De angst voor schaarste

schaarste is een marketingkeuzeScarcity. Schaarste. Schijnt een marketingtruc te zijn, mensen het gevoel geven dat er maar weinig beschikbaar is van een product of dienst.

Het ironische is dat het voor mij, als ondernemer, juist een angst is (en was), scarcity. Angst dat mijn webinar uitverkoopt en dat ik dus te weinig plek heb ingekocht. Dat er onvoldoende prints van mijn boek zullen zijn (haha! I wish!). En bij mijn webwinkel destijds, de angst dat ik kansen zou missen op omzet tijdens de kerstmarkt waar ik stond.

Is er genoeg (om te verkopen)?

Als je iets niet wilt als ondernemer, is het dat je te weinig voorraad hebt terwijl je meer had kunnen verkopen! Maar je wilt ook niet de goden verzoeken door te veel in te kopen, zoals ik destijds met mijn kerstmarktstand deed. Veel te veel ingekocht. Dat is de reden dat die voorraad inmiddels hier in Turkije staat 🙂

Ik kan me echt nog precies herinneren hoe ik me voelde. Ik stond in het magazijn van mijn leverancier, met de dames die al die mooie spullen hadden gemaakt. En ik verhoogde de order.

Gedreven door de angst om kansen op omzet te missen, bestelde ik te veel. Leende ik nog wat bij van mijn moeder en schoonmoeder om meer in te kopen. Nou ja, ook een beetje hebzucht. En het gevoel: “Dit zal IEDEREEN toch willen kopen???”. Naïef, inderdaad.

[Hoewel ik gisteren ergens las dat je juist wél je eigen innerlijke consument moet volgen bij dat soort beslissingen! Ik weet het niet meer, wat wijsheid is.]

Exclusiviteit vs beschikbaarheid

Ik moet ook altijd denken aan dat hele ‘scarcity’-denken als ik boodschappen doen hier. Het is hier bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om espressokoffie te vinden in de supermarkt. Als ik in een van de vele malls ben, ren ik daarom altijd even de vestiging van de ‘Makro’ binnen. De Makro is niet de Nederlandse Makro, maar een luxesupermarkt. En dan loop ik even langs de paar dingen die ik zelden zie maar graag zou willen kopen:

  • blikken met black beans,
  • espressokoffie (liefst gemalen) (van de week na zo’n 6 weken weer ergens Lavazza gevonden, zie foto!)
  • Speciale bloemsoorten (roggemeel)
  • Kruiden en specerijen (keuze hier beperkt)
  • De cereal die de jongens zo lekker vinden
  • Etc.

Schaarste vs investeren in je voorraad

Als klant heb ik namelijk liever GEEN scarcity. Ik wil liever gewoon vinden wat ik wil hebben, en het kopen. Ik doe er zelfs (veel) moeite voor.

In de VS was alles er altijd. In de winkel, of anders wel online. Ik heb zelfs wel eens iets online gekocht, gewoon in de winkel, vanaf een speciaal uitgeruste iphone van de dame achter de kassa. Blijft ook een van de mooiste winkels die ik ken, overigens.

Het was zo verleidelijk om gewoon te kopen, kopen, kopen! Niet alleen vielen de aantrekkelijke catalogi op de mat en in de email, inclusief aantrekkelijke kortingen (het leek allemaal zo goedkoop en voordelig), maar alles was ook nog eens gewoon beschikbaar, en het kon altijd binnen enkele dagen bezorgd worden. Dan wordt kopen een stuk leuker, en makkelijker.

Ik zie het niet zo, dat scarcity als strategie. Ik heb liever 200 dan 100 mensen in mijn webinar. En ik verkoop liever 1000 kerstversierinkjes dan 500. En liever 200 boeken dan 50.

De enige reden dat ik die hoeveelheden niet aan bied of bood,

is de scarcity van mijn geld…

PS Wel mooi drie blikken koffie ingeslagen (zie foto), vorige week, toen het er opeens was. En in de supermarkt de voorraad melk, want die is meestal ook nogal scarce. 🙂

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Laurareply
december 12, 2012 at 10:12 AM

En koffie van de Makro dear? Binnenkort hebben we een webshop.. 😉

Eljareply
december 12, 2012 at 07:12 PM
– In reply to: Laura

Ha!!!! Ideetje! 🙂 Zou het kunnen zo maar, versturen naar Turkije?

Laurareply
december 12, 2012 at 10:12 AM

Oh Elja! Wat herkenbaar weer! Ik volg bij inkopen voor onze koffie-en theezaak ook altijd mijn eigen gevoel maar had daardoor laatst per ongeluk een veel te grote voorraad chocolade ingeslagen, er was niet genoeg ruimte om het allemaal uit te stallen in onze kleine winkel 😉 Ik was zo hebberig geworden door al die heerlijkheden en overdaad aan mooie producten.. Gelukkig kon ik de helft nog terugsturen naar de leverancier zonder problemen..

Eljareply
december 12, 2012 at 07:12 PM
– In reply to: Laura

Zo goed van je dat je dat hebt teruggebracht. Vallen en opstaan, he. 🙂 Hoewel jij wat eerder opstaat, zo te horen, dan ik! Ik had gelukkig destijds ook een gedeelte in consilliatie. Niets van verkocht helaas. Vond leverancier ook niet zo leuk…

Leave a reply