De uitdaging van een facebook fanpagina

Het blijft interessant, vind ik. Een website die zoveel gebruikers heeft, zoveel invloed, zoveel potentieel, waar zoveel geld in om gaat. Zoveel macht. En toch geen duidelijkheid geven over hoe alles binnen zo’n site in elkaar steekt.

Heb ik het over Google? Nee, dit keer niet… Uiteraard gaat het weer over Facebook. Vandaag weer twee ontdekkingen gedaan. Of liever, zaken die ik eigenlijk al wist bevestigd gezien.

Je updates als fanpagina worden nooit gezien

Je kunt hard hebben gewerkt voor 200 fans op je fanpagina. En hard werken om daar af en toe iets leuks te plaatsen. Helaas is de kans dat jouw ‘fans’ dat bericht ook zien, heel klein. Ik las al eerder een heel goede uitleg over de vraag hoeveel fans je updates nou daadwerkelijk zien. Niet veel: schattingen gaan uit op gemiddeld 1 van de 6. 1 op de 6! Dat betekent dat 5 van de 6 fans helemaal niets zien. Vooral voor kleine pagina’s is dit waar.In de praktijk getoetst
facebook updates zichtbaarheidIk zag dat vandaag toen iemand met wie ik ‘bevriend’ ben op Facebook een update van haar fanpagina deelde via haar persoonlijke profiel. Ik zat naar de update te kijken, en opeens realiseerde ik me dat ik ook fan was van de pagina waarvan ze de update deelde. En dat de pagina update 6 minuten geleden had plaatsgevonden, en ik 6 minuten geleden niets voorbij had zien komen.

[Pagina is die van Junto, een startup voor startups met een heel eigen concept om die startups te financieren en viable te maken…erg gaaf!]

Zichtbaarheid verhogen?

Zo zie je maar weer dat het heel lastig is, Facebook. Als je nog maar weinig fans hebt en niet veel update, is het heel moeilijk om de kans dat je zichtbaar bent, te vergroten. En hoe minder je zichtbaar bent, hoe minder groot de kans dat je fans je updates delen of aanbevelen, en hun vrienden het weer zien, en je organisch gaat groeien. Dan rest dus eigenlijk alleen nog de weg van de betaalde advertenties. Niet handig voor kleine ondernemers met kleine marketingbudgetten.

Er zijn wel wat trucjes voor, zie dit artikel met een uitleg van ‘EdgeRank’ (de factor die bepaalt hoe zichtbaar jouw updates zijn in de timeline van je fans) en tips om je score te verbeteren.

Updates doen via een andere applicatie (zoals Hootsuite)

Omdat je niet altijd online bent op de tijden dat je fans online zijn, kan het handig zijn om een website als Hootsuite te gebruiken. Je kunt dan je update ‘klaarzetten’ en laten versturen als het tijdstip handiger is. Heel lang was het zo dat deze ‘3rd party apps’ echter leidden tot een lagere zichtbaarheid. Met andere woorden, de kans dat je fans updates zagen als je ze op die manier klaarzette was kleiner dan als je ze gewoon live handmatig via facebook.com deed.

Eind vorig jaar scheen dit verholpen te zijn. Zie hierover o.a. dit artikel van copyblogger, inclusief updates waarin staat dat deze achterstand verholpen zou zijn.

Toch viel me vandaag op mijn fanpagina op dat een updates die ik een dag na elkaar deed, met maar een uur verschil in tijdstip, een heel ander bereik hadden. Facebook laat je het bereik zien onder de update in aantal mensen.

facebook update zonder 3rd party app

 

facebook update via 3rd party app

Het kan natuurlijk aan andere zaken liggen. Maar andere updates die ik de weken daarvoor heb gedaan, hebben allemaal een vele hoger bereik.

Om het te testen heb ik vandaag twee updates gedaan, een via facebook.com, en een via 3rd party app. Heel benieuwd of daar iets uit te concluderen valt…

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Jacoline Debrotreply
februari 10, 2012 at 05:02 PM

Ik ben ook heel benieuwd Elja. Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot nu toe weinig anders doe met mijn facebook page dan mijn blogs ernaar toe doorlinken. Weinig interactie. Wordt het misschien wel tijd voor.

Trouwens je wilt niet weten hoe vaak ik sinds de laatste #blogpraat tegen Pinterest ben aangelopen. Het lijkt wel alsof ik erdoor gestalkt word. Daarom ‘geef ik het maar een schot’ (Nenglish) en heb ik aangegeven dat ik wel uitgenodigd wil worden voor Pinterest. Ben benieuwd. Als het maar niet weer een tijdvreter wordt.

Robert Keizerreply
februari 10, 2012 at 09:02 AM

Interessant. Ik vraag me wel af wat dat ‘reached’ betekent. Is dat het aantal keren dat jouw post door de Edgerank is heengekomen en zichtbaar wordt in de timeline van de volgers?

Hoe dan ook, ik vind (en vond) dat hele principe dus raar. Als ik iemand volg dan doe ik dat omdat ik geïnteresseerd ben in diegene en dan wil ik ook zelf kunnen bepalen wat ik wel of niet tot mij neem qua updates.
Op g+ (ja, daar ga ik weer 😉 ) hebben ze dat wel slim aangepakt, vind ik. Daar kan je bij elke cirkel zelf bepalen hoeveel je van die cirkel in je stream wil hebben.
Het is nog niet echt te finetunen, er zijn maar 4 standen en het is niet inzichtelijk welke criteria gebruikt worden om te filteren, maar het geeft me iig het idee dat ikzelf de controle heb. En dat vind ik prettig.

Dat FB en Google proberen wat orde in de ‘chaos’ te scheppen door er algoritmes op los te laten is op zich niet zo raar. Wat mij wel stoort is als daarover onduidelijkheid is. De gemiddelde gebruiker heeft er volgens mij niet eens weet van dat er updates worden weggelaten en dat vind ik ronduit slecht. Op G+ staan de noise-filters per cirkel standaard op standje ‘Show most things’. Dat vind ik dus ook niet zo mooi, want de meesten beseffen niet dat er gefilterd wordt.

Leave a reply