(dit bericht verscheen eerder op Frankwatching.com, zie link voor vele comment en vragen!)

fanpagina voor bedrijven

Facebook groeit ook in Nederland razendsnel en daarmee wordt dit online sociale netwerk ook voor Nederlandse bedrijven steeds interessanter en relevanter. Mond-tot-mond-reclame is een krachtig middel om klanten te bereiken, en op een platform als Facebook kunnen berichten zich razendsnel verspreiden. Met onderstaand stappenplan maak je eenvoudig een ‘fanpagina’, een zakelijke Facebookpagina.

Facebookterminologie

Vooraf eerst wat uitleg over de Facebook terminologie:

  • Persoonlijk profiel: het profiel dat je als persoon op Facebook aanmaakt
  • ‘Fanpagina’, ‘publieke pagina’, of ‘officiële pagina’: de pagina die je als bedrijf, organisatie, merk of bekend persoon op Facebook aanmaakt
  • Vriend‘: de persoonlijke profielen waar je vanuit je eigen persoonlijke profiel mee verbonden bent
  • Fan‘: de persoonlijke profielen die hebben aangegeven jouw fanpagina leuk te vinden.

1. Maak een persoonlijk profiel aan

Om een fanpagina te maken, heb je een persoonlijk profiel nodig. Een Facebookprofiel kun je eenvoudig aanmaken op www.facebook.com. Een persoonlijk profiel maak je aan onder je eigen naam.

Facebook voor beginners: nieuw profielPrivacyinstellingen persoonlijk profiel

Er zijn mensen die ervoor kiezen om zo’n persoonlijk profiel te maken met een verzonnen naam. Hoewel het technisch mogelijk is, is het tegen de Facebookregels. Een sociaal netwerk is gebouwd op vertrouwen, dus iedereen is gebaat bij transparantie. Indien je verder niets wilt doen met je persoonlijke profiel, kun je je instellingen zo inrichten dat je vrijwel onvindbaar bent (> account > privacyinstellingen > algemene persoonlijke gegevens > instellingen bekijken).

De gegevens van beheerders van een fanpagina zijn overigens niet zichtbaar voor bezoekers of fans van die pagina. Wat je op die pagina schrijft, doe je uit naam van de pagina en niet vanuit je persoonlijk profiel. Bezoekers kunnen niet zien wie de beheerders van een fanpagina zijn.

Het komt voor dat ondernemers (per ongeluk) een persoonlijk profiel gebruiken onder de naam van een bedrijf. Over de redenen om als bedrijf niet voor een persoonlijk profiel te kiezen, maar voor een fanpagina (een officiële zakelijke pagina) onderaan dit artikel meer.

2. Maak een fanpagina aan

Facebookpagina makenHet aanmaken van een fanpagina kun je doen via deze link: aanmaken fanpagina. Je kunt deze vinden via de Facebook helppagina’s. Ook linksonder op iedere willekeurige fanpagina vind je een link ‘Een Pagina maken voor mijn bedrijf’.

Officiële vertegenwoordiger

Het is niet toegestaan om een fanpagina aan te maken namens een bedrijf, merk of bekend persoon als je niet de officiële vertegenwoordiger bent. Je kunt in dat geval wel een groepspagina aanmaken. Als iemand jouw merk of bedrijfsnaam onterecht gebruikt voor een persoonlijk profiel of fanpagina, kun je Facebook verzoeken hier wat aan te doen via deze link: inbreuk van een gebruikersnaam.

3 Kies het soort fanpagina dat je wilt aanmaken

fanpagina Facebook makenJe kunt kiezen uit verschillende soorten fanpagina’s. Het verschil tussen de pagina’s uit zich met name in de informatie die onder de ‘Info’-tab kan worden ingevuld. Sommige informatie is daar al door Facebook ‘voorgedrukt’.

  • Lokaal bedrijf: onder de ‘info’-tab kun je informatie invullen over openingstijden, of je credit cards accepteert etc. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat iedereen die een bedrijf heeft waarvoor de openingstijden belangrijk zijn, voor ‘lokaal bedrijf’ zou kunnen kiezen: retail, horeca, etc. Voor bedrijven met meerdere vestigingen (en verschillende openingstijden) is de volgende categorie geschikter.
  • Merk, product of organisatie: onder de ‘info’-tab komt informatie te staan over het jaar van oprichting, de bedrijfsmissie, producten etc.
  • Artiest, band of bekend persoon: deze pagina is bedoeld voor beroemdheden.

Communitypagina’s

Behalve fanpagina’s (“Officiële pagina’s”) zijn er nog communitypagina’s en groepspagina’s. Een communitypagina is, zoals de naam al zegt, niet van jou, maar van de groep gebruikers. Boven een bepaald aantal leden komt het beheer bij de leden te liggen. Uiteindelijk zul je daar dus weinig controle over hebben.

Verschil groepspagina’s en fanpagina’s

Een belangrijk verschil tussen groepspagina’s en fanpagina’s is dat de updates van groepspagina’s niet automatisch verschijnen in het nieuwsoverzicht van leden. Op een groepspagina schrijft een beheerder uit eigen naam. Voor bezoekers is zichtbaar wie de beheerders zijn. Bovendien kunnen groepen ook opgericht worden door mensen die niet verbonden zijn aan het bedrijf. De groep ‘I love Frankwatching’ zou dus volledig buiten Frankwatching om kunnen worden opgericht. :-)

Facebook zoekfunctie4. Kies de juiste categorie

Vervolgens kies je de juiste categorie, afhankelijk van je keuze onder stap 3. Is dit belangrijk? Niet echt, maar dergelijke categorieën helpen je uiteindelijk om beter gevonden te worden door je doelgroep. Zie facebook.com/search (alleen te zien als je ingelogd bent): hier kunnen mensen zoeken op categorie. Zie het screenshot hiernaast.

Update 22/02/2011: het is nu mogelijk om de categorie van je pagina aan te passen. Die doe je via de link bovenaan je pagina, ‘edit profile’. Je kunt nu de hoofd- en subcategorie aanpassen.

5. Kies de naam van je pagina

Een van de belangrijkste stappen in het maken van een nieuwe fanpagina is het kiezen van de juiste naam.

Enerzijds omdat de naam aan je doelgroep aangeeft waar je pagina over gaat en je ‘fans’ in staat telt om je gemakkelijk terug te vinden binnen Facebook. Maar anderzijds omdat je de naam van je pagina, eenmaal gekozen, niet meer kunt veranderen. Wat je nog wel kunt aanpassen, is de Facebook URL (de URL die direct naar je fanpagina leidt, bijvoorbeeld www.facebook.com/frankwatching), daarover meer onder stap 10.

Het kan zijn dat Facebook het oneens is met je paginanaam – je krijgt dan een melding. Je vindt hier de richtlijnen voor gebruikersnamen. Wat in ieder geval niet mogelijk is, is het gebruik van algemene woorden als ‘pizza’ of ‘advies’. Facebook raadt je aan om je eigen (merk-)naam te gebruiken, en dit is ook het meest logisch als je op Facebook gevonden wilt worden door je doelgroep.

Let op: zodra je klikt op ‘pagina aanmaken’ wordt je pagina aangemaakt! Je hebt helaas niet de mogelijkheid om verschillende opties voor paginanamen te vergelijken en te zien wat er nog beschikbaar is. Je kunt natuurlijk wel even zoeken via de zoekfunctie bovenin je scherm of via www.facebook.com/search (alleen te gebruiken als je ingelogd bent op Facebook).

6. Voeg andere beheerders toe

Een probleem dat zich nog wel eens voordoet, is dat de fanpagina van een bedrijf door een enkele persoon is aangemaakt (bijvoorbeeld een uitzendkracht of stagiaire) die vervolgens het bedrijf verlaat. De enige die kan zorgen dat je medebeheerder wordt van een fanpagina, is de huidige beheerder. En die is niet altijd meer bereikbaar (of bereid).

Zorg daarom dat op dit moment in het proces minimaal 1 collega medebeheerder wordt gemaakt. De enige voorwaarde om iemand beheerder te maken, is dat diegene een Facebookaccount heeft, en dat je het aan dat account gekoppelde e-mailadres kent.

Een beheerder toevoegen aan je fanpagina

  • Ga naar “Pagina bewerken” (rechts op je pagina, bovenaan, onder de blauwe balk, zie afbeelding).
  • In de linkerkolom vind je “Beheerders beheren”.
  • Je hebt nu de de keuze om vrienden te selecteren (contacten van je persoonlijke Facebookaccount) of om beheerders toe te voegen via e-mail.

Je fanpagina vinden

Je bereikt je pagina overigens vanuit ieder willekeurig Facebookscherm door de naam van de fanpagina in te typen in het zoekscherm dat je bovenaan de pagina vindt als je bent ingelogd.

7. Voeg een afbeelding toe

Als Facebook je paginanaam accepteert, wordt je pagina direct aangemaakt.
Het eerste dat Facebook je vraagt, is om een afbeelding toe te voegen. Omdat de afbeelding ook als avatar/profielafbeelding voor berichten komt te staan, is het handig om te kiezen voor een afbeelding die ook in klein formaat nog herkenbaar is. Als je een foto van een persoon gebruikt, zorg dan voor een close-up.

Profielafbeelding: afmetingen

Het maximale formaat van de profielafbeelding is 200 bij 600 pixels – je kunt er dus voor kiezen om een soort banner te maken, in plaats van een vierkante afbeelding. Mooie voorbeelden vind je hier:
Coca Cola: www.facebook.com/cocacola
Roger Federer: www.facebook.com/Federer
Phil Collins: www.facebook.com/philcollinspage

UPDATE 01/03/2012: : de afmetingen van de grote foto die nodig is voor de nieuwe timeline zijn 851 pixels breed, en 315 hoog. Zie dit artikel voor afmetingen en maximale grootte van andere afbeeldingen waaronder de profielafbeelding.

8. Maak een korte profieltekst

Frankwatching op facebook
De korte profieltekst onder je profielafbeelding (zie hiernaast het voorbeeld van de profieltekst van de Frankwatchingpagina) geeft bezoekers snel informatie over je pagina en/of je bedrijf. Het is een tekst die mensen zien, ook als ze niet op bepaalde tabs bovenaan je pagina klikken. Je kunt er dus voor kiezen om hier zaken extra onder de aandacht te brengen.

Je kunt deze tekst zo vaak wijzigen als je wilt en zo op actuele ontwikkelingen binnen je bedrijf inspelen.

Verkorte URL’s

Heb je een nieuwsbrief, een speciale aanbieding of een nieuw product? Verwijs er hier naar met een verkorte URL. Je kunt ook overwegen om mensen via een verkorte URL te verwijzen naar een speciale landingspagina op je website of blog voor meer informatie. De links die je in de profieltekst opneemt, zijn wel te klikken, maar zien er niet uit als links totdat je er met je muis overheen gaat.
(Het potloodje dat je ziet in het screenshot is alleen zichtbaar voor de beheerder van de pagina en geeft aan dat je de tekst kunt wijzigen).

Facebook info tab9. Vul de informatie onder de ‘Info’ tab in

De ‘Info’ tab heeft een vast stramien dat afhangt van de paginacategorie die je gekozen hebt (zie stap 4).

Gelukkig heb je onder ‘Gedetailleerde info’ wat meer mogelijkheden om in te vullen wat jij relevant vindt voor je bezoekers. Onder ‘Website” kun je meerdere links kwijt, onder elkaar. En onder ‘Algemene informatie’ kun je een stuk tekst kwijt naar keuze. Dit kan een lange tekst zijn, maar realiseer je dat Facebook de tekst na ongeveer 10 regels zal afbreken met een ‘lees meer’ link.

NB: Je kunt links niet weergeven als andere tekst. Bezoekers zien dus de hele link in plaats van een ‘mooie’ link. Je kunt helaas ook geen omschrijving toevoegen, of “http://” weglaten.

10. Claim je eigen Facebook-URL

Zodra je 25 fans hebt, kun je je eigen Facebook-URL claimen (zoals www.facebook.com/frankwatching). Dit is handig voor verwijzingen naar je fanpagina in offline communicatie. Het claimen van je eigen URL doe je hier: Facebook vanity URL aanvragen. Je kunt op deze pagina de URL voor je persoonlijke profiel claimen, of een “gebruikersnaam instellen voor je pagina’s”.

Let op: Ook hier geldt dat je de gekozen naam later niet meer kunt wijzigen. Ook niet als er spelfouten in staan! Wel kun je, voordat je definitief kiest, verschillende namen invoeren om te zien of ze vrij zijn.

Let op: de eerste optie die je ziet om een naam vast te leggen, is voor je persoonlijke profiel (want ook daarvoor kun je een URL instellen)! Om de naam van je pagina vast te leggen, moet je iets verder naar beneden op het scherm, naar het drop-down-menu voor ‘pagina’s’.

Update 22/02/2011: Je paginanaam (het gedeelte na facebook.com/…) moet uit minstens 6 tekens bestaan!

Next steps: vul je Facebookpagina

Om je pagina interessant te maken kun je allerlei content toe gaan voegen. Hieronder wat mogelijkheden:

  • Zorg voor een aantal interessante nieuwsberichten, eventueel met foto’s of links.
  • ‘Like’ een aantal interessante pagina’s – deze zijn vervolgens te zien in de linkerbalk onder het kopje ‘Favoriete pagina’s’.
  • Koppel je blog aan je Facebookpagina: iedere blogupdate wordt dan automatisch als update aan je Facebookpagina toegevoegd (en wordt zo zichtbaar in de nieuwsberichten van je fans). Dit kan bijvoorbeeld via de applicaties ‘Networkedblogs” of “RSS Graffiti”. Je vindt die via de zoekbalk bovenaan je pagina.
  • Zorg voor foto’s: van medewerkers, producten, evenementen e.d.
  • Voeg applicaties toe aan je pagina, bijvoorbeeld foto’s, videos, notities, YouTube, een app voor je e-mailnieuwsbrief. Deze apps zijn zichtbaar in de linkerkolom van je pagina.
  • Je vindt de verschillende applicaties als volgt: > Pagina bewerken (onder de pagina-afbeelding) > Onderaan: ‘Meer toepassingen: meer zoeken’.
  • Om zelf invulling te geven aan een app, inclusief de titel, kun je de applicatie ‘Static FBML” gebruiken. Hiermee kun je met behulp van HTML een tab maken die er uit ziet zoals je wilt.
    Update 22/02/2011: Deze applicatie gaat verdwijnen en wordt vervangen door iFrames. Zie facebook/help voor meer info.
  • Je kunt zelf bepalen op welke ‘tab’ bezoekers landen als ze naar je fanpagina gaan. Dit doe je door te gaan naar: > pagina bewerken > toestemmingen beheren > standaard weergegeven tab. Kies via het drop down menu de tab waarop je nieuwe bezoekers wilt laten landen (zie screenshot). Je kunt bijvoorbeeld de FBML-applicatie gebruiken om een eigen welkomstpagina te ontwerpen en die als landingspagina te gebruiken. Standaard landen bezoekers op de ‘Prikbord’ tab.
    NB: De meeste bedrijven kiezen ervoor om dit zo te laten, mogelijk omdat dit ook hetgeen is waar bezoekers het meest in zijn geïnteresseerd?

Voorbeelden van landingspagina’s: Vitaminwater, Hubspot en Target.
In het (Engelstalige) artikel 8 Powerful Ways to Use Facebook Landing Tabs vind je verschillende manieren om een landingstab te gebruiken.

Update 22/02/2011: Met de komst van iFrames in plaats van FBML verandert er het een en ander voor wat betreft landingstabs. Check websites als www.socialmediaexaminer.com of www.marismith.com voor het laatste nieuws.
Update 1/03/2012 Met de introductie van Timeline for Pages is het niet meer mogelijk om een andere pagina te kiezen als landingspagina! 

Waarom een fanpagina en geen persoonlijk profiel?

Sommige bedrijven gebruiken een persoonlijke profiel in plaats van een fanpagina. Ze doen dit ofwel onder hun eigen naam (ZZP-ers, bijvoorbeeld) of ze gebruiken hun bedrijfsnaam als accountnaam voor hun persoonlijke profiel. Dit is om meerdere redenen niet aan te raden:

  • Je krijgt, wanneer je vanuit je persoonlijk profiel iemand aan je netwerk toevoegt (‘vriend’) toegang tot het persoonlijke profiel van die persoon. I.v.m. de privacy van je (potentiële) klanten mogelijk niet handig. Het zou voor sommige mensen zelfs reden kunnen zijn om geen ‘vriend’ (‘fan’) te worden.
  • Een persoonlijk profiel heeft een maximum van 5.000 vrienden, daarna wordt de pagina alsnog automatisch omgezet in een fanpagina.
  • Je kunt voor een persoonlijk profiel geen Facebookadvertenties aanmaken.
  • Je kunt voor een persoonlijk profiel geen statistieken inzien van bezoekers, groei in aantal fans etc.
  • De informatie in persoonlijke profielen is niet zichtbaar in zoekmachines. Dat wil zeggen dat alle content die je via je persoonlijke profiel deelt, niet helpt bij je vindbaarheid in Google. De inhoud van fanpagina’s wordt wel door zoekmachines geïndexeerd.
  • Omdat het tegen de regels van Facebook is om als bedrijf of merk een persoonlijk profiel aan te maken, kan Facebook in zo’n geval het hele profiel (inclusief die 4.999 ‘vrienden’ die je dan misschien al hebt) verwijderen.

Omzetten persoonlijk profiel in fanpagina

Het is niet mogelijk om een persoonlijk profiel om te zetten in een fanpagina. Je kunt wel je ‘vrienden’ uitnodigen om fan te worden van je nieuwe pagina. Onder de profielafbeelding van je fanpagina vind je de mogelijkheid “Voorstellen aan vrienden“. Je kunt vervolgens selecteren aan wie van je ‘vrienden’ je een bericht wilt sturen met het voorstel om de pagina ‘leuk te vinden’.

Tenslotte

Succes op Facebook valt en staat met interactie, acties en reacties. Zorg voor interessante content, leuke updates, stel vragen en vooral: reageer als mensen op jouw fanpagina reageren. En vergeet niet om een ‘like’-box op je website te zetten, omdat dit de grootste ‘driver’ is van nieuwe fans.

Update januari 2011: de wijze waarop je fanpagina’s beheert is eind 2010 veranderd. Om die reden zijn er in dit artikel enkele aanpassingen gedaan zodat de uitleg overeenkomt met de huidge werkwijze van Facebook. Met dank aan degenen die hier in de commentaren op wezen!

Update februari 2011: de lay-out van fanppagina’s is sterk veranderd en wordt vanaf maart 2011 voor iedere bestaande pagina verplicht omgezet van het oude naar het nieuw profiel. Dit artikel is zoveel mogelijk aangepast aan de nieuwe fanpagina’s.

En, als je toch op Facebook zit, nodig ik je natuurlijk van harte uit om mijn fanpagina te bekijken  –facebook.com/marketingadvies– en, hopelijk, ‘leuk te vinden’. Ik gebruik hem met name om interessante links en nieuwtjes op het gebied van marketing en social media te delen. Wie weet, heb je er wat aan.

UPDATE: maart 2012 gaan alle fanpagina’s over op de nieuwe Facebook Timeline. Dit heeft de nodige impact op de weergave van je site. Het is niet meer mogelijk een andere landingspagina in te stellen voor je pagina, om maar iets te noemen. Zie dit artikel over de veranderingen. Overige stappen zoals hierboven beschreven blijven gelden, maar schermen kunnen er iets anders uitzien. Ook heb je nu een grote cover photo nodig voor je fanpagina, en niet alleen een afbeelding als profielplaatje (zie stap 7).