site beschikbaar te maken?

Ximaarantwoord
1 april 2017 om 09:51

Mijn indruk is dat bezoekers dit vrijwel nooit gebruiken. Je moet dan al ongeveer weten wat er in welke perdiode is geschreven. Een gemiddelde bezoeker weet dat niet en gebruikt het zoekvak met een trefwoord dat vaak nog wel wordt herinnerd. Zelf gebruik ik al 10 jaar de zoekbalk van Google en kies dan voor zoeken binnen deze site. Die doet het vaak beter dan een zoekvak op de website zelf, aangezien google ook binnen de reacties zoekt. Zelf heb ik een matrix voor m’n archief om iets te hebben in 1 oogopslag.

Ik gebruik ook tags en categorien zodat bezoekers naar aanverwante berichten door kunnen klikken. Ook dat gebeurt volgens mij bitter weinig. Meer wordt er waarschijnlijk geklikt op vorige/volgende bericht. Helaas ontbreekt dat hier net als tags/labels. Er worden hier wel categorien gebruikt, maar door het kleine aantal heb je daar als bezoeker niet zo veel aan.

Elja Daaeantwoord
2 april 2017 om 16:00
– Antwoord aan: Ximaar

Ik denk niet dat mensen dat archief zo veel gaan gebruiken. Maar ik vind het als bezoeker altijd heel leuk om alles op een rijtje te zien. Ook bij mijn eigen blog! Die categoriepagina’s en tagpagina’s zie ik wel terugkomen in mijn google analytics. En ik zie vaak verkeer naar die ‘related articles’! Maar ik geloof toch vooral in relevante links in berichten zelf, jij?

Ximaar
3 april 2017 om 14:15
– Antwoord aan: Elja Daae

Zelf plaats ik ook relevante links binnen m’n eigen stukjes als ik ergens op terugkom. Het automatische ‘related’ systeem van WordPress heb ik uitgeshakeld, omdat ik die minder goed vind dan de gewone relevante tags. Dwz bij de tags bepaal ik zelf of die van toepassing is.. Als ik en-passant iets noem, dan komt dat niet in de tags terug, maar kan het related-systeem van worpress daar wel op triggeren.

In een artikel link ik ook wel eens naar relevante tags. Eigenlijk werken tags alleen goed als er minstens 5 en maximaal 30 berichten van eenzelfde tag zijn voorzien. Ik voeg nog wel eens naderhand tags toe. Probleem is dat veel bloggers tags of labels minder goed gebruiken, waardoor lezers er niet veel aan hebben en er dus niet meer op klikken. Google gaat trouwens ook goed met de Worpress-tags om. Vaak zie ik die terug in zoekresultaten.

Elja Daae
3 april 2017 om 17:02
– Antwoord aan: Ximaar

Ik heb al mijn categories en tags ook onder de loep genomen en het meeste verwijderd. Meestal doen we inderdaad maar wat als bloggers he? Wie daar heel veel van weet is Raymond Snijders. Deze is al van 2012 zag ik https://rsnijders.info/vakblog/2012/05/01/over-het-taggen-van-blogposts/ ik zal hem eens vragen wat de nieuwere zijn. Heerlijk onderwerp vind ik het :))

alimolenaarantwoord
31 maart 2017 om 22:45

Mijn hartelijke dank, je hebt me herinnerd aan iets dat ik zelf ook wil doen en nu weet ik weer welke plugin ik moet gebruiken.

Elja Daaeantwoord
1 april 2017 om 08:51
– Antwoord aan: alimolenaar

Ik moest ook even zoeken. Deze is sterk verouderd en het duurde even voor ik achterhaald had welke shortcode ik moest gebruiken. Maar hij werkt goed!

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.