Communities succesvol maken: eerst geven, dan nemen

Photo on 5-21-13 at 8.28 PM #2

(over deze foto: zie onderaan)

Kijk, ik dacht dus dat ik de enige was die twijfelde over dat hele ‘communities-door-bedrijven’. Ondanks mijn inspirerende opleidingen van WOMMA op dat vlak waar iedere zeer succesvolle community-manager-van-een-groot-bedrijf vertelt hoe succesvol die communities zijn.

(Sommige communities zijn dat ook, natuurlijk, binnen de gestelde doelstellingen en verwachtingen van dat bedrijf.)

Maar in een discussie op Twitter vandaag kwam ik er achter dat ik niet de enige ben die denkt dat het heel lastig is om (kennis-) communities op te bouwen vanuit commerciële doelstellingen.

Het is bijna alsof het pure feit dat je er graag geld aan wilt verdienen het succes in de weg staat. Ook al is de wens om geld te verdienen aan hetgeen je doet natuurlijk volledig terecht.

Waarom is #blogpraat een succes? Omdat we allemaal geven. De organisatie geeft belangeloos. En de deelnemers geven belangeloos. En iedereen heeft het naar zijn zin. En als je op dit moment een sponsor zou introduceren, zou dat prima zijn denk ik, vooral als je duidelijk kon maken wat het de groep zou brengen.

Ik zit te denken aan die artikelen met blogtips. Die natuurlijk hartstikke goed zijn. Dat je een call to action moet hebben en zo, en vooral overal je product moet neerzetten onderaan de blogartikelen en dat soort dingen. Ik vond dat ook, eerst. Dat het zo moest.

Maar nu vraag ik het me af.

Ik begrijp wel dat er geen CEO bestaat op deze wereld die zo maar gaat investeren in een content community zonder dat hij weet dat hij er binnen 365 dagen omzet uit gaat halen. Maar toch zou dat een hele slimme zet zijn. Om gewoon wat middelen en mensen vrij te maken om zoiets te gaan doen. Gewoon te gaan bouwen aan het delen van kennis of andere leuke content. Bouwen aan relaties.

Ik denk dat het zou werken. Ik WEET dat het kan werken. Ik zie het iedere dag in mijn werk.

Het zit volgens mij zo: om een succesvolle community te krijgen, waar zowel de leden als de organisatie erachter iets aan hebben (commercieel gezien) moet je eerst heel veel geven. Pas dan kun je nemen.

Maar goed. Nogal een stap, nogal een investering. Dat is zeker.

PS Ik zit in de tuin te bloggen. Zie foto. Ja, je hoort het goed, in de tuin! Het ruikt hier sterk naar bloemen (een zee van bloemen hebben ze aangeplant op het complex waar ik woon!), het is nu een graad of 18 denk ik, ik zit aan onze nieuwe grote houten tuintafel, ik hoor overal geluiden van andere mensen die buiten zitten en het eeuwige verkeer over de grote brug over de Bosporus. Zometeen komt het laatste avondgebed van de moskee in de buurt. De eerste vleermuizen zijn al driftig aan het rondvliegen in de schemering.

Ik had eerst een heel andere post in mijn hoofd. Over hoe gek het leven is. Zo mooi en zo vreselijk. Hoe machteloos wij als maatschappij staan soms, hoe we dingen niet kunnen voorkomen al zouden we dat wel willen als we hadden geweten wat we hadden kunnen voorkomen. De mens is zo nietig en zo invloedrijk tegelijk, he? We hebben allemaal veel meer invloed dan we denken. Een lach en een vriendelijk woord of een luisterend oor kunnen veel meer betekenen dan we ooit zullen weten.

Anyway. Ik dacht, ik houd het maar even op die communities…

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

6 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Hetty Oostijenreply
mei 22, 2013 at 10:05 AM

Inspirerend “Ik weet dat het kan werken” doet een sterk beroep op werken vanuit vertrouwen. Daar hou ik van.

Elja Daaereply
mei 22, 2013 at 10:05 PM
– In reply to: Hetty Oostijen

Dankjewel Hetty! Mooi gezegd. Zo werk ik ook. Mag ik werken. 🙂

Jacob Jan Voermanreply
mei 22, 2013 at 07:05 AM

dat Nutella verhaal is nóg onbegrijpelijker, in verband hiermee.

Heb je geluk dat je niks hoeft te creëren, doe je dit:

http://www.mackcollier.com/fan-organizes-global-movement-celebrating-nutella-so-the-brand-sends-her-a-cd-letter/comment-page-1/

Elja Daaereply
mei 22, 2013 at 10:05 PM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Ja zag je de update? Nutella heeft spijt betuigd…! Gelukkig… ze geven de schuld aan de juristen!

Patrick Mundusreply
mei 21, 2013 at 09:05 PM

Boeiende visie. Voelt wel goed. Inderdaad, de ‘maar’tjes’…

Grandioos hoe je naadloos glijdt van je hoofd naar je hart.

Handige PS 😉

Elja Daaereply
mei 22, 2013 at 06:05 AM
– In reply to: Patrick Mundus

Handig he?? Zo kun je nog eens iets kwijt in 1 blog post!

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.