Scoren op Google met de menselijke factor

zoekresultaten Google eigen webshop beginnenWeet je waar het meeste van het verkeer op mijn website naar toe gaat?

Naar dit artikel: Je eigen webwinkel beginnen: 10 valkuilen (uit ervaring).

Als je zoekt op ‘eigen webwinkel beginnen’ zie je me staan.

Bij ‘eigen webshop beginnen’ ook.

Hoger dan veel gerenommeerdere bedrijven. Met een leuk fotootje ernaast. Dankzij Google+ en Google Authorship.

Het is geschreven in april 2012. Ingegeven door de nieuwe webwinkel van een collega. Hop. Waarschijnlijk heb ik het heel snel gedaan, niet veel over nagedacht en heeft het me niet veel tijd gekost. Dat vermoed ik, omdat ik er niet, 2 jaar later, nog 5 grote grammaticafouten uit heb gehaald. 😉

Heb ik er iets aan? Al dat zoekverkeer?

Helemaal niets.

Haha!

Ik doe niets met webwinkels, ik adviseer geen webwinkels, ik verkoop niets aan webwinkeleigenaren.

Lekker nuttig.

Maar leuk.

Het grappige is dat je, als je zoekt op ‘webshop beginnen’, mij niet terugziet.

Dat is des te opvallender, vind ik, omdat je dan pagina na pagina krijgt met maar weinig leuke artikelen. Je krijgt voornamelijk saaie artikelen van commerciële partijen. Zonder auteursfoto’s er naast. Onpersoonlijk. Saai. Het zijn die paar persoonlijke resultaten die er juist uitspringen!

Grappig hoe de resultaten voor ‘eigen webshop beginnen’ zo anders zijn dan voor ‘webshop beginnen’, he?

Je zou kunnen filosoferen over het verschil tussen die twee zoektermen. Hoe ‘eigen webshop beginnen’ een veel persoonlijkere, menselijkere zoekvraag is dan ‘webshop beginnen’. En hoe het daarom logisch is dat een persoonlijk aandoend resultaat als dat van mij (met foto, leuke titel, persoonlijke tekst die verhalend is in de meta-omschrijving) daar goed scoort.

Het lijkt er op dat die resultaten bij ‘webshop beginnen’ allemaal zo geoptimaliseerd zijn, SEO-technisch, dat ze daarom scoren. Misschien zijn die persoonlijkere resultaten (met foto) wel toevalstreffers, net als die van mij.

Toch knap van Google. Dat het mijn artikel er uit heeft weten te vissen. Precies wat mensen willen lezen.

Toch liggen ook daar kansen, als je het mij vraagt.

Want waarom zou je als bedrijf met een commercieel doel niet bewust persoonlijk zijn? Je auteurs zichtbaar maken zodat mensen weten met wie ze te maken hebben? Persoonlijkere en menselijkere teksten schrijven?

Je zou er nog wel eens beter mee kunnen scoren.

Een vraag die mij eigenlijk meer en meer bezig houdt…

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Petra Blankwaardreply
april 22, 2014 at 07:04 AM

Herkenbaar! Bij mij zijn vooral artikelen met DHZ tips populair, en oplossingen voor problemen waar het gros tegenaan loopt. Die hebben titels met zoiets als ‘hoe kan ik…’. ‘Leerstof’ is minder populair. Ik denk ook dat berichten die in 1e instantie niet lokken naar verkoop aantrekkelijker zijn. Vind ik zelf ook 🙂

Elja Daaereply
april 22, 2014 at 02:04 PM
– In reply to: Petra Blankwaard

En toch he. Als je nou WEL wil verkopen, zou je dat dan niet kunnen combineren? Niet dat ik dat doe. Maar het moet toch kunnen?

Petra Blankwaard
april 22, 2014 at 08:04 PM
– In reply to: Elja Daae

Het grappige is dat het indirect wel verkoopt: DHZ-tips zijn soms te hoog gegrepen waarna het alsnog wordt uitbesteed, en verder gaat men je als ‘expert’ zien wat opdrachten oplevert. Was niet eens mijn opzet maar nu het zo uitpakt vind ik dat natuurlijk prima 🙂

Elja Daae
april 23, 2014 at 09:04 PM
– In reply to: Petra Blankwaard

Haha. Het perfecte voorbeeld van een zakelijke blogger! Ik had je in mijn presentatie moeten zetten van zojuist. Hop. Je gaat lekker op mijn lijstje 🙂

Leave a reply