We doen meer aan online leren dan je denkt

online lerenOnline leren. Leren op afstand. Het is nogal een groot thema. Voor vrijwel iedereen – of je het door hebt of niet. Bewust of onbewust, je bent online aan het leren.

Het is een van de verworvenheden van het internet, dat online leren. Want natuurlijk blijft het belangrijk om met collega’s, medestudenten en docenten in dezelfde kamer te kunnen zetten en te kunnen communiceren. Maar online leren biedt mogelijkheden die je niet hebt als je allemaal op dezelfde plek moet zijn om kennis te verwerven.

Online leren biedt kansen voor bedrijven, ondernemers en non-profits

Ik kwam van de week de afbeelding tegen bovenaan dit artikel (uit dit artikel over het ‘learning ecosystem’) en dacht: dit is precies waarom online leren zo interessant is. Je bent als mens veel meer bezig met online leren dan je denkt. Het heeft alleen niet altijd zo’n mooi label als ‘e-learning’ en ‘digital learning’.

Heel veel van de kansen liggen bij bedrijven. Als je voor een bedrijf werkt, is dat bedrijf hoogstwaarschijnlijk bezig met L&D, Learning & Development. Waaronder de vraag hoe ze online vormen van kennisoverdracht kunnen gebruiken en structureren. Dat is de reden dat ik een aantal online trainingen heb gemaakt speciaal voor bedrijven: veel bedrijven hebben hun eigen e-learning systeem of online academy waar ze zo in kunnen.

Online leren is daarmee natuurlijk ook weer een business model geworden. Want als je zoals ik adviseur en trainer bent kun je opeens veel meer mensen bereiken en trainen. Ideaal voor zzp-ers.

Maar ik zie ook steeds meer hele andere bedrijven kijken naar de vraag hoe ze online cursussen kunnen inzetten als onderdeel van hun dienstverlening. Denk maar aan:

  • uitgevers
  • zakelijke dienstverleners (advocaten, accountants)
  • youtubers, bloggers en andere online influencers
  • belangenorganisaties en verenigingen
  • non-profits

online leren youtube

Digitale leervormen zijn niet alleen een business model voor kennisondernemers. Het delen van online kennis is ook een service naar leden en een manier om mensen voor te lichten. Wie bewustwording en voorlichting als doelstelling heeft, wil mensen tenslotte ook iets leren. En door vormen te zoeken die aansluiten bij de online voorkeuren van een doelgroep, draag je kennis over.

Denk maar aan de mooie online quizjes die je wel eens tegenkomt. Of series youtube-video’s, zoals deze van de Consumentenbond. Het is gewoon een vorm van online leren.

Kansen te over – voor jou en mij

Maar het belangrijkste zijn natuurlijk jij en ik, de beoogde studenten, deelnemers en kijkers. Voor ons is dat online leren een waanzinnige opportunity. Als je bereid bent tijd, energie en soms wat geld te investeren, kun je beter worden in wat je doet zonder je luie stoel te verlaten.

Soms denk ik dat mijn fascinatie voor e-learning iets nieuws is. Maar dan realiseer ik me dat ik er al heel lang mee bezig ben. Want leren op afstand kun je, dankzij de vele mogelijkheden van het internet, steeds beter.

Eigenlijk begon het al met mijn twitterchat.

Twitterchats en facebookgroepen zijn een vorm van online leren

Afbeelding: Calliope den OudenIk werd verliefd op twitterchats, lang voordat ik mijn geld ging verdienen met community management en bloggen en alle andere dingen rondom online. Twitterchats zijn een ongelofelijke manier om met elkaar kennis te delen (< dat is een artikel uit 2010!). Peer to peer learning op zijn best.

Maar dat geldt ook voor facebookpagina’s en facebookgroepen en andere plekken waar mensen kennis delen en van gedachten wisselen. Je kunt ze zien als vermaak. Maar ik zie ze vaak meer als online leerplatform. Mensen gebruiken gewoon de mogelijkheden die nieuwe online platformen hen bieden om te connecten en te leren en te delen.

Net als blogs, eigenlijk, alleen bieden die minder de mogelijkheid van interactiviteit en groepscommunicatie.

Webinars

Wat dat betreft zijn webinars misschien een betere vorm van online leren, althans, effectiever. Door het hele fenomeen van webinars begon ik me echt te verdiepen in e-learning. Ik begon Frankwatching Webinars dan ook na een aantal geweldige ervaringen met een serie betaalde webinars over community managent. Zie dit enthousiaste verslag van een geweldig betaald webinar.

Het waren allemaal simpele webinars, technisch gezien. Het was 2012 en de mogelijkheden waren lang niet zo geavanceerd als ze vandaag zijn. Maar omdat de sprekers geweldig waren, allemaal uit de praktijk kwamen en ontzettend veel kennis hadden van het onderwerp, waren het geweldige ervaringen. Ik heb er veel van geleerd.

Pas toen ik zelf aan de slag ging met het organiseren van webinars, ontdekte ik hoeveel meer er kan wanneer het gaat om webinars en online leren. Ook al omdat de techniek zo veranderd is. Als je je webinars interactiever maakt, wordt het echt een waanzinnige vorm van onderwijs op afstand. Door slim om te gaan met het stellen van vragen, door antwoorden te delen, door de chatschermen te gebruiken, enquetes etc. in te zetten kun je deelnemers op een heel ander niveau betrekken.

En hoe meer ze betrokken zijn, hoe meer ze leren.

Online trainingen

Het enige nadeel van webinars is dat ze live zijn. Je hoeft weliswaar niet met zijn allen in een kamer te zitten (dus te reizen). Maar je moet wel allemaal op hetzelfde moment achter de computer zitten om er optimaal gebruik van te maken.

Het is van daaruit dan ook maar een kleine stap naar on demand online leren en e-learning (wat dat dan ook moge zijn … het is nogal een containerbegrip). Het is een logische stap, van live online trainingen naar online trainingen die vantevoren opgenomen zijn. Ik denk bij de term e-learning overigens vooral aan online videotrainingen die je doet wanneer het je uitkomt. Maar lang niet alle e-learning modules bevatten video.

online training social media voor professionalsIk heb zelf een aantal online trainingen gemaakt (Bloggen als een pro en Social media voor professionals). Geweldig om te doen, maar ook geweldig omdat je als trainer opeens veel meer mensen kunt bereiken.

workshop social media voor professionals

En natuurlijk volgde ik zelf ook allerlei trainingen online, met verschillende niveaus.Een favoriet is deze: Make Films. Door de vele screencasts had ik alle informatie die ik nodig had om iMovie – een video editingprogramma – onder de knie te krijgen, bij elkaar. Hier vind je een verslag van deze online training.

De enige uitdaging blijft de interactiviteit – als een training niet live is, is het contact met docenten en andere deelnemers des te belangrijker. Iets waar ik zelf ook mee worstel in mijn online trainingen.

Workshop bloggen als een proHet is wat mij betreft de grote tegenstrijdigheid van online leren. Voor bedrijven is het vaak een kostenbesparing, voor ondernemers een manier om ‘passief’ inkomen te verdienen. Hoe minder we er als docenten mee bezig hoeven te zijn, hoe beter. Terwijl de echte waarde van een online training er in zit dat je als deelnemer wel degelijk contact en support hebt.

MOOC’s & samen digitaal leren

Ik probeerde ook meerdere MOOCs, (gratis) massive open online courses. Eigenlijk is een MOOC een grootschalige online training met meer of minder interactiviteit – al naar gelang de doelstellingen van de organisator.

De eerste die ik volgde was ongelofelijk intensief, met een team van mensen van over de hele wereld. Maar ze zijn lang niet allemaal zo intensief als deelnemer. Op websites als coursera vind je er velen. Mijn all-time favorite is deze.

Mijn vriendin Marie-Louise, expert op dit gebied, maakte een prachtig (gratis!) ebook over het samenstellen en promoten van je eigen MOOC. Er komt heel wat bij kijken – net als bij het maken van je eigen online trainingen.

Online leren is een uitkomst

ben je een professionalOnline leren barst van de kansen voor bedrijven, ondernemers en zzp-ers. Maar de kansen zijn er vooral voor jou en mij als professional.

Want al die vormen van online leren bieden ons de kans om onze kennis uit te breiden. En, zoals ik laatst schreef in mijn nieuwsbrief (check de link om hem direct te lezen), de echte professional onderscheidt zich van de amateur door de wil om te blijven verbeteren. Te blijven leren.

We doen meer aan online leren dan we denken – maar wat mij betreft is het nooit genoeg…!

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts