De binnenkant moet wel matchen met de buitenkant

binnenkant buitenkant menselijk merkIk kwam dit interessante onderzoek tegen: Only 19 Percent of Employees Globally Report Their Experience at Work Matches Their Organization’s Employer Brand 

Er zat een mooie infographic bij. Je kunt niet anders verwachten van een agency die gespecialiseerd is in branding, natuurlijk. Hoewel het plaatje dan weer niet zo heel makkelijk te delen is (foei). En veel te veel tekst bevat (foeifoei). Maar de inhoud is wel degelijk interessant.

Het komt er op neer dan maar een klein percentage werknemers de extern geprojecteerde bedrijfscultuur herkent in het dagelijkse werk binnen diezelfde organisatie.

De binnenkant komt niet overeen met de buitenkant.

Niet verrassend maar toch wel een beetje shockerend, vind ik.

Al die bedrijven die zo veel geld en energie steken in het uitstralen van iets, een norm, een waarde, een emotie. En dat je eigen mensen dat dan eigenlijk niet herkennen.

Dat is niet alleen onhandig voor de motivatie en de geloofwaardigheid van je merk, maar vooral ook voor je positie als werkgever. Dat is althans de insteek van dit artikel. Volgens het onderzoek levert dit dingen op als:

  • betere recruitment (door dat collega’s positief over hun werkgever praten)
  • vasthouden van talent,
  • grotere ‘advocacy’ (het aanbevelen van het eigen merk bij anderen), en
  • hogere productiviteit.

Die hogere productiviteit wordt vertaald naar ‘of mensen geneigd zijn meer energie in hun werk te stoppen dan nodig’. Dus mwah. Of dat nou zo’n goede graadmeter van succes is, weet ik niet. Ook wel benieuwd hoe ze dat dan uitgevraagd hebben. Want veel mensen zeggen natuurlijk ‘ja’ als ze gevraagd wordt: doe je wel eens meer dan nodig?

Maar zeggen mensen dat echt eerlijk? En wat is ‘meer dan nodig” En wat als je bedrijf hele hoge productiviteit vraagt/eist? Of juist alles op alles zet voor een goede werk-privé balans?

Kortom, die cijfers neem ik maar met een korreltje zout.

Ik denk zelf dat de nadelige gevolgen veel groter zijn dan alleen je positie op de arbeidsmarkt.

Ik denk dat ze ongemerkt hun weerslag hebben op je doelgroep, op je (potentiële en huidige) klanten.

Als ik iets geleerd heb over de online reflectie van offline bedrijven, is het dat die online voetprint – vooral op social media – vaak heel duidelijk laat zien hoe het echt zit. En dat wij mensen dat haarfijn aanvoelen.

Waarom?

Omdat je webcare team niet weet wat het moet zeggen of niets mág zeggen. Omdat je PR-mensen altijd een vaag verhaal hebben in plaats van een menselijk, concreet en logische verklaring. En omdat je marketingafdeling met vage beloften richting de klant blijft komen, met producten die niet echt iets toevoegen en aanbiedingen die niet echt onderscheidend zijn.

Al die dingen geven mensen buiten je organisatie een aardig gevoel voor hoe dat er bij jullie intern aan toe gaat. Of in ieder geval een vermoeden. Want mensen zijn niet gek.

Je interne cultuur bepaalt natuurlijk eigenlijk gewoon je succes. En als je externe verhaal niet klopt met wat je intern doet, heb je een probleem.

De onderzoekers gaan ook nog even in op social media.

Yay voor social media onderzoek!

De onderzoekers stellen vast dat merken die dit wel onder controle hebben – waarbij de binnenkant dus matcht met de buitenkant – ook heel slim omgaan met het social media gedrag van hun collega’s.

Ze moedigen ze aan om over hun werk te vertellen op social media, ze hebben een platform of programma dat het makkelijk maakt om berichten van het bedrijf te delen, ze hebben duidelijke regels over wat je wel en niet online kunt zetten … dat soort dingen.

Je kunt vraagtekens zetten bij de aanwezigheid van een employee advocacy softwarepakket als kenmerk van een ‘goede’ werkgever. Het is meer zo dat een dergelijk platform alleen iets oplevert als mensen hun werk en werkgever echt leuk genoeg vinden om daar online over te willen praten en hun werkgever zo te helpen.

Maar goed. Het zij ze vergeven. Ik snap hun punt.

Hieronder de niet zo handy-dandy infographic!

PS Mooi plaatje he, bovenaan? Zelf gemaakt! Met Canva. In 5 minuten. Ha!

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Share your thoughts

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.