De kern van de zaak

pionHet is lastig soms. Om helder te hebben (en te vertellen) wat je kunt. Waar jij nou specifiek goed in bent. Waar het om draait. Wat je kern nou is.

Er worden hele cursussen, trainingen en meerdaagse programma’s aan gewijd, aan die vraag. Het is geen makkelijke kwestie. Het is een beetje zoals weten wat je wilt. Of waar ‘je passie’ ligt. Heel veel mensen vinden die vragen lastig te beantwoorden.

Ik had een dergelijk dilemma met betrekking tot schrijven.

Afgelopen weekend zat ik daarom 12 uur per dag te werken aan mijn idee voor een nieuw boek. Ik had genoeg van het vage proces waar ik al een jaar mee bezig was. Mijn uitgever, Geerhard (hier een mooi artikel van zijn hand), was iedere keer geduldig met me aan het brainstormen. Maar het kwam maar niet verder. Dus ik had mezelf opgesloten en besloten dat het moest gaan gebeuren.

Het Grote Idee.

De Kern van mijn auteurschap.

Ik was er na 1,5 uur stilte in ieder geval over uit dat ik niet ging doen wat ik eerder dacht dat ik ging doen. Dat ik dat boek niet ging schrijven voor CEO’s van grote corporates, zoals ik van plan was geweest. Maar voor jou. Dat scheelde al een hoop, qua vaststellen van de kern. Als ik voor jou schrijf kan ik gewoon mezelf blijven, tenslotte. Ik schrijf iedere dag voor jou. En vrijdag’s nog een beetje extra.

En ik realiseerde me opeens ook: ik heb al ruim 1700 keer iets geschreven. Hier op dit blog. Alles wat ik wil zeggen, heb ik al een keer geschreven.

Dus, dacht ik, als ik nou eens kijk welke artikelen op mijn blog het meeste aanslaan? Dan heb ik een aardig idee van wat jij leuk vindt. Wat jou raakt.

Maar wat bleek: mijn blog geeft vooral een aardig idee van MIJ. Van wat nou precies mijn kern is, als schrijver.

Gedurende de volgende 6 uur nam ik de ruim 1700 artikelen op dit blog in sneltreinvaart door. Ik selecteerde er zo’n 200. En toen ging ik ze kernwoorden meegeven.

‘Motivatie.’ ‘Ondernemen.’ ‘Doen.’ ‘De Ander’. ‘Ambitie’.

Toen ik ze groepeerde en wegstreepte bleven er ongeveer 10 over. En die groepeerde ik weer naar thema’s.

En toen dacht ik opeens: aha.

AHA!

Dat is de kern van waar ik over schrijf!

En toen ik nadacht over die kern van kernwoorden, bleek dat ik ze op mijn blog ook redelijk goed kon toepassen. Nu heb ik in plaats van ruim 300 tags, nog 45 tags. En in plaats van 30 categorieën, nog 12. En de opruimwoede is nog niet helemaal weggeëbd. Het kan specifieker. Het kan

nog

kernachtiger.

🙂

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Alireply
augustus 16, 2016 at 10:08 PM

Je slaagt er wel in mensen nieuwsgierig te maken naar dat boek 🙂

Elja Daaereply
augustus 19, 2016 at 09:08 AM
– In reply to: Ali

Hihi. Da’s een bijkomend voordeel. 😉

Leave a reply