(bijna) 20 social media formats om direct toe te passen

instagram formatsSocial media is een vak en dat vak draait vooral om krachtige content. Als je serieus aan de slag wilt, als je echt ambitie hebt met je account (op welk netwerk dan ook) dan moet je aan de slag. Social media formats zijn dé manier om altijd met iets nieuws te kunnen komen zonder te veel tijd te verliezen. Concepten die je keer op keer kunt toepassen maar iedere keer net iets anders kunt invullen.

Social media formats voor ieder social media platform

k geef je 19 social media formats die je overal kunt gebruiken: op Instagram, op LinkedIn, op Twitter, op Facebook en zelfs op Snapchat. Omdat het leuker klinkt dan 20 (of 40)!

1 Laat zien wat er achter de schermen gebeurt (foto/video format)

Laat zien wat er achter de schermen gebeurt. Wat zouden mensen normaal niet zien? Denk vooral aan situaties (een bezoek van de Minister), processen (zo maken we onze producten)

en uitzichten (vanaf de bouwplaats).

2 Mensen en hun verhaal (foto/video format)

Denk: klanten, collega’s, uit actualiteit, prijswinnaars, genomineerden, iemand met een bijzondere verdienste. Laat je inspireren door Humans of New York, o.a. op Instagram. Een social media format waarbij je anderen hun verhaal laat vertellen in hun woorden, bij een foto of gewoon op video is altijd scoren. Of laat je patiënten aan het woord …instagram verhalen ziekenhuis

3 Behandel een Vraag van de week

Gary Vaynerchuk heeft dit social media format tot een kunst verheven. Hij heeft zelfs een hele YouTube-show aan gewijd, die hij ook nog eens als podcast publiceert. En er vervolgens met een ghost writer een boek geschreven (aff) met een samenvatting van de beste vragen. Slim! En een erg goed boek voor ondernemers ook nog.

Laat je volgers vragen stellen en geef ze antwoord in een video/afbeelding/blog. Noem als het kan de vragensteller. (tip: je kunt ook gewoon doen alsof je een vraag gekregen hebt…)|

Dit is trouwens ook een geweldig format voor Snapchat takeovers, Instagram Live en Facebook Live, en andere live functionaliteiten die eigenlijk weer op zichzelf staande social media formats zijn.

4 Gebruik inspirerende quotes (liefstin een afbeelding)

Quotes zijn het ultieme social media format, vooral als je ze in een mooie afbeelding plakt. Denk: motiverende spreuken maar ook korte tips of grappen. Uitspraken van beroemde mensen die slaan op het onderwerp van jouw business. Instagram staat er vol mee maar ook Facebook scoren ze. En op LinkedIn. Typisch een social media format dat overal succes heeft. En waarom niet? Het is kort, visueel, krachtig en zet volgers aan het denken. Bijkomende voordeel is dat het shareable is – makkelijk en leuk om te delen.

Quotes vinden is makkelijk, verzinnen is moeilijker. Als je de tekst hebt, gebruik dan apps als Canva om ze in het juiste format of met de juiste fonts op te maken.

5 Feitjes

Feitjes zijn altijd leuk. De wist-je-dat-je’s scoren gewoon. Want vrijwel niemand weet wat jij weet over jouw business of jouw vakgebied.

Dus deel je kennis in de vorm van leuke feitjes. Het liefst in of met een afbeelding maar het kan op Twitter bijvoorbeeld ook gewoon zonder. En vergeet niet om cijfers te noemen, vooral op LinkedIn – daar werkt dat extra goed.

6 Infographics

Als je cijfers hebt, onderzoeken of andere interessante feiten of processen: maak er een infographic van. Je schijnt het zelf te kunnen, met deze tools. Waaronder mijn favoriet, Canva.

7 Deel andermans interessante content

Dit social media format, ‘curated content’ in vaktermen, is erg effectief. Sommige bedrijven rapporteren zelfs dat hun grootste hits bestaan uit updates met andermans content! Vergeet niet af en toe andermans foto’s, tweets, video’s of andere dingen te sharen, reposten en te retweeten. Zo geef je anderen een platform én zorg je tegelijkertijd altijd voor interessante content.

8 Humor

Als je grappig bent, maak daar dan gebruik van. Ik weet niet hoe het moet want ik ben het niet. Video? Afbeeldingen? Tekst? Whatever it takes.

Soms zit de humor in de context. Niet voor niets vind je op debestesocialmedia zoveel voorbeelden van reacties van bedrijven. Vergeet ook de gifjes niet (ik gebruik giphy), die een humoristisch element kunnen toevoegen aan een ogenschijnlijk saaie tekst.

9 Inhakers: scoren met je social media format

Heineken is de koning van de inhakers. Maar jij kan het ook. Het is een kwestie van vooruit plannen en goed nadenken.

10 Wist je dat … ?

OK, OK, 10 is een beetje een herhaling van punt 5. Maar ‘wist je dat’ is een leuke manier om een feitje te delen.

11 Uit de oude doos / op deze dag in / #tbt

De wereld houdt van foto’s van vroeger. Hele accounts zijn er aan gewijd. Laat je inspireren en duik in het verleden.

12 Twitter polls / Kies je favoriet 

Mensen laten graag weten wat ze vinden. Stel ze een vraag, laat ze kiezen tussen twee nieuwe producten of de twee ontwerpen voor je nieuwe boek…het werkt.

13 Crowdsourcing

Misschien hebben anderen wel goede input. User generated content is een geweldige manier om je volgers te laten zien dat je luistert én aan goede content te komen. Op Instagram is het bijvoorbeeld heel normaal om mensen te vragen foto’s te delen rondom een thema met een hashtag, om die vervolgens op jouw account te delen. Zie #urbanjunglebloggers of #mooinederland.

14 Makkelijk format: Best gelezen / meest populair / meest gedeeld

Het kan nooit kwaad om even in de content te duiken en te delen wat het ‘beste’ was volgens je volgers. Levert misschien ook weer nieuwe views op…Handig als blogpost maar ook om oude content nog even onder de aandacht te brengen.

15 Take-overs

Populair op Snapchat, Instagram en Twitter: take-overs. Gedurende een bepaalde periode laat je iemand anders posten op je account of post jij op andermans account. Met vermelding van elkaars gebruikersnaam, natuurlijk.takeover twitter snapchat

Take-overs vragen wel wat begeleiding en coördinatie en een duidelijke set regels. Hier vind je een duidelijke uitleg en instructie voor Instagram takeovers die je ook voor andere kanalen kunt gebruiken.

16 Boek van de week / weetje van de week / docent van de week / uitje van de week / locatie van de week

Ken je de ‘medewerker van de maand’ uit de supermarkt? Dit is eigenlijk net zoiets maar dan makkelijker. Wat je onderwerp ook is, verzin een wekelijks terugkerend social media format rondom iets dat je doelgroep interessant vindt. Zorg dat het is iets om naar uit te kijken. En gebruik voor een terugkerende, herkenbare visual of een herkenbare naam en wees consistent in het plaatsen (dag/tijdstip). Ik zie o.a. bibliotheken hier grappige dingen mee doen.

Dit is de winnaar van onze #bookface wedstrijd! Emilin maakte de foto van haar zoon Nino. #bookfaceutrecht #bookfacefriday

Een bericht gedeeld door Bibliotheek Utrecht (@bibliotheekutrecht) op

 

17 Foto- of videoverslag van evenement

Iedereen heeft wel evenementen. Vakbeurzen, congressen, lezingen, presentaties. Maak er een fotoverslag van op Facebook of een korte video voor Instagram … met omschrijvingen natuurlijk.

Fotoverslag voor Facebook? Vergeet niet om zoveel mogelijk mensen en bedrijven te taggen in de foto’s en geef iedere foto een aparte omschrijving mee waar mogelijk.

18 Videoformats

Video is zoveel meer dan een standaardopname. Speel met stopmotion, slowmotion, korte interviews en andere leuke formats. Alles is mogelijk. Alleen je creativiteit belemmert je.
Deze vrouw maakt hele mooie.

Of check de video’s van Friesche Vlag:

19 Afbeeldingen

Bijna alle formats vragen om afbeeldingen. Je kunt niet meer zonder, op social media. Nergens. Ik maakte een screencast van mijn favoriete app, Canva. Photoshop voor dummies, zeg maar, en dat ben ik toevallig als het op photoshop aankomt. Je kunt hem hier bekijken.

PS Stockfoto’s zoals je die vroeger gebruikte, kunnen echt niet meer. Tijd om zelf foto’s te gaan maken, foto’s uit het bedrijfsarchief te halen of stockfoto’s databases te vinden die mooie, moderne foto’s bieden zoals deathtostock.

Social media formats zijn essentieel voor succes

Het leuke aan social media formats is dat je ze keer op keer kunt (en moet!) inzetten. Je hoeft niet meer na te denken over de vorm maar kunt ze iedere keer opnieuw invullen.

Zoek je een nieuw format? Inspiratie is overal. Het is een kwestie van opletten! Ik haal mijn inspiratie vaak uit tijdschriften en kranten of TV-programma’s, want die zitten vol met dit soort formats.

En tenslotte: wees origineel. Dat niemand uit je branche het doet, wil niet zeggen dat het niet zou werken. Het betekent alleen dat jij het slimmer aanpakt.

Dit artikel verscheen eerder in minder uitgebreide vorm als nieuwsbriefaflevering. Dat deelt wat lastig, dus op verzoek alsnog als blogartikel. Geen nieuwsbrief missen? Je kunt je hier inschrijven of via het formulier rechts.

 

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Debbiereply
februari 25, 2017 at 11:02 PM

Hier zitten hele goede tips bij. Dank je wel!

Elja Daaereply
februari 27, 2017 at 07:02 AM
– In reply to: Debbie

Thanks Debbie!

Leave a reply