Help je bezoekers verder je blog in te duiken

Navigatie op je blog – een saai onderwerp (ik hoor je denken!)? Nou, vond ik niet. Vandaag in #blogpraat een uur lang over gehad. Je kunt er wel van uitgaan dat mensen iedere dag je blog lezen en zich abonneren op je blog en dus nooit iets hoeven te vinden. Alles via een ‘reader’ lezen.

Hoe meer artikelen, hoe meer vreugd

Maar voor jou als blogger is het veel leuker als mensen wat langer blijven hangen. En hopelijk is het dat voor je bezoeker ook. Bovendien, als mensen binnenkomen op je blog via Google of een andere zoekmachine komen ze vaak op een bepaald artikel ‘binnen’. Misschien niet het meest recente artikel, of het beste, of het voor hen meest relevante. Dan is het wel zo handig dat ze direct zien wat er nog meer te lezen en te halen valt. Toch?

Daarnaast zullen sommige bloggers er naar streven om mensen langer op hun blog te houden vanwege een alterior motive. Een doel. Doel, bedoel ik. Mensen laten inschrijven op je nieuwsbrief, iets verkopen, iets laten downloaden, zich te laten abonneren op je blog. Allemaal redenen om mensen langer te interesseren en vast te houden dan gedurende 1 artikel.

Je hebt meerdere opties om mensen naar andere artikelen op je blog te leiden

1. Gebruik een menu als navigatie

Menu’s zijn de logische manier voor een bezoeker om hun weg te vinden. Bovenaan een menu is logisch, en vaak ze je ook onderaan de pagina’s nog menu’s, en in de zijbalken. Ik vond hier een oud artikel (2009, Engels) met logische tips voor wie nadenkt over welke menu’s op welke plaats moeten.

Wat je er in zet, hangt af van het doel van jouw blog maar ook van wat je denkt dat je bezoekers willen weten. En natuurlijk wat ze daar verwachten te zien. Meer dan 5 items lijkt in ieder geval een beetje de max qua items.

2. Categorien (via widget)

Categorien zijn een belangrijke manier om bezoekers te helpen hun weg te vinden. In tegenstelling tot tags is het handig om het aantal categorien beperkt te houden (zeg een stuk of 10-12) om het overzichtelijk te houden voor je bezoekers, leerde ik vandaag. Iets wat ik niet heb toegepast hier en van plan ben om te gaan aanpassen.

Toen we het hadden over het verschil tussen categorien en tags gaf @rsnijders aan:

Maar ook:

Bovendien komen Categorieën (als je dit zo instelt, in de ‘permalinks’) terug in de URL van je blog, wat kan helpen bij de vindbaarheid in de zoekmachines. Hoewel ik ook een fervente tegenstander ken van het opnemen van categorieën in URL’s.

3. Tags gebruiken voor vindbaarheid

Omdat je meestal maar gebruik maakt van een beperkt aantal categorien, is het fijn om nog een andere manier te hebben om de inhoud van artikelen in te delen en vindbaar te maken. Tags bieden daar een uitkomst voor. Metatags geven zowel je bezoeker als de zoekmachines een idee van waar je artikelen over gaan. Je kunt die tags zichtbaar maken onder je berichten (zie ook hieronder bij mij) of als tag cloud die door de grootte van het woord ook nog aangeeft hoe ‘relevant’ de tag is voor de content op jouw blog. In dit artikel van Raymond Snijders vind je nog veel meer goede informatie over taggen en het hoe en waarom erachter.

4. Opnemen van interne links in je blogartikelen

Terecht werd er op gewezen dat het altijd heel goed is om in een artikel zelf te verwijzen naar andere interessante informatie op je blog. Dat is trouwens ook voor de zoekmachines een belangrijke factor (geloof ik…!). En het is een hele natuurlijke manier om je bezoeker naar gerelateerde artikelen te verwijzen.

Maar je moet het niet overdrijven:

5. Related posts: soortgelijke artikelen

Er bestaan plugins die je helpen om automatisch onder je artikelen links te laten zien van ‘gerelateerde artikelen’. De gerelateerde artikelen worden door middel van een plugin geselecteerd en getoond. Sommige plugins zorgen dat related posts met een afbeelding (thumbnail) te zien zijn. Er zijn verschillende plugins die verschillend werken: op key word, tag, categorie, etc.

6. Zelfgemaakte zoekpagina’s

Je kunt overwegen om zelf pagina’s te maken op basis van wat je denkt dat bezoekers willen weten, en die via menu’s of een widget of links onder of in je artikelen te ontsluiten. Leuk is dat je artikelen kunt groeperen en omschrijven zoals je goed dunkt (hoewel dit met een tag ook zou moeten kunnen). Nadeel is dat je altijd alles handmatig moet bijwerken, en dat bezoeker misschien niet zo’n zin hebben om op die manier te navigeren of door te klikken.

Mogelijkheden genoeg! Belangrijk om te onthouden is dat je het je bezoekers zo makkelijk mogelijk wilt maken en dat ze met 1 of 2 kliks belangrijke content moeten kunnen bereiken. Het artikel (al eerder genoemd) van Raymond geeft een mooi overzicht van de theorie achter navigatie.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

5 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Martine Bakx ARTOEKantwoord
2 mei 2012 om 17:35

Hoi Elja, ik wilde je nog mailen :-). Maar dacht, laat ik eerst eens even op je blog kijken. Ik heb weer wat geleerd van #blogpraat maandagavond. Het categoriseren dat jullie, WordPressgebruikers, doen is in feite labelen. Ipv iets IN een categorie plaatsen, hangen jullie de categorieën AAN het artikel. Labelen in mijn ogen. En jullie gebruiken de categorieën precies zoals ik steeds voor ogen heb hoe je labels zou moeten toepassen. Eenduidig, consequent enz. Precies de tips die @rsnijders geeft, en waarom hij voorkeur heeft voor categorie ipv label. Het is misschien wel de reden waarom Blogger niet beide als optie aanbiedt. Je moet de tags niet misbruiken als zoekwoordentruc, maar ze gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk de artikelen indelen.
Ik was vorige week, nav een blogpost van een fervente tegenstander van het weglaten van het pad, alweer begonnen aan een blogpost om het weer op een andere manier uit te leggen.
Vandaag na lezing van de mooie posts van @rsnijders heb ik hem afgeschreven: http://seo-enzo.blogspot.com/2012/05/labels-deel-8.html   

Elja Daaeantwoord
3 mei 2012 om 03:47
– Antwoord aan: Martine Bakx ARTOEK

Ha! Die Raymond weet waar ij het over heeft he??!

Ariadnesdraadantwoord
1 mei 2012 om 12:32

Nou ik ga nergens zo maar vanuit : ben blij met elke reactie. Heb op Ariadnesdraad verschillende zoekmogelijheden. Tags, Maandelijks Archief, Categorie,Recente postjes … Verder probeer ik degelijke content aan te leveren en in mijn artikeltjes ook naar eerdere stukjes te linken. That’s it, en daar doe ik het voorlopig mee ….

Ariadnesdraadantwoord
2 mei 2012 om 22:07
– Antwoord aan: Ariadnesdraad

@ Elja 😛

Elja Daaeantwoord
3 mei 2012 om 03:46
– Antwoord aan: Ariadnesdraad

Ik ook! Blij met iedere reactie. Dat mensen die moeite nemen, om langs te komen, te lezen, te reageren…

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.