Conversie: van bezoeker naar klant

Conversie: van je ‘lead’ of bezoeker een klant maken. Niet alleen online een uitdaging, ook off-line. Hieronder een aantal links naar artikelen die je mogelijk inspireren.

Online conversie:  analyseer je bezoekers

Voor iedereen met een online aanwezigheid, is een analyse van je websitebezoekers essentieel bij het verbeteren van je resultaten. De meeste (kleine) bedrijven gebruiken hiervoor Google Analytics (gratis, en goed). Wat je kunt doen met die data om je resultaat te verbeteren, lees je hier: site search tips.

Landingspagina’s

Landingspagina’s: dat is de webpagina waar je bezoeker op uitkomt als hij/zij klikt op een link of ‘button’ met een specifieke oproep. Bijvoorbeeld, “vraag nu een offerte aan”, ‘schrijf je nu in voor ons seminar” of “bekijk de laatste aanbiedingen”. Mensen die geklikt hebben, en op die pagina ‘landen’ gaan vanuit je verkoopproces gezien van bezoeker naar mogelijke klant (lead). Belangrijk dus, die pagina. Klinkt moeilijker dan het is! Dit artikel geeft tips: Tips for building an effective landing page. En zie ook dit artikel met praktische ideeen: Landing pages are your secret conversion weapon.

Conversie voor webwinkels

Bezoekers van je website zitten in een bepaalde fase van het aankoopproces. Ze zijn op zoek naar informatie (researchers), ze zijn al bijna toe aan kopen (shoppers) of ze willen nú een aankoop doen (buyers). Dit artikel legt uit waarom het belangrijk is om je webpagina’s daarop af te stemmen.

Conversie voor zakelijke dienstverleners

Voor zakelijke dienstverleners en anderen die zich op de zakelijke markt richten, is online conversie net zo belangrijk als voor webwinkels met fysieke producten. In dit (hele goede!) artikel wordt in gegaan op wat je kunt doen om te zorgen dat je website ‘leads’ genereert: Zorgen voor meer leads via je website (ENG).

Online conversie: kleine aanpassing, groot verschil

Leuk, uit-het-leven-gegrepen voorbeeld van webgerator, een bedrijf dat content management services aanbiedt (waar ik gastblog), over hoe een kleine verandering op je website kan zorgen voor veel meer klanttelefoontjes.

Dat is óók conversie: meer nieuwsbriefabonnees

Hoe zorg je voor meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief via je website? Goede tips! (ga ik ook maar eens beter aan werken :-)). O.a.: waar op je website vraag je mensen zich te abonneren, hoe spring je er uit, welke tekst gebruik je. Zie  Tips om de conversie van je webformulier te verbeteren.

De techniek achter conversie

Tips van experts: 21 conversie optimalisatiegeheimen.

www.webanalisten.nl staat boordevol (meer technische) informatie over online conversie, optimaliseren van websites en vele voorbeelden van Nederlandse bedrijven en hoe zij verschillende opties testen om tot betere resultaten te komen.

Conversie voor zakelijke dienstverleners

De diensten van een adviseur of andere dienstverlener vereisen meestal meer dan een ‘ja, ik koop nu’-actie van de klant. Behalve als het gaat om eboeken of abonnementen, komt er vaak persoonlijk contact bij kijken, in persoon of per telefoon. Hieronder 3 artikelen over conversie voor zakelijke dienstverleners.

  • Hoe bereik je afstemming over een deal als zakelijke dienstverlener? De auteur, gespecialiseerd in marketing en verkoop voor advocaten en andere professional services bedrijven, geeft aan hoe je gedurende het contact en verkoopproces toewerkt naar een deal.
  • Goed artikel over ‘koude acquisitie’: (in dit geval) bellen naar potentiele klanten zonder dat je een relatie met ze hebt. De auteur gaat ook in op wat in dit geval ‘conversie’ is en hoe je die bereikt: tips voor koude acquisitie.
  • Laura Babeliowsky, van Get Clients Now, analyseert waarom Twitter haar klanten oplevert (en anderen niet): hoe je met Twitter klanten kunt krijgen.

Conversie begint met leads: mogelijk geïnteresseerden. Bezoekers van je website,  abonnees van je nieuwsbrief, bestaande klanten, etc. De eerst stap in je proces is dus niet die conversie, maar het contact! Via je blog, je nieuwsbrief, Twitter, Facebook, Hyves, een opt-in verzendlijst – wat dan ook.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

Share your thoughts