Doel(groep) gericht twitteren: gevonden worden

Om je twitterdoelstellingen te kunnen halen zul je een gerichte groep volgers moeten opbouwen. Je doelgroep moet jou dus weten te vinden (en jij hen!).

Er zijn een paar manieren om dat te doen.

Kanttekening: ik schreef dit artikel vorig jaar, met de bedoeling er een ebook van te maken. Nu ik het teruglees, merk ik dat ik inmiddels niet al mijn eigen tips meer toepas! Dat komt niet zozeer doordat ik minder actief ben op Twitter, maar vooral doordat het aantal volgers (1.000+) op mijn account nu zo groot is dat ik niet meer alles continu bij kan houden en kan volgen. Ik vrees dus dat ik momenteel vrij reactief ben. Ik volg vrijwel iedereen terug en reageer over het algemeen op alle aan mij gerichte tweets en DM’s. Maar ik ben niet meer zo pro-actief als ik hieronder beschrijf. Als je echter meer twitterrelaties wilt opbouwen met je doelgroep vind je hieronder een paar tips.

Volg je doelgroep op Twitter (-terug)

Door mensen uit je doelgroep te vinden en te volgen, zal een aantal daarvan je terugvolgen – ervan uitgaande dat je profiel en je tweets hen aanspreken. Als je bovendien de tweets van mensen uit jouw doelgroep ook actief gaat bijhouden, kun je daarnaast natuurlijk gewoon zien waar zij mee bezig zijn en af en toe reageren. Het begin van een relatie!

Omgekeerd is het belangrijk om de mensen die jou volgen, terug te volgen. Ook dat geeft je de kans om een relatie op te bouwen.

De meningen hierover zijn overigens verdeeld. Je ziet dat er accounts zijn die iedereen terugvolgen, en accounts die dat niet doen. Soms vinden mensen het gewoon ook veel interessanter staan als ze weinig mensen volgen, maar zelf door een veelvoud daarvan gevolgd worden.

Ik denk: als je met zakelijke doelstellingen op Twitter aanwezig bent, kun je je dat eigenlijk niet veroorloven.

Je kunt natuurlijk stellen dat terugvolgen soms zinloos is. Zoals ik al zei kan ik onmogelijk nog alle tweets van mijn 1.000+ volgers bijhouden. Dus in zekere zin zou je kunnen zeggen dat terugvolgen een vals signaal is. Maar zo zie ik het niet. Voor mij is het ten eerste gewoon netjes. Een beetje zoals elkaar een hand geven, elkaar erkennen. Ten tweede kunnen jouw volgers en jij elkaar DM’s sturen (privéberichten via Twitter), en heb je op die manier van beide kanten een extra mogelijkheid die niet-volgers niet hebben. Ten derde sta ik wel degelijk open voor contact! Voor mij is het zeker geen leeg gebaar. En tenslotte neem ik heus wel mijn timeline door met de tweets van al mijn volgers…alleen niet doorlopend.

Het is kortom een keuze die persoonlijk is. Maar nogmaals, als jij zakelijk op Twitter aanwezig bent, is iedere volger een potentiële relatie en het dus waard om even de hand naar uit te steken.

Gebruik hashtags

Het gebruik van hashtags (zie ook de uitleg en links onderaan dit artikel) helpt je om door je doelgroep gevonden te worden. Veel mensen zoeken regelmatig op tags binnen hun interesse- of vakgebied. Door een tag toe te voegen aan je tweet vergroot je de kans dat je gevonden wordt. Ik merk het direct als ik een informatieve tweet met hashtag heb verstuurd: ik krijg vrijwel direct nieuwe volgers.

Het gebruiken van tags is niet iets dat je moet overdrijven, vind ik. Ik houd niet van te veel tags in een tweet, en zeker niet van het doorlopend gebruiken van dezelfde tags in alle tweets. Op mij komt dat een beetje over als spam. Ongetwijfeld zijn er heel veel mensen die het hier niet mee eens zijn!

Let hierbij op de taal die je gebruikt. Als je doelgroep Nederlands is, en jij een Engelse term gebruikt in je hashtag, zal je tweet al snel ondergesneeuwd raken tussen de honderden (misschien wel duizenden!) Engelstalige tweets met diezelfde term. Termen als #marketing, #hotel of #PR zijn wat dat betreft mooi maar niet altijd doeltreffend. #vacature bijvoorbeeld weer wel, alleen zul je merken dat ook dergelijke termen volledig kunnen ondersneeuwen in de tweets van (andere) commerciële twitteraars. Het is een kwestie van uitproberen, kortom, en zelf zoeken op termen en tags om te achterhalen waar jouw doelgroep mogelijk op zoekt.

Vermeld links naar je twitterprofiel

Niemand van je bestaande relaties kan je vinden, als ze je twitternaam niet weten. Vermeld daarom waar je maar kunt, zowel online als offline, links naar je twitterprofiel. Op je visitekaartje, onderaan je email handtekening, in je zaak, op je blog, op je website, je LinkedInprofiel… Zo stuur je al je klanten en bekenden in ieder geval de goede kant op.

Ga in gesprek

Dit is misschien wel regel 1 van succesvol twitteren. Sterker nog, ik sprak vandaag met iemand die meer met social media wil gaan doen voor haar bedrijf. Maar we realiseerden ons tegelijkertijd dat Twitter niet haar medium is. Ze is sterk inhoudelijk gericht, echt een specialist. Schrijven over haar vakgebied zal haar goed afgaan (dus bloggen, bijvoorbeeld). Maar als je actief wordt op Twitter, moet je ook bereid zijn het gesprek aan te gaan! Te communiceren. Sterker nog, als je dat niet doet, zul je nooit uit Twitter halen wat er in zit.

Hoe ga je in gesprek met mensen? Het begint vaak met het retweeten of noemen van andere twitteraars. Hun tweet retweeten, antwoorden op vragen die iemand stelt, complimenteren door te verwijzen naar iemands artikel/product/nieuwsbrief door diegene te noemen (een ‘mention’) in je tweet.

Dit werkt niet alleen voor ‘onbekende’ mensen, maar ook voor ‘bekende’ mensen. De meeste mensen, vooral mensen met veel volgers, monitoren met name nog hun ‘mentions’ (de tweets waarin hun twitternaam genoemd wordt) en hun DM’s. Jouw enthousiasme, kennis en oplettendheid gaan op termijn zeker opvallen. Daarbij komt dat fervente Twitteraars meestal gewoon open staan voor nieuwe contacten. Daarom zitten ze tenslotte op Twitter!

Voor mij is dat overigens de lakmoesproef van een ‘goede’ twitteraccount: ik kijk naar hun timeline door naar hun twitterpagina te gaan (www.twitter.com/naam) en kijk hoeveel van hun tweets beginnen met ‘@naam’ of ergens in de tweet ‘@naam’ hebben staan. Mensen die slechts eenzijdig informatie tweeten, nooit met anderen in gesprek gaan  en in hun tweets nooit verwijzen naar anderen, missen eigenlijk het hele idee, vooral ook het prachtige, van Twitter.

Wat ik ook wel doe – toegegeven, vroeger meer dan nu – is dat ik als ik mensen terugvolg even naar hun profiel en hun tweets kijk, en ze een DM stuur of een gewone tweet over iets dat me opvalt aan hun profiel of aan hun website… Dat is vaak de start van echt contact. Ik heb nu nog steeds contact met mensen met wie het zo begonnen is! Inmiddels zijn dat ‘echte’ relaties geworden.

Inhoud van je twitterprofiel … en je tweets

In het artikel over zoeken op Twitter kon je zien dat er allerlei tools zijn die je helpen om op Twitter tweets en twitteraars te vinden. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook: jouw doelgroep gebruikt dezelfde tools om op Twitter te zoeken naar interessante personen om te volgen (jij) en experts die hen verder kan helpen (jij). Zelfs Google gebruikt Twitter als mogelijke bron van informatie! Het loont dus de moeite om bewust bezig te zijn met je profiel (zie het artikel over je twitterprofiel) en met je tweets en in je achterhoofd te houden welke zoektermen belangrijk zijn voor jouw doelgroep. Naar welke informatie ze op zoek zijn. Net als voor al je online activiteiten geldt, eigenlijk.

Nog even over het gebruik van hashtags:

Hashtags zijn key words, zoektermen, voorafgegaan door een hekje (‘#’). In de wereld van Twitter wordt zo’n zoekterm met een hekje ervoor direct een link naar een zoekopdracht.

Hier vind je een Engelstalig overzicht van artikelen die uitleggen hoe je hashtags kunt gebruiken: Secrets of hashtags.

En ik vond dit Nederlandstalige artikel: Hoe gebruik je hashtags in Twitter?

Tenslotte, als je nieuwsgierig bent, zie deze links voor een paar zoekopdrachten op basis van hashtags: #koffie, #marketing en de unieke Nederlandse tag voor iedereen die met een vraag zit, #durftevragen.

Doel(groep)gericht twitteren: Twitterhandleiding

Dit artikel is onderdeel van een twitterhandleiding voor iedereen die doelgericht met twitter bezig wil zijn. In het volgende deel ga ik in op de vraag hoe je niet alleen kunt zorgen dat jij jouw doelgroep vindt – maar zij jou ook. De voorgaande artikelen vind je hier:

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Hennyreply
maart 11, 2011 at 12:03 PM

Hallo Quirine,

Fijn dat je zo'n duidelijk verhaal hebt neergezet, ik ben als beginnen Twitteraar hier heel blij mee vooral omdat het ook in normale mensentaal geschreven is. Ik probeer zo goed mogelijk te Twitteren en lees daarom veel over het hoe en waarom.

Elja Daaereply
maart 11, 2011 at 09:03 PM
– In reply to: Henny

Fijn dat je er iets aan hebt Henny! Alleen…wie is Quirine? 😉 Groet, Elja

Quirinereply
maart 13, 2011 at 08:03 PM
– In reply to: Henny

Ja Henny, alle credits voor de heldere uiteenzetting zijn voor Elja hoor! Ik was alleen net zo blij met het artikel als jij…

Elja Daae
maart 13, 2011 at 11:03 PM
– In reply to: Quirine

Ah! Het mysterie ontrafeld…hoi Quirine! 😉

Quirinereply
maart 04, 2011 at 09:03 AM

Dank je voor je heldere en toegankelijke verhaal! Echt iets voor een beginnende twitteraar zoals ik (@DeZagerij)

Elja Daaereply
maart 07, 2011 at 02:03 AM
– In reply to: Quirine

Hoi Quirine, dank! Fijn dat je er iets aan hebt. Zat al even naar je timeline te kijken 😉
Ik merk wel dat mijn gebruik van Twitter verandert naarmate de tijd vordert. Je hebt een basis nodig, een investering, en op een gegeven moment houdt het als het ware zichzelf (en jou) bezig. Benieuwd hoe je er over een tijdje naar kijkt!

Leave a reply