Een nieuwe generatie bedrijven?

Vandaag een paar uurtjes vrijwel alleen thuis (‘vrijwel’, want baby slapend in zijn box). Heerlijke zaterdagochtend. Koffie, lezen, schrijven. Het uitgelezen moment voor wat ondernemersinspiratie met INC., Entrepreneur en Forbes. Inspiratie genoeg, want in de Forbes kwam ik de lijst met America’s Most Promising Companies tegen.

Inspirerend, dat sowieso, maar ook intrigerend. Want: hoe zijn die bedrijven begonnen? Wat is hun concept? En – is er misschien iets wezenlijk veranderd in business?

Marketing is zoeken naar de problemen van je doelgroep

Wat de top 20 bedrijven uit de Forbes lijst gemeen hebben is namelijk dit: allemaal lossen ze een hele duidelijk probleem op voor hun doelgroep. Ze zagen consumenten of bedrijven worstelen met iets, en ze gaven daar een antwoord op. Go

Zo maakt Go Pro (top 5 meestbelovende bedrijven) hoge kwaliteit camera’s die je via allerlei accessoires kunt bevestigen aan jezelf of je surfplank/raceauto/mountainbike/kano/etc. De oprichter kon het namelijk niet uitstaan dat hij geen mooie videos kon maken tijdens het surfen, racen, mountainbiken etc. (nou ja, hobbyisten, extreme sports beoefenen schijnt een lifestyle te zijn, maar dat terzijde).

Hij knutselde 2 jaar lang in zijn schuur aan een oplossing. Nu heeft hij een succesvol bedrijf, sterker nog, zijn producten zijn onderdeel van een cult met superloyale klanten.

Bouw je business rondom een oplossing voor je doelgroep

De rest van de top 20 is vrijwel niet anders. Oprichters zagen een probleem bij een doelgroep en besloten een oplossing te zoeken.

Snacks die goed voor je zijn.

Een IT-helpsdesk op afstand.

Hulp bij het maken en verspreiden van videocontent.

Software die je helpt om makkelijk grote bestanden te delen en op te slaan.

Iedere maand automatisch een paar nieuwe schoenen via de post, voor een vast laag bedrag (?? niet zeker welk probleem dat oplost, maar het schijnt dat er veel vrouwen graag regelmatig nieuwe schoenen krijgen…).

Zorgen dat je online advertentie ook daadwerkelijk de juiste doelgroep treft en niet alleen op een paar trefwoorden gematcht wordt met een bepaalde website.

Energie-advies aan bedrijven.

Energie-advies aan consumenten.

Marketing: is het push of pull?

Ik zat me een beetje af te vragen of er nou iets anders is dan vroeger. Of deze nieuwe generatie bedrijven meer tegemoet komt aan een echte klantvraag dan de oude garde.

Ik denk van wel. Ik denk dat marketing in het algemeen aan het veranderen is. Je hebt als het ware twee modellen.

1. Ik bedenk dat ik een product kan maken, ik kan daar wel een markt voor vinden of creeeren, ik zorg voor zo goed mogelijke marges, en ik ga het vermarketen. Gootscheepse dure reclamecampagnes, kopen van goede posities in de winkelschappen, etc. – zo zorg ik dat het ook gekocht wordt.

2. Ik signaleer een probleem waar ik een oplossing voor weet/kan bieden. Ik ga zorgen dat ik mijn product met een zo goed mogelijke marge ga produceren. Ik heb geen miljoenenbudgetten voor marketing dus ik moet het hebben van Word of Mouth, een goed product, goede service, loyale fans.

Marketing van de oude stempel?

Mijn gevoel zegt dat het niet meer werkt zoals vroeger. ‘Marketing’ betekende in de vorige eeuw: ik heb een product bedacht, en ik ga dat keihard pushen tot de wereld het wil hebben. Ook in deze eeuw zijn er nog heel wat bedrijven die deze methode aanhangen. Ze stoppen zakken met geld in televisiereclames en mensen gaan vanzelf hun producten kopen.

Niet omdat ze het nodig hebben (wie heeft McDonalds nodig? Ontbijtproducten met suiker als eerste ingredient? Een nieuwer model auto die eigenlijk precies hetzelfde kan als het model van 2 jaar geleden?).

Marketing nieuwe stijl?

Je kunt zeggen: Ford deed toch niet anders? Hij zag een probleem en wilde dat oplossen: betaalbaar vervoer.

Ik weet het niet. Iets is er anders. Wil je zoveel mogelijk omzet halen door zo goedkoop mogelijk te produceren (met alle consequenties vandien) en met een zo hoog mogelijke marge iets bij je klanten te slijten? Omdat je wel een markt ziet of kunt maken?

Of wil je met de oplossing die je biedt voor een probleem of behoefte dat/die je signaleert zoveel mogelijk omzet halen? Waar ligt de grens? Waar ligt de omslag? Waar komt het punt dat je andere afwegingen over kwaliteit gaat maken?

Ik moet er nog even over nadenken.Volgens mij zit er een verschil. Ik bedoel niet dat bedrijven van-deze-tijd een soort veredelde non-profits zijn – dat is onzin. Maar toch. Iets is er anders.

Tsja. Waar zo’n lijstje je al niet aan kan doen denken!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

5 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Nicoreply
februari 05, 2012 at 09:02 PM

nog ff over die nieuwe schoenen over de post,….   Wat dacht je van hand tassen ?

De halve economie draait om het koop gedrag van vrouwen.. of niet ?

Elja Daaereply
februari 06, 2012 at 03:02 AM
– In reply to: Nico

Nou…misschien wel…maar dat is dan vooral omdat het naar het schijnt meestal vrouwen zijn die het huishoudbudget beheren en uitgeven. Dagelijkse boodschappen en zo 😉

Elja Daaereply
februari 06, 2012 at 03:02 AM
– In reply to: Nico

PS Ook hier vertoon ik a-typisch gedrag (zie blog van eerder deze week): ik heb niets met schoenen. Haat schoenen kopen, en draag geen hakken.

Mark Bastiaansreply
januari 30, 2012 at 06:01 PM

Een duidelijk verhaal waarbij ik me deze gedachten helemaal kan voorstellen. Vooral ook omdat de “nieuwe bedrijven” werken volgens andere businessmodellen. Jij beschrijft hier 2 modellen over enerzijds producten anderzijds over behoeften. 

Zelf beschrijf ik nu liever een andere indeling, meer gebaseerd op een historische achtergrond: 

1) “Fabrikanten organisaties” 
Een famous quote van Henry Ford was ook: “You can have any colour you want, as long as it is black”. Deze quote werd gedaan in een tijdperk dat er geen overcapaciteit of overproductie was. De fabrikant had de macht en bepaalde wat de klant voorgeschoteld kreeg. Voor sommige producten of diensten konden sommige bedrijven hier lang mee doorgaan.

2) “Sales organisaties”, gedreven op het zoveel mogelijk najagen van omzet. Ze hebben een product dat ze in grote aantallen fabriceren. In feite produceren ze meer dan nodig, dus gaan ze op zoek naar markt en klanten. De geboorte van “Marketing” als onderdeel van de sales. Bij deze organisaties begint het spel van dure campagnes om zo (latente) behoefte bij klanten aan te wakkeren. Vanuit deze benadering wordt er gekeken vanuit product naar de markt. Marketing wordt als tool ingezet om te sturen op klantwaarde om hiermee de afzet te vergroten. Veel huidige bedrijven voldoen nog aan dit profiel.

3) “Klant organisaties” die kijken naar klantbehoefte. Deze organisaties kijken naar de behoefte en wensen die er zijn in de markt. Steve Jobs wilde maar 1 knop op de iPhone, niet omdat hij dat mooi vond. Nee, eerder omdat het toestel dan zou draaien om de klantenbehoefte van “gemak”. Een druk op de knop om te komen waar je zijn wil. Niet meer, niet minder. Dropbox is zo groot geworden omdat zij inspelen op de behoefte om documenten overall en nergens te kunnen lezen, schrijven, bewaren en delen. Dergelijke bedrijven hebben slechts heel goed gekeken naar primaire en secundaire behoeften van consumenten en creëren daar een dienst op. Dat zijn de innoverende organisaties van nu. 

Maar zou deze laatste oplossing zo’n 50 jaar geleden ook gewerkt hebben? Dat denk ik niet omdat de stand der techniek op dat moment niet zo ver was. Dit is wel een cruciaal onderdeel van de huidige verandering in de markt. De techniek maakt veel meer mogelijk dan ze 50 jaar geleden konden bedenken. Door het openen van de ogen, maar ook de wereld wordt de mens ook mondiger, meer belezen en laat zich niet meer met een kluitje in het riet sturen. Uiteraard geldt als voordeel dat hierdoor ander wensen en basisbehoeften wel duidelijker gesignaleerd worden.

Als je kijkt naar de organisaties door de eeuwen heen, dan zie een tijdsbeeld van schaarste (fabrikanten) overgaan naar overproductie (sales) naar de huidige periode waarin iedereen alles al heeft en gewoon teruggaat naar andere basisbehoeften. Eenvoud, gemak, service, no-hassle zijn de nieuwe waarden die je succes bepalen. En ook voor deze laatste elementen kun je vergoedingen vragen, je hoeft geen non-profit te zijn.

Eljareply
januari 30, 2012 at 09:01 PM
– In reply to: Mark Bastiaans

Mooie aanvulling Mark!! Dank!
Volgens mij zit er ook ergens iets nieuws in de manier waarop bedrijven groei nastreven. Ik kan ook daar niet de vinger opleggen. Het is natuurlijk ook veel moeilijker geworden om een IPO succesvol te laten plaatsvinden. Dus ‘aandeelhouders’ of liever de financierders/investeerders achter die bedrijven hebben een heel ander karakter dan vroeger. Het zijn er minder, er zijn meer persoonlijke relaties, het zijn misschien ook meer professionals die behalve geld ook kennis investeren? Dus er is een andere druk op de doelstellingen om te groeien? Of is die juist groter geworden?

Leave a reply