• Skip to content
  • Skip to footer
  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Workshop
Elja Daae

Elja Daae

social media expert | social media trainingen

  • Blog
  • Over jou
  • Over mij
  • Social voor gevorderden
  • In company workshops
  • Super social
  • Boek
  • Contact
  • In company

De kansen en valkuilen van hashtags op Twitter

Social media 24 maart 2015 | Laatste aanpassing 25 april 2018 | 3 Reacties

Hashtags, ik ben er gek op. Het is een geweldige uitvinding, om heel veel redenen. Maar hashtags vragen ook wat denkwerk. En dat heeft niet iedereen door.

Het mooie van hashtags

Zonder hashtags geen twitterchats, zonder twitterchats geen #blogpraat, en zonder #blogpraat had ik Twitter een stuk minder leuk gevonden de afgelopen 6 jaar! Plus, twitteraars hebben altijd lol met hashtags. Soms ontstaat er gewoon een grap, doordat iemand een hashtag verzint.

Ook op Instagram zijn hashtags superbelangrijk om mensen te vinden en onderwerpen te kunnen volgen. De hashtag bestaat al sinds 2007, maar is volop in beweging (als je het je afvroeg, dit is de uitvinder van de hashtag.)

Maar hashtags worden niet altijd begrepen en niet altijd slim gebruikt. Of soms is het omgekeerd: dan worden ze TE slim gebruikt. En dus eigenlijk ook niet begrepen.

Raar: niemand weet hoeveel er op hashtags wordt gezocht en geklikt. De enige die dat weet, qua Twitter hashtags, is Twitter en die vertelt ons niets. Instagram, LinkedIn en Facebook laten ons ook in het ongewisse. Maar je kunt er van uitgaan dat een groot gedeelte van je doelgroep hashtags gebruikt. Waarbij ik wil aantekenen dat hashtags op Facebook nog steeds niet echt goed werken, voornamelijk omdat de meeste berichten er niet openbaar zijn.

In dit artikel richt ik me vooral op Twitter hashtags. Meer over hashtags op Instagram vind je hier.

Valkuil: een multitalige hashtag gebruiken

(mooi woord he, multitalig. net verzonnen)

De hele wereld zit op Twitter. Twitter heeft heel veel gebruikers. Veel daarvan zoeken op hashtags of gebruiken die, om wat voor reden dan ook. Dat betekent dat er hashtags zijn die een hele andere doelgroep bereiken dan jij bedoelt. Dat maakt misschien niet uit, maar het staat een beetje gek. Met #vacature bereik je een Nederlands- en vlaamstalig publiek. Maar #marketing is weinig gericht.

Successful Email Marketing Technizues at Pizza West April 9th >> https://t.co/thvH7MLdsi #Marketing #Email

— ASMOmaha (@ASMOmaha) March 24, 2015

Bovenstaande tweet wordt door de hele wereld gezien, maar is maar voor een klein groepje relevant. Nog los van het feit dat mensen buiten dat kringetje geen idee hebben wie dit is en waar het over gaat. Dus een lokale of meer specifieke hashtag was logischer geweest.

Tip: check die hashtag voor je hem gebruikt. Wat voor tweets zijn het? Wie gebruikt hem? Een makkelijke manier is search.twitter.com.  Let op: er is een verschil tussen ‘top’ en ‘all’. Vergeet niet op ‘all’ te klikken om de hele reeks tweets te zien in chronologische voorwaarde.

Valkuil: andermans hashtag gebruiken

Onbewust of bewust gebruik je soms een hashtag die al volop in gebruik is. Erg? Soms wel. Ofwel omdat je de conversatie verstoort. Ofwel omdat je helemaal niet de doelgroep bereikt die je voor ogen had. Hashtag hijacking (hier een voorbeeld…niet op de link in de tweet klikken!) is het nieuwe spammen. Bah! Maar soms gebeurt het onbewust. Dan gebruiken mensen eigen, specifieke hashtags zonder dat ze weten dat die hashtag al voor andere dingen wordt gebruikt.

Soms bestaat een hashtag al, met een totaal andere context. Als je die gebruikt en je volgers klikken er op, gaan jouw tweets verloren in een stroom van tweets in een andere taal, over een ander onderwerp of een ander evenement. Altijd checken dus…om te zien waar volgers terecht komen als ze op die hashtag klikken.

Kans: zoekwoorden gebruiken zonder hashtag

Gebruikers zoeken ook woorden die geen hashtags zijn. Het grote voordeel van een hashtag is dat het een soort van ingebakken zoekvraag is. 1 click en je ziet alle tweets met die hashtag. Voor zoeken op ‘gewone’ woorden moet je naar een zoekvenster gaan, op Twitter of elders. Maar dat wil niet zeggen, dat het niet gebeurt. Niet alles hoeft een hashtag te zijn, kortom. NB: Twitter en Google hebben net aangekondigd dat Google tweets gaat indexeren, d.w.z. tonen in zoekresultaten. Nog belangrijker om over zoekwoorden na te denken!

Vraag: wie heeft er baat bij dat een woord een hashtag wordt?

Als je denkt dat je je doelgroep helpt om belangrijke informatie uit een tweet sneller te vinden door er een hashtag aan toe te voegen, moet je dat natuurlijk doen. En Twitterchats als #blogpraat functioneren alleen omdat er een afspraak is over de hashtag. Of neem werkzoekenden: die zijn blij met de hashtag #vacature. Voorbeelden van hashtags die iets toevoegen voor je volgers en voor mensen die jou nog niet volgen.

Today begins #MuseumWeek 2015! 7 days, 7 hashtags, 7 topics to discover & engage with your favorite museums https://t.co/nmWDGIfP09

— Musée du Louvre (@MuseeLouvre) March 23, 2015

Maar soms lijkt een hashtag alleen de zender te helpen en niet de ontvanger. Als een marketingconsultant #marketing toevoegt aan zijn of haar tweet, dient dat maar 1 doel: dat van de zender, die meer zichtbaar wil zijn. Als ontvanger was je al lang duidelijk dat het over marketing ging, waarschijnlijk.

Soms zijn hashtags zinloos. Soms zijn ze ronduit irritant.

#Zakelijketelefonie is nooit zo makkelijk geweest als met de #Lumia van #Microsoft https://t.co/Jd6yP72UJI — BTC Teleconsult BV (@BTCTeleconsult) March 19, 2015

In dit voorbeeld is het zinloos. En irritant! Klikken op de hashtag #zakelijketelefonie laat alleen een feed van alle concurrenten zien. De hashtag voegt niets toe.

Kans: geef context met hashtags

Het leuke aan hashtags is dat hun oorspronkelijke functie als zoekwoord niet meer de enige functie is. Langzaam zijn ze veranderd in contextgever. Ze hebben een nieuwe toepassing gekregen.

Tweets zijn maar 140 tekens. 126 als je een verkorte link toevoegt. Nog minder als er ook nog een foto bijkomt. En max 120 als je wilt dat retweeters nog iets kunnen toevoegen, inclusief hun eigen twitternaam.

De tweetkunst vraagt dus dat je je boodschap zo bondig mogelijk overbrengt. Soms betekent dat, dat de context verdwijnt. En dan bieden hashtags uitkomst.

Zo… Dat was me het dagje wel… Vanavond gelukkig in eigen bed en niet in ziekenhuisbed, maar wat doet dat zeer zeg… #klaplong

— Sandra | TravelBySan (@TravelBySan) March 24, 2015

(arme Sandra!!)

Dit voorbeeld is natuurlijk heel persoonlijk maar het laat goed zien hoe fijn hashtags zijn om context te geven in 1 woord.

Hashtags zijn geweldig

Een paar valkuilen. Maar verder met name #kansen…

  • About
  • Latest Posts
Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

  • Het begin van de twijfel - 4 december 2019
  • Waarom gratis werken geen probleem is (behalve dan om die ene reden) - 2 december 2019
  • Bloggen: hoe meer je het doet, hoe meer het wordt - 22 november 2019

Tags: Twitter

Over Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Elja is de auteur van het boek over effectievere social media: 'Super social'. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere 2e vrijdag in je inbox!

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacob Jan Voerman zegt

    25 maart 2015 op 14:45

    Dat je een leuke afkorting verzint voor je event, en dan in een stroom met Portugese tweets terecht komt met dezelfde afkorting, dat?

    Beantwoorden
    • Elja Daae zegt

      27 maart 2015 op 21:29

      Ja…dat…!

      Beantwoorden

Trackbacks

  1. Niet-tweetbare blog posts zijn er ook - Elja Daae schreef:
    26 maart 2015 om 21:09

    […] schreef ik een artikel over hashtags. Best aardig. Ook al bleek gaandeweg dat ik al heel vaak mijn ideeën over hashtags had […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Of ga direct naar:

  • Neem contact op
  • Meer over jou
  • Meer over Elja
  • Werken met Elja

 

  • Gratis blogtraining
  • Super social preview
  • De Super social nieuwsbrief
  • Kom bij de Facebookgroep

 

  • Instagram tips en inspiratie
  • Bloggen: tips & tricks
  • Meer over LinkedIn
  • Alles over stories

 

  • Elja’s boeken
  • Blogarchief (2010 – 2019)
  • Advies
  • Boek een workshop

Footer

Praat mee

In ‘mijn’ Facebookgroep vind je nog veel meer professionals die bezig zijn met social media en online content. Meld je hier aan om mee te praten en te delen wat jou bezig houdt op dat gebied!

Download Super social gratis

Benieuwd naar Super social? Je kunt hier gratis een preview downloaden met de eerste paar hoofdstukken.

© 2019 · Elja Daae