Facebook voor bedrijven: een fanpagina in 10 stappen

(dit bericht verscheen eerder op Frankwatching.com, zie link voor vele comment en vragen!)

fanpagina voor bedrijven

Facebook groeit ook in Nederland razendsnel en daarmee wordt dit online sociale netwerk ook voor Nederlandse bedrijven steeds interessanter en relevanter. Mond-tot-mond-reclame is een krachtig middel om klanten te bereiken, en op een platform als Facebook kunnen berichten zich razendsnel verspreiden. Met onderstaand stappenplan maak je eenvoudig een ‘fanpagina’, een zakelijke Facebookpagina.

Facebookterminologie

Vooraf eerst wat uitleg over de Facebook terminologie:

  • Persoonlijk profiel: het profiel dat je als persoon op Facebook aanmaakt
  • ‘Fanpagina’, ‘publieke pagina’, of ‘officiële pagina’: de pagina die je als bedrijf, organisatie, merk of bekend persoon op Facebook aanmaakt
  • Vriend‘: de persoonlijke profielen waar je vanuit je eigen persoonlijke profiel mee verbonden bent
  • Fan‘: de persoonlijke profielen die hebben aangegeven jouw fanpagina leuk te vinden.

1. Maak een persoonlijk profiel aan

Om een fanpagina te maken, heb je een persoonlijk profiel nodig. Een Facebookprofiel kun je eenvoudig aanmaken op www.facebook.com. Een persoonlijk profiel maak je aan onder je eigen naam.

Facebook voor beginners: nieuw profielPrivacyinstellingen persoonlijk profiel

Er zijn mensen die ervoor kiezen om zo’n persoonlijk profiel te maken met een verzonnen naam. Hoewel het technisch mogelijk is, is het tegen de Facebookregels. Een sociaal netwerk is gebouwd op vertrouwen, dus iedereen is gebaat bij transparantie. Indien je verder niets wilt doen met je persoonlijke profiel, kun je je instellingen zo inrichten dat je vrijwel onvindbaar bent (> account > privacyinstellingen > algemene persoonlijke gegevens > instellingen bekijken).

De gegevens van beheerders van een fanpagina zijn overigens niet zichtbaar voor bezoekers of fans van die pagina. Wat je op die pagina schrijft, doe je uit naam van de pagina en niet vanuit je persoonlijk profiel. Bezoekers kunnen niet zien wie de beheerders van een fanpagina zijn.

Het komt voor dat ondernemers (per ongeluk) een persoonlijk profiel gebruiken onder de naam van een bedrijf. Over de redenen om als bedrijf niet voor een persoonlijk profiel te kiezen, maar voor een fanpagina (een officiële zakelijke pagina) onderaan dit artikel meer.

2. Maak een fanpagina aan

Facebookpagina makenHet aanmaken van een fanpagina kun je doen via deze link: aanmaken fanpagina. Je kunt deze vinden via de Facebook helppagina’s. Ook linksonder op iedere willekeurige fanpagina vind je een link ‘Een Pagina maken voor mijn bedrijf’.

Officiële vertegenwoordiger

Het is niet toegestaan om een fanpagina aan te maken namens een bedrijf, merk of bekend persoon als je niet de officiële vertegenwoordiger bent. Je kunt in dat geval wel een groepspagina aanmaken. Als iemand jouw merk of bedrijfsnaam onterecht gebruikt voor een persoonlijk profiel of fanpagina, kun je Facebook verzoeken hier wat aan te doen via deze link: inbreuk van een gebruikersnaam.

3 Kies het soort fanpagina dat je wilt aanmaken

fanpagina Facebook makenJe kunt kiezen uit verschillende soorten fanpagina’s. Het verschil tussen de pagina’s uit zich met name in de informatie die onder de ‘Info’-tab kan worden ingevuld. Sommige informatie is daar al door Facebook ‘voorgedrukt’.

  • Lokaal bedrijf: onder de ‘info’-tab kun je informatie invullen over openingstijden, of je credit cards accepteert etc. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat iedereen die een bedrijf heeft waarvoor de openingstijden belangrijk zijn, voor ‘lokaal bedrijf’ zou kunnen kiezen: retail, horeca, etc. Voor bedrijven met meerdere vestigingen (en verschillende openingstijden) is de volgende categorie geschikter.
  • Merk, product of organisatie: onder de ‘info’-tab komt informatie te staan over het jaar van oprichting, de bedrijfsmissie, producten etc.
  • Artiest, band of bekend persoon: deze pagina is bedoeld voor beroemdheden.

Communitypagina’s

Behalve fanpagina’s (“Officiële pagina’s”) zijn er nog communitypagina’s en groepspagina’s. Een communitypagina is, zoals de naam al zegt, niet van jou, maar van de groep gebruikers. Boven een bepaald aantal leden komt het beheer bij de leden te liggen. Uiteindelijk zul je daar dus weinig controle over hebben.

Verschil groepspagina’s en fanpagina’s

Een belangrijk verschil tussen groepspagina’s en fanpagina’s is dat de updates van groepspagina’s niet automatisch verschijnen in het nieuwsoverzicht van leden. Op een groepspagina schrijft een beheerder uit eigen naam. Voor bezoekers is zichtbaar wie de beheerders zijn. Bovendien kunnen groepen ook opgericht worden door mensen die niet verbonden zijn aan het bedrijf. De groep ‘I love Frankwatching’ zou dus volledig buiten Frankwatching om kunnen worden opgericht. :-)

Facebook zoekfunctie4. Kies de juiste categorie

Vervolgens kies je de juiste categorie, afhankelijk van je keuze onder stap 3. Is dit belangrijk? Niet echt, maar dergelijke categorieën helpen je uiteindelijk om beter gevonden te worden door je doelgroep. Zie facebook.com/search (alleen te zien als je ingelogd bent): hier kunnen mensen zoeken op categorie. Zie het screenshot hiernaast.

Update 22/02/2011: het is nu mogelijk om de categorie van je pagina aan te passen. Die doe je via de link bovenaan je pagina, ‘edit profile’. Je kunt nu de hoofd- en subcategorie aanpassen.

5. Kies de naam van je pagina

Een van de belangrijkste stappen in het maken van een nieuwe fanpagina is het kiezen van de juiste naam.

Enerzijds omdat de naam aan je doelgroep aangeeft waar je pagina over gaat en je ‘fans’ in staat telt om je gemakkelijk terug te vinden binnen Facebook. Maar anderzijds omdat je de naam van je pagina, eenmaal gekozen, niet meer kunt veranderen. Wat je nog wel kunt aanpassen, is de Facebook URL (de URL die direct naar je fanpagina leidt, bijvoorbeeld www.facebook.com/frankwatching), daarover meer onder stap 10.

Het kan zijn dat Facebook het oneens is met je paginanaam – je krijgt dan een melding. Je vindt hier de richtlijnen voor gebruikersnamen. Wat in ieder geval niet mogelijk is, is het gebruik van algemene woorden als ‘pizza’ of ‘advies’. Facebook raadt je aan om je eigen (merk-)naam te gebruiken, en dit is ook het meest logisch als je op Facebook gevonden wilt worden door je doelgroep.

Let op: zodra je klikt op ‘pagina aanmaken’ wordt je pagina aangemaakt! Je hebt helaas niet de mogelijkheid om verschillende opties voor paginanamen te vergelijken en te zien wat er nog beschikbaar is. Je kunt natuurlijk wel even zoeken via de zoekfunctie bovenin je scherm of via www.facebook.com/search (alleen te gebruiken als je ingelogd bent op Facebook).

6. Voeg andere beheerders toe

Een probleem dat zich nog wel eens voordoet, is dat de fanpagina van een bedrijf door een enkele persoon is aangemaakt (bijvoorbeeld een uitzendkracht of stagiaire) die vervolgens het bedrijf verlaat. De enige die kan zorgen dat je medebeheerder wordt van een fanpagina, is de huidige beheerder. En die is niet altijd meer bereikbaar (of bereid).

Zorg daarom dat op dit moment in het proces minimaal 1 collega medebeheerder wordt gemaakt. De enige voorwaarde om iemand beheerder te maken, is dat diegene een Facebookaccount heeft, en dat je het aan dat account gekoppelde e-mailadres kent.

Een beheerder toevoegen aan je fanpagina

  • Ga naar “Pagina bewerken” (rechts op je pagina, bovenaan, onder de blauwe balk, zie afbeelding).
  • In de linkerkolom vind je “Beheerders beheren”.
  • Je hebt nu de de keuze om vrienden te selecteren (contacten van je persoonlijke Facebookaccount) of om beheerders toe te voegen via e-mail.

Je fanpagina vinden

Je bereikt je pagina overigens vanuit ieder willekeurig Facebookscherm door de naam van de fanpagina in te typen in het zoekscherm dat je bovenaan de pagina vindt als je bent ingelogd.

7. Voeg een afbeelding toe

Als Facebook je paginanaam accepteert, wordt je pagina direct aangemaakt.
Het eerste dat Facebook je vraagt, is om een afbeelding toe te voegen. Omdat de afbeelding ook als avatar/profielafbeelding voor berichten komt te staan, is het handig om te kiezen voor een afbeelding die ook in klein formaat nog herkenbaar is. Als je een foto van een persoon gebruikt, zorg dan voor een close-up.

Profielafbeelding: afmetingen

Het maximale formaat van de profielafbeelding is 200 bij 600 pixels – je kunt er dus voor kiezen om een soort banner te maken, in plaats van een vierkante afbeelding. Mooie voorbeelden vind je hier:
Coca Cola: www.facebook.com/cocacola
Roger Federer: www.facebook.com/Federer
Phil Collins: www.facebook.com/philcollinspage

UPDATE 01/03/2012: : de afmetingen van de grote foto die nodig is voor de nieuwe timeline zijn 851 pixels breed, en 315 hoog. Zie dit artikel voor afmetingen en maximale grootte van andere afbeeldingen waaronder de profielafbeelding.

8. Maak een korte profieltekst

Frankwatching op facebook
De korte profieltekst onder je profielafbeelding (zie hiernaast het voorbeeld van de profieltekst van de Frankwatchingpagina) geeft bezoekers snel informatie over je pagina en/of je bedrijf. Het is een tekst die mensen zien, ook als ze niet op bepaalde tabs bovenaan je pagina klikken. Je kunt er dus voor kiezen om hier zaken extra onder de aandacht te brengen.

Je kunt deze tekst zo vaak wijzigen als je wilt en zo op actuele ontwikkelingen binnen je bedrijf inspelen.

Verkorte URL’s

Heb je een nieuwsbrief, een speciale aanbieding of een nieuw product? Verwijs er hier naar met een verkorte URL. Je kunt ook overwegen om mensen via een verkorte URL te verwijzen naar een speciale landingspagina op je website of blog voor meer informatie. De links die je in de profieltekst opneemt, zijn wel te klikken, maar zien er niet uit als links totdat je er met je muis overheen gaat.
(Het potloodje dat je ziet in het screenshot is alleen zichtbaar voor de beheerder van de pagina en geeft aan dat je de tekst kunt wijzigen).

Facebook info tab9. Vul de informatie onder de ‘Info’ tab in

De ‘Info’ tab heeft een vast stramien dat afhangt van de paginacategorie die je gekozen hebt (zie stap 4).

Gelukkig heb je onder ‘Gedetailleerde info’ wat meer mogelijkheden om in te vullen wat jij relevant vindt voor je bezoekers. Onder ‘Website” kun je meerdere links kwijt, onder elkaar. En onder ‘Algemene informatie’ kun je een stuk tekst kwijt naar keuze. Dit kan een lange tekst zijn, maar realiseer je dat Facebook de tekst na ongeveer 10 regels zal afbreken met een ‘lees meer’ link.

NB: Je kunt links niet weergeven als andere tekst. Bezoekers zien dus de hele link in plaats van een ‘mooie’ link. Je kunt helaas ook geen omschrijving toevoegen, of “http://” weglaten.

10. Claim je eigen Facebook-URL

Zodra je 25 fans hebt, kun je je eigen Facebook-URL claimen (zoals www.facebook.com/frankwatching). Dit is handig voor verwijzingen naar je fanpagina in offline communicatie. Het claimen van je eigen URL doe je hier: Facebook vanity URL aanvragen. Je kunt op deze pagina de URL voor je persoonlijke profiel claimen, of een “gebruikersnaam instellen voor je pagina’s”.

Let op: Ook hier geldt dat je de gekozen naam later niet meer kunt wijzigen. Ook niet als er spelfouten in staan! Wel kun je, voordat je definitief kiest, verschillende namen invoeren om te zien of ze vrij zijn.

Let op: de eerste optie die je ziet om een naam vast te leggen, is voor je persoonlijke profiel (want ook daarvoor kun je een URL instellen)! Om de naam van je pagina vast te leggen, moet je iets verder naar beneden op het scherm, naar het drop-down-menu voor ‘pagina’s’.

Update 22/02/2011: Je paginanaam (het gedeelte na facebook.com/…) moet uit minstens 6 tekens bestaan!

Next steps: vul je Facebookpagina

Om je pagina interessant te maken kun je allerlei content toe gaan voegen. Hieronder wat mogelijkheden:

  • Zorg voor een aantal interessante nieuwsberichten, eventueel met foto’s of links.
  • ‘Like’ een aantal interessante pagina’s – deze zijn vervolgens te zien in de linkerbalk onder het kopje ‘Favoriete pagina’s’.
  • Koppel je blog aan je Facebookpagina: iedere blogupdate wordt dan automatisch als update aan je Facebookpagina toegevoegd (en wordt zo zichtbaar in de nieuwsberichten van je fans). Dit kan bijvoorbeeld via de applicaties ‘Networkedblogs” of “RSS Graffiti”. Je vindt die via de zoekbalk bovenaan je pagina.
  • Zorg voor foto’s: van medewerkers, producten, evenementen e.d.
  • Voeg applicaties toe aan je pagina, bijvoorbeeld foto’s, videos, notities, YouTube, een app voor je e-mailnieuwsbrief. Deze apps zijn zichtbaar in de linkerkolom van je pagina.
  • Je vindt de verschillende applicaties als volgt: > Pagina bewerken (onder de pagina-afbeelding) > Onderaan: ‘Meer toepassingen: meer zoeken’.
  • Om zelf invulling te geven aan een app, inclusief de titel, kun je de applicatie ‘Static FBML” gebruiken. Hiermee kun je met behulp van HTML een tab maken die er uit ziet zoals je wilt.
    Update 22/02/2011: Deze applicatie gaat verdwijnen en wordt vervangen door iFrames. Zie facebook/help voor meer info.
  • Je kunt zelf bepalen op welke ‘tab’ bezoekers landen als ze naar je fanpagina gaan. Dit doe je door te gaan naar: > pagina bewerken > toestemmingen beheren > standaard weergegeven tab. Kies via het drop down menu de tab waarop je nieuwe bezoekers wilt laten landen (zie screenshot). Je kunt bijvoorbeeld de FBML-applicatie gebruiken om een eigen welkomstpagina te ontwerpen en die als landingspagina te gebruiken. Standaard landen bezoekers op de ‘Prikbord’ tab.
    NB: De meeste bedrijven kiezen ervoor om dit zo te laten, mogelijk omdat dit ook hetgeen is waar bezoekers het meest in zijn geïnteresseerd?

Voorbeelden van landingspagina’s: Vitaminwater, Hubspot en Target.
In het (Engelstalige) artikel 8 Powerful Ways to Use Facebook Landing Tabs vind je verschillende manieren om een landingstab te gebruiken.

Update 22/02/2011: Met de komst van iFrames in plaats van FBML verandert er het een en ander voor wat betreft landingstabs. Check websites als www.socialmediaexaminer.com of www.marismith.com voor het laatste nieuws.
Update 1/03/2012 Met de introductie van Timeline for Pages is het niet meer mogelijk om een andere pagina te kiezen als landingspagina! 

Waarom een fanpagina en geen persoonlijk profiel?

Sommige bedrijven gebruiken een persoonlijke profiel in plaats van een fanpagina. Ze doen dit ofwel onder hun eigen naam (ZZP-ers, bijvoorbeeld) of ze gebruiken hun bedrijfsnaam als accountnaam voor hun persoonlijke profiel. Dit is om meerdere redenen niet aan te raden:

  • Je krijgt, wanneer je vanuit je persoonlijk profiel iemand aan je netwerk toevoegt (‘vriend’) toegang tot het persoonlijke profiel van die persoon. I.v.m. de privacy van je (potentiële) klanten mogelijk niet handig. Het zou voor sommige mensen zelfs reden kunnen zijn om geen ‘vriend’ (‘fan’) te worden.
  • Een persoonlijk profiel heeft een maximum van 5.000 vrienden, daarna wordt de pagina alsnog automatisch omgezet in een fanpagina.
  • Je kunt voor een persoonlijk profiel geen Facebookadvertenties aanmaken.
  • Je kunt voor een persoonlijk profiel geen statistieken inzien van bezoekers, groei in aantal fans etc.
  • De informatie in persoonlijke profielen is niet zichtbaar in zoekmachines. Dat wil zeggen dat alle content die je via je persoonlijke profiel deelt, niet helpt bij je vindbaarheid in Google. De inhoud van fanpagina’s wordt wel door zoekmachines geïndexeerd.
  • Omdat het tegen de regels van Facebook is om als bedrijf of merk een persoonlijk profiel aan te maken, kan Facebook in zo’n geval het hele profiel (inclusief die 4.999 ‘vrienden’ die je dan misschien al hebt) verwijderen.

Omzetten persoonlijk profiel in fanpagina

Het is niet mogelijk om een persoonlijk profiel om te zetten in een fanpagina. Je kunt wel je ‘vrienden’ uitnodigen om fan te worden van je nieuwe pagina. Onder de profielafbeelding van je fanpagina vind je de mogelijkheid “Voorstellen aan vrienden“. Je kunt vervolgens selecteren aan wie van je ‘vrienden’ je een bericht wilt sturen met het voorstel om de pagina ‘leuk te vinden’.

Tenslotte

Succes op Facebook valt en staat met interactie, acties en reacties. Zorg voor interessante content, leuke updates, stel vragen en vooral: reageer als mensen op jouw fanpagina reageren. En vergeet niet om een ‘like’-box op je website te zetten, omdat dit de grootste ‘driver’ is van nieuwe fans.

Update januari 2011: de wijze waarop je fanpagina’s beheert is eind 2010 veranderd. Om die reden zijn er in dit artikel enkele aanpassingen gedaan zodat de uitleg overeenkomt met de huidge werkwijze van Facebook. Met dank aan degenen die hier in de commentaren op wezen!

Update februari 2011: de lay-out van fanppagina’s is sterk veranderd en wordt vanaf maart 2011 voor iedere bestaande pagina verplicht omgezet van het oude naar het nieuw profiel. Dit artikel is zoveel mogelijk aangepast aan de nieuwe fanpagina’s.

En, als je toch op Facebook zit, nodig ik je natuurlijk van harte uit om mijn fanpagina te bekijken  -facebook.com/marketingadvies- en, hopelijk, ‘leuk te vinden’. Ik gebruik hem met name om interessante links en nieuwtjes op het gebied van marketing en social media te delen. Wie weet, heb je er wat aan.

UPDATE: maart 2012 gaan alle fanpagina’s over op de nieuwe Facebook Timeline. Dit heeft de nodige impact op de weergave van je site. Het is niet meer mogelijk een andere landingspagina in te stellen voor je pagina, om maar iets te noemen. Zie dit artikel over de veranderingen. Overige stappen zoals hierboven beschreven blijven gelden, maar schermen kunnen er iets anders uitzien. Ook heb je nu een grote cover photo nodig voor je fanpagina, en niet alleen een afbeelding als profielplaatje (zie stap 7).

  • sarnoud

    Duidelijk verhaal. Nuttig. Ik heb enkel het probleem dat ik een melding krijg bij het claimen van mijn verkorte URL. “… iss not eligible for a username at this time”. Is dit iets van de laatste tijd? Facebook zegt dat het in de toekomst wel mogelijk is.

  • sarnoud

    Ik begrijp dat je 25 fans moet hebben. Dat verklaart een hoop. Opgelost.

  • EKDaae

    Hoi, ja, de 25 fans zijn wel nodig. Ik heb uiteindelijk toch gewoon vrienden en familie gevraagd om fan te worden. Wachten tot het vanzelf ging, bleek niet zo effectief ;-) En de URL helpt weer in de communicatie en dus bij het krijgen van meer fans.

  • Mirjam Boelhouwer

    Hoe kun je je categorie wijzigen/verwijderen?? Stap 4 is dat. Ik wil het graag aanpassen of verwijderen. Ik dacht dat het niet zichtbaar zou zijn.

    Hopelijk kunnen jullie helpen!

  • http://www.eljadaae.nl/ Elja

    Hoi Mirjam, ik ben even aan het zoeken hoe dat moet. Hier staat dat het moet kunnen http://www.facebook.com/elja.daae#!/help/?faq=17125. Maar hier staat weer van niet http://www.facebook.com/help/?page=904#!/help/?faq=15195. Ik kan de optie in ieder geval niet vinden, dus ik denk niet dat het kan.
    Waarbij ik moet zeggen dat ik tot nu toe niet gemerkt heb dat het verschil maakt. Mensen zoeken niet echt op categorie volgens mij, en Facebook doet er verder ook niets mee.

  • M.K.

    Hoe kun je een aangemaakt bedrijfspagina weer ongedaan maken?

  • http://www.eljadaae.nl/ Elja

    Je kunt je pagina verwijderen door te gaan naar > pagina bewerken (onder het logo/paginaafbeelding) > toestemmingen beheren > boven het knopje ‘wijzigingingen opslaan’ staat: ‘Deze pagina permanent verwijderen’. Ik weet niet of de URL, mocht je deze geclaimd hebben (facebook.com/bedrijfsnaam) ook weer vrij komt.

  • Annet

    Dank voor je handige aanwijzingen. Maar het lukt mij niet om van mijn businesspagina en verkorte url te maken via../username. Wel voor mijn persoonlijke pagina. Facebook geeft als commentaar dat ik dit alleen kan aanvragen via mijn persoonlijke pagina. Als ik vervolgens op de link klik, krijg ik een blanco pagina. Dat was gisteren zo, vandaag ook. Overigens heb ik >25 fans. Weet jij een andere mogelijkheid
    (Oh ja, ik heb dit ook gevraagd in de help/tips van Facebook, maar het werkt niet. Ik ontvang mededeling met sorry…) Ik weet dat ze aan het werk zijn, maar dit duurt wel lang toch?

  • http://www.eljadaae.nl/ Elja

    Hoi Annet, er zijn net nieuwe updates geweest op Facebook, allerlei veranderingen in de pagina’s en ik zie overal meldingen dat er nog wat problemen zijn met die updates. Dus daar zou het aan kunnen liggen. Heb je een persoonlijk profiel op Facebook, dus onder je eigen naam? En is dat profiel ook beheerder voor je fanpagina?

    Misschien ook goed om even door de reacties op dit artikel te lezen (dit artikel is ook op Frankwatching geplaatst en daar komen nog wekelijks vragen en reacties binnen over het beheren van fanpagina’s http://www.frankwatching.com/archive/2010/09/13/facebook-voor-bedrijven-een-fanpagina-in-10-stappen/).

    Wat reacties van Facebook betreft, dat is simpel: die krijg je niet! :-( Facebook doet niet aan klantenservice en helpdesk, helaas. Ik kijk vaak op de Facebook Group ‘Dutch Facebook’, daar zitten een heleboel Nederlandse Facebookexperts. En ook de pagina van Mari Smith en haar blog biedt soms uitkomst, zie facebook.com/marismith. Succes!

  • Conk / Debby

    Goed artikel Elja! En erg goed vindbaar via Google. Ik zocht op: -eigen url facebook- en kwam vanzelf hier.

  • http://www.eljadaae.nl/ Elja

    Hoi! Ja, ongelofelijk he? Hetzelfde artikel staat via Frankwatching ook op 1 voor allerlei zoektermen. Gewoon kwestie van juiste plaats, juiste tijd denk ik. Als je dat nou eens zou kunnen afdwingen/bewuster zou kunnen doen…dat zou nou mooi zijn :-)

  • Veronique

    is het mogelijk om een groepspagina om te zetten in een zakelijke/fanpage? Zonder dat de leden van de groep er iets voor hoeven te doen? En daarmee tegelijkertijd de content van de groepspagina mee te nemen naar de fanpage? Dank voor een reactie!

  • Martijn

    Ik krijg steeds vaker klachten over het feit dat een aangemaakt bedrijfspagina in Facebook niet of slecht vindbaar is. Zelfs pagina’s met meer dan 100 likes komen niet naar voren als ik zoek op de naam van de facebook pagina. Enig idee waar dit aan kan liggen?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Martijn, erg lastig onderwerp. Volgens mij is er gewoon geen truc voor. De interne zoekfunctionaliteit van Google is een beetje een raadsel. Ik vond er laatst een (oud) artikel over: http://www.verticalmeasures.com/social-media/ranking-in-facebook-search-take-notice/. Er staan ook links in naar ander onderzoek hierover. Het is lastig vooral omdat de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker heel zwaar wegen (pagina’s die hij/zij leuk vindt, wat zijn/haar vrienden doen, etc.). Dit artikel waarnaar ze verwijzen heeft hele duidelijke uitleg: http://www.aimclearblog.com/2010/11/09/facebook-seo-ranking-factors-visibility-hacks/. 
    Dus kwestie van blijven werken aan goede content en fans volgens mij…

  • Info

    Ik vind het lastig dat op mijn pagina gezichten zichtbaar zijn. Is het een mogelijkheid deze niet te laten zien?

  • Info

    Gezichten van de i like button

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Bedoel je de gezichten van ‘vrienden’? Als ik je goed begrijp bedoel je de informatie in de rechterbalk, ‘You and [naam pagina]‘? Dat kun je niet uitzetten. Maar de grap is dat de button alleen laat zien welke van jouw vrienden de pagina leuk hebben gevonden. Dus jij ziet daar andere gezichten dan iemand anders. En omdat het om bekenden gaat, is het juist versterkend voor de betrouwbaarheid van je pagina (“hee…kijk…mijn vriend X vindt deze pagina ook leuk…”), toch?

  • Johan Wanten

    Ik heb als beheerder 2 pagina’s in beheer. Een zakelijke en een pesoonlijke. Ik wil nu de zakelijke pagina verwijderen. Hoe moet ik dat doen?

  • Martijn Duker

    Ik snap inderdaad dat de content en het aantal likes de vindbaarheid van je Facebookpagina beïnvloed, maar inmiddels heeft de desbetreffende pagina meer dan 100 likes en behoorlijk wat content. Zelfs wanneer ik zoek op de eigenlijke naam van de pagina, wordt deze niet gevonden. 

    Een andere pagina met bijna de zelfde naam, maar met slechts 5 likes en geen content blijkt wel vindbaar. Ik zit dus eerder te denken aan een bug of iets dergelijks. Probeer even een bugreport in te dienen bij Facebook. Mocht daar iets uitkomen, dan laat ik het even weten.

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Johan, het is eenvoudig (denk ik…): je gaat naar je pagina, klikt op ‘edit page’ rechts. Je komt dan terecht in de tab ‘manage permissions’. Helemaal onderaan staat: ‘Delete page: delete [naam pagina]‘. Daarmee zou het moeten lukken. Tenzij ik iets over het hoofd zie?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Het is ook allemaal vrij lastig Martijn. Ik vond nu ook weer dit artikel erover: http://www.aimclearblog.com/2010/11/09/facebook-seo-ranking-factors-visibility-hacks/. Volgens hen helpt het als je fans zijn uitgenodigd voor je ‘events’ op Facebook. Zelfs als ze niet hebben gereageerd! Of het klopt, weet ik niet.
    Het is in ieder geval zo (ik weet niet of je dat wist) dat de resultaten die jij ziet als je zoekt op Facebook, afhangen van wat je eerder hebt gedaan. Dus het is belangrijk om ook even iemand anders te laten zoeken op je bedrijfsnaam en te kijken wat voor resultaten zij dan zien.

  • Annekeedonker

    Hi, ik zou graag willen weten
    – of, en zo ja hoe ik het profielfotootje van de 1e (originele) beheerder van een fanpage zou kunnen wijzigen? (deze beheerder is enkel een e-mail-adres en heeft zelf geen persoonlijke pagina)
    – of je als fanpagina via je Favorieten-links ook berichten kunt posten?

  • Monique

    Hi Elja, Handige tips. Ik ben helaas te voorvarend van start gegaan en heb nu per ongeluk 2 fanpagina’s voor mijn bedrijf met een klein verschil in de naam. Ik wil er 1 schrappen maar weet nu niet hoe ik ze moet verwijderen. Heb verder nog niks ingevuld op de pagina’s. Help me please!
    Monique 

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Annekee, ik zou eigenlijk voorstellen om een andere, echte, persoon als tweede beheerder aan te stellen. Als je een foto wilt uploaden voor die account moet je denk ik nog wat meer gegevens invullen en er een ‘echt’ profiel van maken. Maar beter is denk ik om een ander account beheerder te maken en misschien de ‘nep’-account weg te halen? Kan dat?

    Je tweede vraag, bedoel je of je als je pagina kunt posten op andere pagina’s? Want dat kan inderdaad. Als je naar je pagina gaat, zie je onder het ‘edit page’ knopje staan “Gebruik deze pagina als [naam pagina]. Als je dat doet kun je bijvoorbeeld ook favorieten aan je pagina toevoegen (gewoon door op ‘like’ te klikken op de pagina’s die je als favoriet wilt aanmerken). En je kunt als zijnde die pagina berichten posten op andere pagina’s. Wordt niet altijd gewaardeerd overigens, hangt beetje van context af.

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Monique, volgens mij kan dat als volgt: ga naar de betreffende pagina; klik op ‘edit page’ (rechts); ga naar het menu links, tweede ‘tabje’, manage permissions; onderaan, net boven de ‘save changes’-knop, zie je ‘delete [naam pagina]‘. Hoop dat het zo lukt!

  • Linda

    Hallo Elja,
    Ik heb een bedrijvenpagina aangemaakt maar ik kan niet liken en geen contacten zoeken. Er staat dat ik onder Accounts de optie Facebook als pagina gebruiken moet klikken maar ik kan ook Accounts niet vinden, alleen Instellingen en Afmelden maar daar staat het genoemde niet bij. Ben behoorlijk handig maar ik kom hier niet uit!

  • Monique

    Thanks Elja helemaal gelukt. Voortaan lees ik eerst rustig alle tips door  voor ik aan het werk ga. 

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Linda, heb je de pagina al ‘gepubliceerd’? Kan het zijn dat de pagina nog niet ‘live’ is? De optie ‘Facebook gebruiken als pagina’ zit niet onder accounts, maar direct op je pagina rechtsboven onder ‘admins’ (waar je een plaatje van jezelf ziet als het goed is). Laat even weten of het lukt!

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Fijn!

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Dat het gelukt is bedoel ik :-) ik ben niet iemand die nou zelf alles goed en rustig doorleest voordat ik iets doe, haha!

  • Tiniewerkhoven

    Hallo ik heb zelf een prive account en heb een bedrijf toegevoegd welke ik ook zelf beheer. maar nu staan er drie de zelfde bedrijven onder mijn naam hoe kan ik deze verwijderen.

  • Tiniewerkhoven

    Ik lees verder en zie het al staan “dom”

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Niet dom! Is lastige issue, wordt bij hetzelfde artikel op Frankwatching (daar staat’ie ook) heel regelmatig gevraagd! Is het gelukt?

  • Marloesvvliet

    Hoi Elja,

    Voor ons bedrijf is er een Facebookpagina aangemaakt, maar als je deze opzoekt staat de pagina bij ‘plaatsen’ ipv bedrijven. Heb geen idee hoe ik dit aan moet passen en ik hoop dat je me verder kunt helpen!

    Marloes

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Marloes, volgens mij heb je een places page aangemaakt? Had je het vanaf je mobiel gedaan? Kun je wel op ‘edit page’ klikken? En de categorie veranderen? Dus ‘edit page’ > ‘basis information’ > bovenin een andere categorie kiezen? Waarschijnlijk had je per ongeluk voor ‘lokaal bedrijf’ gekozen?
    Of is het een echte places pagina, met als icoontje een kaart a la Google Maps? Zo ja, dan moet je denk ik een nieuwe fanpagina aanmaken (dit keer dus een echte pagina in de juiste categorie) en de twee samenvoegen. Volgens mij vind je in dit artikel meer informatie over hoe je de twee integreert: http://www.smemarketing.com/blogs/shovan/how-to-add-facebook-places-to-fan-page. Let op: er zijn dus nog wat stappen om de places page officieel te claimen, die stappen moet je waarschijnlijk wel eerst doorlopen.

  • Marloesvvliet

    Hoi Elja,
    Ik heb de pagina niet zelf aangemaakt, maar mij werd gevraagd om ernaar te kijken omdat de pagina als ‘plaatsen’ staat aangegeven. Naar mijn weten is dit niet via mobiel gedaan. Ik kan wel op ‘info bewerken’ en dan vervolgens bij ‘algemene gegevens’ de categorie aanpassen, maar toch blijft de zoekfunctie op ‘plaatsen’ staan. Ik heb geen flauw idee hoe ik die twee moet samenvoegen. Ik weet niet of het namelijk wel echt een ‘plaats’ is, lastig om uit te leggen. Heb je nog meer tips misschien?
    Groetjes, Marloes

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Ik zou het echt even zelf moeten zien. Wat je zou kunnen proberen is om je vraag te stellen in de Facebook Group ‘Dutch Facebook’? Daar zitten een heleboel experts. Soms is het iets heel simpels. Samen hebben ze alles wel een keer voorbij zien komen dus misschien krijg je daar een idee van de oplossing!

  • Peugeot dealer Nefkens

    Hi, wij hebben 4 vestigingen. Hoe kan ik alle 4 de adressen in de pagina plaatsen of zelfs op de maps?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Ik ben even voor je aan het zoeken. Ik dacht dat het zeker kon, maar ben aan het twijfelen. Als je naar de Starbuckspagina gaat (https://www.facebook.com/Starbucks) en je klikt op de kleine thumnail bovenin, ‘maps’, krijg je een prachtige kaart met alle locaties bij jou in de buurt.
    Voor zover ik kan zien is dat echter alleen mogelijk voor de grotere bedrijven die direct met Facebook hoofdkantoor werken.
    Dat betekent dat je dus voor ieder individueel kantoor de places page (plaatspagina) moet claimen (zie hier: https://www.facebook.com/help/?faq=168172433243582).
    Ik ben het voor de zekerheid nog even voor je aan het navragen – als ik antwoord heb kom ik er nog even op terug!

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Update: Is inderdaad nog niet mogelijk. Er is wel een test bezig met een beperkt aantal grote bedrijven schijnt, maar je moet als ‘gewoon’ ;-) bedrijf dus nog steeds alle locaties ‘los’ claimen als plaatspagina. Misschien kun je er dan in een app/tab slim naar verwijzen?
    Het kan zijn dat een ontwikkelaar hier iets op kan verzinnen of in ieder geval kan zorgen dat het er allemaal netjes uitziet op een ‘plat’ plaatje of met een koppeling met Google Maps? Het proberen waard denk ik. Ik ken wel wat ontwikkelaars, laat maar weten als ik iets kan doen.

  • Lisa

    Mijn Facebook pagina is niet vindbaar als je hem op Facebook opzoekt. Hoe komt dat?

  • Patricia

    Hoi! Ik ben beheerder gemaakt door iemand anders die beheerder was. Maar ik kan op de pagina geen reacties zetten onder de naam van het bedrijf, het komt altijd onder mijn eigen naam. Ik kreeg wel een melding ‘X heeft je beheerder gemaakt van de pagina X’. Verder kan ik hier nergens iets over terug vinden op mijn eigen fb profiel.. En ik wil graag evenementen er op aanmaken en dat kan nu dus ook niet! Weet jij hoe dat kan en wat ik er aan kan doen?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Patricia! Even denken. Kreeg je de melding per email, of in je facebookaccount? Want als het per email was, kan het zijn dat je nog een ander (aan dat emailadres gekoppeld) facebookaccount hebt misschien?
    Als dat niet zo is, en je kreeg het bericht gewoon in je facebookberichten/meldingen, zou je de pagina moeten kunnen zien in de linkerbalk als je naar de home page gaat. Waar ook favorieten, groepen, vrienden etc. staan.
    Probeer anders eens via deze link (eerst inloggen op je facebookprofiel): https://www.facebook.com/bookmarks/pages?

  • mike

    hallo, ik heb een pagina aangemaakt voor mijn bedrijf.inmiddels 48 likes, maar ik zie nergens een optie om vrienden te zoeken of uit te nodigen

  • http://www.eljadaae.nl/ Elja

    Hoi Mike, kijk eens onder > beheren > pagina bewerken > hulpmiddelen > e-mailcontactpersonen uitnodigen.
    Vrienden uitnodigen kan volgens mij niet meer (zucht!). Dus het handigste is dan om een update up je wall te doen met een link naar de URL waarmee ze direct op de pagina komen. Of door een update op je fanpagina te delen op je persoonlijke profiel met een oproep?

  • Martijn

    Ik heb een persoonlijke pagina en een bedrijfspagina aangemaakt, maar als ik via mijn persoonlijke pagina mijn bedrijf als werkgever probeer in te vullen, vindt het systeem mijn bedrijfspagina niet. Wat gaat er mis? Alvast Bedankt!

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Martijn, het komt heel nauw: je moet bij werkgever echt PRECIES de titel van je pagina invullen. Tot op hoofdletters en spaties aan toe. Kan het daar aan liggen?

  • Remco_schiphorst

    Bij hoeveel leden raak je het beheer van je community page eigenlijk kwijt? Ik lees het op een heleboel sites, maar niemand kan mij een aantal noemen…

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Remco, volgens mij een hoog aantal, 10.000? Ik heb wel eens contact gehad met iemand die een pagina had die bij dat aantal opeens onbereikbaar werd, omdat het een community page was. Dacht ik. Ik vond in mijn archief deze link http://magicfanpages.com/2010/05/are-you-authorized-to-create-an-official-page/ misschien vind je op die website meer info? En Mari Smith (zoeken op Facebook) weet altijd veel, misschien vind je daar iets?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Heb je al 25 fans? En heb je de URL (facebook.com/jouwpaginanaam) al geclaimd? Dat wil nog wel eens verschil maken. 

  • Herma Goris

    hoe zie je het verschil tussen een persoons pagina en een bedrijfspagina?
    Ik heb namelijk het gevoel dat zeker social media ‘specialisten’ soms alleen een prive pagina en daar hun cursussen en blogs op posten…??

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Ha! Goede vraag en scherp gezien, wat mij betreft. Het is heel makkelijk te zien, want alleen fanpagina’s (bedrijfspagina’s) kun je in hun geheel ‘liken’. Je ziet dan ook niet staan hoeveel vrienden iemand heeft, maar hoeveel fans. En de handeling ligt geheel aan jouw zijde, jij klikt op like, en dan ben je verbonden.
    Bij een persoonlijk profiel heb je ‘vrienden’, geen fans, en diegene moet dan dus ook eerst toestemming geven, wil je hun updates kunnen zien.
    Een persoonlijk profiel is absoluut niet geschikt als middel om via Facebook te communiceren (vind ik) wanneer je je als bedrijf gedraagt. De belangrijkste reden daarvoor is voor veel mensen dat het gewoon niet mag van Facebook (ze kunnen je account blokkeren/beëindigen als ze het merken).
    Maar wat ik belangrijk vind: het klopt gewoon niet. Als je een bedrijf ‘vriend’ maakt, krijgt dat bedrijf toegang tot jouw persoonlijke profiel, met jouw persoonlijke gegevens, jouw vrienden, jouw updates. Dat is gewoon niet correct. Niet ethisch. Vind ik.
    En inderdaad, als ‘social media specialisten’ het zo aanpakken, klopt er wat mij betreft iets niet… Het kan natuurlijk zijn dat ze hun werk gewoon door-posten naar hun persoonlijke vriendenkring. Maar als die vriendenkring voornamelijk bestaat uit zakelijke relaties (die ze persoonlijk niet kennen, maar die door ‘vriend’ te worden dus wel inzage geven in hun prive-account met alles er op en er aan), zou een fanpagina de geëigende manier zijn.

  • http://kikithecookingcat.blogspot.nl/ Kiki

    Hallo,
    Ik heb sinds kort, naast mijn blog, een Facebook ” merk ” pagina voor ” kiki the cooking cat “. Vanaf dag 1 kan ik echter niet veel met de pagina. Ik kan niemand zoeken, niemand ” likken” geen vrienden uitnodigen, nergens op reageren. Ook de witte zoekbalk bovenin ontbreekt. Zo schiet het natuurlijk niet op….Wat moet ik doen ?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Oei Kiki, ik heb dat wel eens eerder bij iemand gehoord, maar wat was ook alweer de oplossing…? Het klinkt alsof je geen admin/beheerder bent? Maar je hebt hem zelf gemaakt toch? Niet onder een andere account? Weet je zeker dat de pagina al gepubliceerd is, misschien is daar iets misgegaan? Het klinkt alsof je helemaal niet in het admin panel zit ook. Maar je zou, waar je ook zit op Facebook, als je ingelogd bent wel gewoon de zoekbalk moeten zien natuurlijk.
    Het gaat ook wel eens mis als mensen een fanpagina aanmaken zonder ingelogd te zijn op hun persoonlijke profiel (meestal met het idee de twee te scheiden).

  • Messageforkiki

    Ha Elja,
    Dank voor je antwoord.
    Inmiddels ben ik erachter dat ik, naast de Kikipagina, een persoonlijk profiel aan moest maken op Facebook ( dat had ik nog niet )
    Heb ik gedaan, en nu werkt het, jippie !
    Groetjes, Kiki

  • Thomas_25

    Hoi Elja, ik wil graag mensen die mijn fanpage leuk vinden een krotingscode sturen van mijn webshop, is dit mogelijk?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Het makkelijkst lijkt me om het gewoon op je fanpagina te zetten? Het is steeds lastiger om acties e.d. te organiseren op Facebook, strenge regels daarover.

  • Mandy

    Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb een account aangemaakt voor de organisatie waarvoor ik werkzaam ben, als zakelijk account. Omdat ik dus ook eigenlijk niks kan met de pagina wil ik deze overzetten van een zakelijk naar een persoonlijk account, maar kan nergens terug vinden hoe dat kan. Hopelijk krijg ik op deze pagina wel een antwoord?

  • Annet

    Hallo Kiki,
    Je hebt waarschijnlijk een bedrijfspagina aangemaakt. Dat is wat anders dan een persoonlijk profiel. Suggestie: persoonlijk profiel aanmaken.
    Vr groet, Annet van Betuw

  • Annet

     Hallo Thomas,
    zoals Elja schrijft moet je opletten met acties via Facebook. Hier is een blog op Likeconomics over de richtlijnen bij promoties http://www.likeconomics.nl/2011/12/de-facebook-promotions-guidelines-snappen/

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Mandy, wat er waarschijnlijk gebeurd is, is dat je zonder in te loggen op Facebook (dus zonder dat je met je persoonlijke profiel was ingelogd) een fanpagina hebt aangemaakt?
    Als dat zo is, moet je uitloggen uit Facebook, je pagina opzoeken zonder ingelogd te zijn, en vervolgens met de gegevens die je destijds hebt opgegeven inloggen op je bedrijfsprofiel. Ik hoop dat je ze nog weet!
    Als dat gelukt is, moet je jezelf als persoonlijk profiel uitnodigen als paginabeheerder zodat je voortaan ook ingelogd je fanpagina kunt beheren. Ik zou ook direct een collega aanstellen als beheerder, wel zo veilig!
    Laat even weten of het lukt? Anders vraag ik het even elders voor je na.

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Dank voor de aanvulling, Annet… ;-)

  • trudy

    Ik heb een Facebookpage aangemaakt maar heb geen zoekbalk. Als bedrijf wil ik ook pages van klanten etc. kunnen liken. Hoe doe ik dat?

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Hoi Trudy, je kunt alleen pagina’s liken ‘als pagina’, wanneer je Facebook ‘als pagina’ gebruikt. Als je naar de fanpagina gaat, kies voor > edit page (ik heb de Engelstalige versie maar ik denk dat het zich vanzelf wijst) > in het drop down menuutje zie je onderaan staan ‘Use Facebook as [naam pagina]‘. Als je daar op klikt, kun je vanuit je pagina andere pagina’s liken, en ook bijvoorbeeld als pagina een reactie achterlaten op andere pagina’s.

    Dat je geen zoekbalk hebt, kan ook komen doordat je geen persoonlijk profiel hebt aangemaakt. Kan het zijn dat je geen persoonlijk profiel hebt? Ik denk dat Facebook je zal vragen om zo’n profiel aan te maken, ik zou je aanraden om dat te doen. Pas dan heb je beschikking over alle faciliteiten van Facebook. Ik denk dat het ontbreken van de search balk daarmee te maken zou kunnen hebben. Succes!

  • nina

    Onze zakelijke facebook pagina facebook.com/dierenziekenhuisalmere.nl krijg ik maar niet vermeld in facebook places ondanks dat het feit dat het adres wel op de kaart wordt weergegeven op de pagina. Ideeen?

    Gr nina

  • http://www.eljadaae.nl Elja Daae

    Nee, helaas. Ik zou het even in de facebookgroep ‘Dutch Facebook’ gaan vragen!