Een beter blog: zorg dat je blog goed leesbaar is voor mobiele bezoekers

In het kader van een beter blog keek ik van de week even rond in de cijfers van mijn blog (ik gebruik gratis Google Analytics). En ik kwam er achter dat nog maar een kwart van het verkeer naar mijn blog van computers af komt. De rest van de lezers leest mijn blog vanaf de mobiele telefoon.

Dat was een paar jaar geleden nog heel anders. Dus de vraag is natuurlijk of het voor mobiele lezers wel zo fijn leest, mijn blog.

Hoe kom je er achter hoeveel mobiele bezoekers je hebt?

First things first: hoe weet je hoeveel mobiele bezoekers je hebt? In Google Analytics kun je dat heel makkelijk nagaan. Er zijn verschillende rapporten die je kunt gebruiken om te zien hoe het zit. Onder > Doelgroep > Mobiel > Overzicht vind je een makkelijk rapport dat je vertelt hoeveel van je totale verkeer vanaf mobiele apparaten komt.

Maar je wilt natuurlijk ook graag weten hoe het zit per pagina en per verkeersbron. Krijg je bijvoorbeeld veel bezoekers via Google vanaf mobiel? Dat vind je hier:

  • Acquisitie
  • Alle verkeer
  • Bron/medium
  • Zet nu een segment aan: ga naar het bovenste pagina van je pagina en kies voor het plusje ‘Segment toevoegen’. Kies voor ‘Mobiel’.

sgement mobiel google analytics

Ik laat het segment ‘alle gebruikers’, dat standaard aanstaat, gewoon staan zodat ik het verschil kan zien.

Je ziet nu hoe het zit met het mobiele zoekverkeer, bijvoorbeeld hoeveel % van de bezoekers die via Google binnenkomen mobiel aan het zoeken was:

mobiele bezoekers blog

Welke pagina’s worden vooral door mobiele bezoekers bezocht?

Maar het kan nog specifieker. Zo kun je bekijken welke van je populairste pagina’s vooral door mobiele bezoekers worden bezocht. Dat doe je zo:

  • Laat de segmenten staan. Als je er niet aan komt, gaan ze gelden voor alle rapporten die je aanklikt.
  • Ga naar ‘Gedrag’
  • Site-inhoud
  • Alle pagina’s
  • Als je segment ‘mobiel’ nog aanstaat, zie je nu het volgende:

mobiele bezoekers blog

Van de meeste bezochte pagina’s op je blog (voor de tijdsperiode die je bovenin hebt ingesteld) zie je hoeveel van de bezoekers een bepaalde pagina op je blog bezochten vanaf een mobiele telefoon.

Dat is op zich niet zo interessant voor gewone pagina’s. Maar des te interessanter voor belangrijke pagina’s, zoals je home page, je productpagina’s en andere voor jou belangrijke landingspagina’s. Je kunt nog zo’n mooie home page maken, maar als vrijwel alle bezoekers mobiele bezoekers zijn moet je je afvragen of de opmaak de juiste is voor vertoning op een smartphone.

In mijn geval bleek dat een voor mij belangrijke pagina, Over Elja, veel minder door mobiele bezoekers wordt bekeken dan de andere pagina’s.

mobiele bezoekers blog

Pas je belangrijkste blogpagina’s aan voor mobiele bezoekers

blog Elja mobielNatuurlijk wil je je bezoekers tevreden stellen. In ieder geval zou het leuk zijn als ze niet meteen weer wegklikten! Maar het liefste wil je dat ze verder rond gaan kijken op je blog, dat ze iets doen (iets kopen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief, bijvoorbeeld). Belangrijke pagina’s zou je dus kunnen optimaliseren voor mobiele bezoekers.

Optimaliseer belangrijke pagina’s voor jouw mobiele bloglezers:

  • Open de betreffende pagina op je smart phone
  • Kijk of de pagina er goed uitziet
  • Voeg waar mogelijk alsnog bullets toe, extra kopjes, quotes, witregels, vetgedrukte woorden
  • Check of  er voldoende afbeeldingen zijn om de aandacht vast te houden en of afbeeldingen goed getoond worden. Als ik mijn afbeeldingen te klein maak (kleiner dan 300 pixels) en rechts uitlijn, wordt de tekst bijvoorbeeld raar weergegeven, om de afbeelding heen
  • Kijk hoe makkelijk of moeilijk het is om linkjes aan te klikken. Maak ze eventueel groter, vetter of zorg dat je meer woorden linkt zodat aanklikken makkelijker wordt.
  • Check na het doorvoeren van de wijzigingen opnieuw hoe je pagina er uit ziet

Zo maak je het je mobiele bezoekers een stuk makkelijker om te lezen wat je te zeggen hebt!

Als ik veel wijzig aan een artikel of pagina, maak ik daar meestal een aantekening van. Hopelijk zie ik dan na een paar maanden dat de bounce rate verbetert of andere ratio’s wijzigen.

PS Google Analytics vertelt je niet waarom

Aanvulling: Google Analytics vertelt je wel wat er gebeurd is, tot op zekere hoogte. Je weet vast dat een gedeelte van je verkeer wordt gegenereerd door spam bots, wat de cijfers opblaast, en dat steeds meer mensen laten zich niet meten door Google, zodat de cijfers niet altijd de werkelijkheid weergeven. Het is meer een indicatie.

Bovendien: voor de cijfers die je te zien krijgt geldt dat Google je wel kan vertellen WAT er is gebeurd. Maar Google kan je nooit vertellen WAAROM mensen doen wat ze doen. Om daarachter te komen, moet je goed naar je site kijken, veel nadenken en gaan begrijpen hoe het zit met jouw bezoekers.

 

 

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts