Doel(groep)gericht twitteren: Zoeken op Twitter

zoeken op TwitterJe hebt een twitteraccount, je hebt een twitterprofiel – en nu? De volgende stap is het zoeken naar interessante mensen/bedrijven om te volgen. Goed kunnen zoeken op Twitter is belangrijk omdat
1) je graag interessante mensen wilt volgen;
2) je wilt weten wat je doelgroep en concurrenten doen op Twitter; en
3) je wilt weten wat er gezegd wordt over bepaalde onderwerpen.

Succesvol twitteren: volgen en monitoren

Succesvol gebruik van Twitter begint met volgen en monitoren. Door mensen te volgen, krijg je gevoel voor wat er gebeurt op Twitter en hoe het werkt. En bovendien krijg je zo heel veel nuttige en actuele informatie. Als je de juiste mensen volgt binnen jouw vak- of interessegebied, blijf je op de hoogte van ontwikkelingen en relevante informatie.

Het volgen van mensen kan bovendien leiden tot nieuwe volgers (er zijn heel wat mensen die hun volgers graag terugvolgen). Door concurrenten en invloedrijke personen binnen je doelgroep te volgen, krijg je daarnaast een gevoel voor wat die doelgroep bezig houdt, waar men over twittert, wie jouw doelgroep volgt, wat mensen retweeten (en dus belangrijk, leuk of interessant vinden), etc.

Het heeft daarom zin om wat tijd te investeren in het leren zoeken op Twitter. Twitter is een groot netwerk, en om het optimaal te gebruiken moet je weten hoe je personen en informatie kunt vinden.

Zoeken op Twitter

Je kunt Twitter op vele manieren doorzoeken: op tweets of op profiel; op naam, emailadres, getweete woorden, locatie en tag (bijvoorbeeld: ‘#yoga’). Er zijn, naast de zoekfunctie van Twitter zelf, vele gratis zoekprogramma’s met ieder een eigen zoekformule en wijze van rangschikken van informatie. Daarnaast zijn er websites die lijsten bijhouden van interessante twitteraars, en er zijn handige trucjes om de juiste mensen te vinden om te volgen.

Zoeken op Twitter: zoeken op tweets

Twitter zelf biedt een uitgebreide manier om tweets te doorzoeken, ook zonder twitteraccount: http://search.twitter.com/advanced. Je kunt hier tweets zoeken op basis van de verzender, steekwoorden, tweets tussen mensen, tweets van mensen in de buurt van een plaats, binnen een bepaalde periode, RT’s, tweets met links, etc.

Handig: Je kunt voor je zoekvraag op search.twitter.com een ‘RSS feed’ instellen, zie de knop rechts. Met een ‘reader’, bijvoorbeeld www.google.com/reader, ontvang je dan dagelijks de nieuwste zoekresultaten voor jouw zoekterm. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er over jouw bedrijf, jouw vakgebied, of door jouw doelgroep gezegd wordt. Over koffie bijvoorbeeld, als je doelgroep uit koffiedrinkers bestaat.

search.twitter.com RSS feed

Twitter doorzoeken met Google

Een goed artikel met tips om Google gebruiken om twitter te doorzoeken op informatie in tweets EN informatie in de profielen van gebruikers, vind je hier (Engels). Met een beetje oefening (toegegeven, het is een tikje ingewikkeld) kun je Google Twitterprofielen en tweets laten doorzoeken op wat je maar wilt, en Google vragen om je een email te sturen als er op jouw zoektermen nieuwe resultaten komen.

Het voordeel hiervan is dat je kunt selecteren op de twitteraccount, in plaats van alleen op de tweets. Met search.twitter.com vind je alle tweets die het woord ‘koffie’ bevatten, maar via Google kun je ook zoeken op de profielen van mensen die ‘koffie’ in hun profielinformatie hebben staan.

twitter doorzoeken met google

Zoeken op Twitter: zoeken in profielen

Twellow helpt je om te zoeken op de informatie in profielen. Je kunt ook op categorieën zoeken, of op plaats (zie de tab ‘twellowhood’). Door je te registeren, kun je bovendien de profielen van je volgers en die van je ‘vrienden’ (degenen die jij volgt) doorzoeken. Handig!

Twittergrader heeft, behalve een grappige functie om te zien hoe ‘invloedrijk’ iemand is, een zoekfunctie die je de top 100 ‘meest invloedrijke’ twitteraars laat zien per plaats of per onderwerp.

Zoeken op Twitter: andermans aanbevelingen

Helemaal handig is het om inspiratie op te doen door te kijken wat andere mensen aanbevelen. Het bekijken van lijstjes helpt je om een snelle start te maken met een bepaalde groep of binnen een bepaald onderwerp.

www.twittergids.nl geeft de bekendste Nederlandse twitteraars weer per onderwerp. Handig om inspiratie op te doen.

wefollow.com/: de toptwitteraars (internationaal) binnen velerlei gebieden: beroemdheden, tech, beroemde ondernemers, etc.

www.mashable.com/twitterlists/: Mashable is wereldwijd een van de bekendste tech- en social mediablogs. Mashable’s twitterlijsten draaien om tech & science, sport (VS), etc. Een aanrader is de categorie ‘Business & Profesions‘ waar je  bijvoorbeeld healthcare, education, green, design en andere vakmatige lijsten vindt.

Zoeken op Twitter: twitter lists/twitterlijsten:

Als er mensen (accounts) zijn die je aanspreken, kun je eens kijken wie er op hun lijsten staan. Twitter lists zijn lijsten die iedere gebruiker kan aanmaken. Veel mensen groeperen in lijsten de mensen die ze het liefst volgen, mensen die veel over een bepaald onderwerp tweeten, etc. Een heleboel lijsten tegelijkertijd doorzoeken kan ook: bijvoorbeeld met listerious.com. Zoek bijvoorbeeld maar eens op ‘groen’. Een goede video met (Nederlandstalige) uitleg over twitter lists vind je op de website van Kees Romkes.

Zoeken op Twitter: Lokaal zoeken

Als je bedrijf met name van een lokale doelgroep afhankelijk is, bijvoorbeeld voor horeca, retail en lokaal gerichte organisaties, is het zinvol om (potentiële) lokale volgers te vinden. Door mensen te vinden en te volgen wijs je ze op je aanwezigheid, in de hoop dat ze je terug gaan volgen.

Zoekmachines www.twittergrader.com, search.twitter.com en www.twelllow.com (check: ‘twellowhood’, helaas alleen voor weergave plaatsnamen in de VS en het VK) bieden de mogelijkheid om op plaatsnaam te zoeken, d.w.z. dat ze de profielen weergeven van mensen die volgens hun profiel in die plaats wonen.

Met www.monitter.com kun je een zoekactie op informatie uit het profiel (locatie) combineren met een zoekactie op de inhoud van tweets. Je vult je locatie in, en zoektermen, zodat je kunt zien wie er in jouw buurt over die onderwerpen praat. Amsterdammers die over pizza tweeten. Groningers die lekker gaan shoppen. Iemand uit Den Haag die een locatie zoekt in Utrecht. Volg ze, becommentarieer hun tweet, benader ze…

Zoeken op Twitter: zoeken binnen je netwerk

Als je al wat mensen volgt, zou je eens kunnen kijken wie zij nou op hun beurt weer volgen. Met wie ze praten. Wie ze op hun lijstjes hebben staan. Er zijn ook tools voorhanden die je helpen om je eigen netwerk te doorzoeken. Zie bijvoorbeeld MentionMaps, een applicatie die jouw netwerk visualiseert op basis van wie jij noemt en wie jou noemt in tweets. Door op een naam te klikken, krijg je het netwerk van diegene te zien, en zo surf je als het ware door je twitternetwerk. Zie dit artikel (ENG) voor nog drie andere visuele tools.

zoeken op twitter: mention maps

Doel(groep)gericht twitteren: Twitterhandleiding

Dit artikel is onderdeel van een twitterhandleiding voor iedereen die doelgericht met twitter bezig wil zijn. In het volgende deel ga ik in op de vraag hoe je niet alleen kunt zorgen dat jij jouw doelgroep vindt – maar zij jou ook. De voorgaande artikelen vind je hier:

Picture by Michael David Pedersen

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

17 Opmerkingen

Discussieer mee en vertel ons uw mening.

Nieckantwoord
24 april 2013 om 12:01

Hoi Elja,

Goed artikel!
In dit voorbeeld zoek ik op tweeps met ‘marketing’ in hun biografie: intext:”bio * marketing” site:twitter.com. Ik kom op slechts twee resultaten. Lijkt niet erg reëel, heb jij een idee wat ik verkeerd doe of is het artikel van John Jantsch (http://www.ducttapemarketing.com/blog/2010/03/22/7-insanely-useful-ways-to-search-twitter-for-marketing/) achterhaald? Alvast bedankt!

Elja Daaeantwoord
24 april 2013 om 13:38
– Antwoord aan: Nieck

Hoi Nieck, ik heb ook even zitten puzzelen. Volgens mij werkt deze search, althans het ‘bio’ gewoon niet meer. Wat ik ook probeer, ik krijg niet de juiste resultaten. De intitle search lijkt nog wel te werken. Ik kan er ook verder weinig over vinden, veel van de artikelen over zoeken via Google lijken (te) oud te zijn (net als de mijne :)). Ik denk dat tools en apps toch beter werken?

Nieck de Weerd
24 april 2013 om 14:07
– Antwoord aan: Elja Daae

Hi Elja, dank voor je snelle reply. Het lijkt er inderdaad op dat het ‘bio’ gedeelte niet meer werkt. ‘Intitle’ functioneert ook hier nog prima. Weet jij een bio-tool die wel werkt of kan dit ook met bijvoorbeeld Hootsuite? De eerste geïnteresseerde voor een upgrade (of nieuw artikel) meldt zich overigens bij deze. 😉

Mirjamantwoord
27 april 2012 om 12:38

Ik kan de rss feed op de twitter search niet meer vinden. Weet jij misschien of daar een andere oplossing voor is (ik wilde deze importeren in mijn Google reader)?

Elja Daaeantwoord
28 april 2012 om 23:21
– Antwoord aan: Mirjam

Hoi Mirjam, je hebt helemaal gelijk…dat werkt dus niet meer, schijnbaar sinds ‘new twitter’. In dit artikel leggen ze uit hoe je alsnog een RSS van een twittersearch kunt maken: http://cynng.wordpress.com/2011/07/05/twitter-search-rss-feed/. Het is even vogelen, maar als je bijvoorbeeld een rss search op #blogpraat wil, voeg je http://search.twitter.com/search.rss?q=%23blogpraat toe aan je reader. Net uitgeprobeerd en werkt inderdaad. Hoop dat je er uit komt, zo niet, laat even weten dan probeer ik het ook nog even verder uit.

Beginnen met twitteren – wie ga je volgen? | Elja Daaeantwoord
2 februari 2012 om 05:00

[…] Tsja. Goede vraag! Nu wil het toeval dat ik daar eens een artikel over geschreven heb in de (nooit in zijn volledigheid gepubliceerde_ serie over doelgroepgericht twitteren. Zie hier: zoeken op Twitter. […]

Doel(groep) gericht twitteren: gevonden worden | Elja Daae Marketingadviesantwoord
3 maart 2011 om 22:57

[…] het artikel over zoeken op Twitter kon je zien dat er allerlei tools zijn die je helpen om op Twitter tweets en twitteraars te vinden. […]

Vinceantwoord
8 november 2010 om 19:50

Hoi Elja,

handig, dat zoeken op keyword en plaats. Ga ik voor http://www.parttime.nl en http://www.fulltime.nl zeker gebruiken, dan kan ik mensen aanbieden om een vacature te plaatsen. Erg handig overzicht. Ik weet aardig hoe en wat, maar dit artikel geeft weer nieuwe inzichten 🙂

Grt,

Vince

Eljaantwoord
10 november 2010 om 18:18
– Antwoord aan: Vince

@Vince: dat zoeken op locatie is echt een uitkomst als je dienstverlening een lokaal aspect heeft. Kan me voorstellen dat je zo heel wat leads kunt opsporen!

Patrick Bakkerantwoord
8 november 2010 om 17:48

Dank je Elja, die RSS tip ga ik vandaag nog proberen. Over MentionMaps heb ik toevallig vandaag ook al iemand gehoord, dus die zet ik in mijn todo-lijstje. Uiteindelijk kosten al die tips om efficienter te werken zeeën van tijd, voordat ze tijd oplveren. There's always a catch!

Eljaantwoord
10 november 2010 om 18:20
– Antwoord aan: Patrick Bakker

Hoi Patrick, dat mentionmaps is echt heel leuk. Het maakt gewoon heel helder hoe je netwerk er uitziet, vooral je netwerk dat 1 persoon van jou verwijderd is. Heel mooi gedaan. En lekker visueel, dat vind ik altijd wel fijn werken. Inmiddels al even geprobeerd?

Chris Rommersantwoord
4 november 2010 om 21:36

“Goei poeier” weer Elja. Wij maakten zelf laatst ook een aardig (sales-gericht) voorbeeldje van Twitter-search-gebruik. In een tweet berichtte ik over onze aanstaande verhuizing. Blijkbaar had een kantoorinrichter een zoekopdracht op “verhuizing” uitstaan, want in no-time werd er teruggetweet: “Succes met de verhuizing! Kunnen jullie nog hulp gebruiken met de inrichting?” Misschien een beetje te 'salesy' voor Twitter, maar ik vond het toch wel grappig en eigenlijk niet echt storend. De tone-of-voice speelde daarbij waarschijnlijk een rol (eerst feliciteren, daarna hulp aanbieden — geen ordinaire salestekst). Ik denk dat zo'n kantoorinrichter daar toch wel wat handel uithaalt en vind het wel een leuke manier. Wat vind jij, kan dat, qua twetiquette?

Eljaantwoord
10 november 2010 om 18:22
– Antwoord aan: Chris Rommers

Chris, ik had hetzelfde, maar heb het ook expres toegepast. Ik zocht voor de #blogpraat tweetup een locatie in Utrecht dus ik heb een vraag getweet met de tag ‘#Utrecht’ – direct reacties! Meteen mooie match, leek me, horeca-gelegenheden die zo pro-actief met Twitter bezig zijn zullen vast heel goed zijn in tweetups 🙂
Da’s dan een verschil met Facebook, daar zoekt het niet zo lekker (*even een mental note maakt om dat in het stuk voor @webgenerator te zetten* *zo komt het nooit af!*.

Noor Knaanantwoord
4 november 2010 om 19:31

Dat is heel wat informatie op mijn allereerste Twitterdag, maar zeker interessant om me de komende tijd in te verdiepen. Dank je!

Eljaantwoord
4 november 2010 om 21:37
– Antwoord aan: Noor Knaan

Haha – je leert snel heb ik gezien, ik maak me niet zo’n zorgen. Er staat ook een uitgebreide handleiding voor het aanmaken van fanpagina’s op Facebook ergens op de site trouwens. Als je vragen hebt hoor ik het wel!

Hannieantwoord
4 november 2010 om 15:14

Leuk, weer het eea geleerd. Dank je!

Elja Daaeantwoord
4 november 2010 om 20:20
– Antwoord aan: Hannie

Zo blijven jij en ik leren van elkaar, he, Hannie? 😉

Reactie achterlaten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.