Analyse

Ik had van de week een blog post met 0 comments, en 0 reactions (ik geloof dat Disqus, het comment systeem dat ik gebruik, tweets waarin een artikel genoemd wordt als ‘reaction’ bestempelt). Ik merkte dat het iets met me deed. Ik ben wel heel verwend geraakt het afgelopen jaar. Ik schrijf iets, ik tweet of facebook het artikel meestal niet eens, en toch komen er reacties.

Een beetje is het zo, in mijn hoofd, dat ik een groep online vrienden heb die mijn blog bezoekt of in de reader heeft of in de email. Een intieme vriendengroep. Ik hoef mijn blog niet te promoten, eh, ‘delen’, want mijn vrienden zien het toch wel als het ze uitkomt.

Analyse

Zakelijk maakt het niet uit, of ik gelezen wordt, maar persoonlijk wel. Toch wel. Gisteren lukte het niet om vanaf mijn smart phone een blog post live te zetten, en ik dacht: maakt niet uit. Je hebt geblogd, daar gaat het om, dat je weet dat je het gedaan hebt.

Maar toch leek het me leuk om een kleine analyse te doen van het verschil met een jaar geleden. Eens kijken of je nou terugziet wat mijn gevoel zegt, dat er het afgelopen jaar een heleboel is veranderd m.b.t. wie op eljadaae.nl landt en waarom en of het inderdaad mensen zijn zoals jij, die terugkeren, of mensen die hier toevallig belanden en weer wegklikken.

Zo zag het plaatje er uit, een jaar geleden:

 

eljadaae.nl 2011

En zo is de stand van zaken vandaag:

eljadaae.nl 2012

Rekensommetje:

Terugkerende bezoekers: stijging van 108%

Bezoeken: stijging van 109%

Unieke bezoekers: stijging van 80%

Pagina’s/bezoek: stijging van 11%

Gem. bezoekduur: daling van 13%

Lastig hoor, statistieken. Hoe kun je nou zien wat de invloed is van terugkerende bezoekers? Wat er echt anders is?

Verkeersbronnen en zo

Ik heb de verkeersbronnen erbij gepakt (waar bezoekers vandaan komen), om te zien hoe lang mensen die bijv. via Google komen op de site blijven. Als het goed is, zouden mensen die direct op deze site komen – dus de url intypen – of mensen die vanuit hun eigen emailnieuwsbrief of vanuit hun RSS-readers hier terecht komen, langer moeten blijven. Lijkt me. Want als het goed is, zijn zij geinteresseerd, terwijl een bezoeker vanuit Google dat mogelijk niet is.

[…]

[Nu ik dat zo teruglees, denk ik eigenlijk dat het niet klopt. Mensen die vaker op je site komen, gaan niet rondkijken, waarom zouden ze? Ze weten al wat er staat. Ze hebben hun kennismakingsronde al gehad, zeg maar. ]

2012

2011

 

 

Veel minder zoekverkeer, relatief. Ik zou geneigd zijn te zeggen dat dat belangrijk is, omdat er meer mensen zijn die bij je langskomen omdat ze je kennen en denken dat er misschien iets interessants of leuks te lezen is.

Maar even zo makkelijk zou je kunnen zeggen dat het beter is om meer bezoekers via Google en andere zoekmachines te krijgen, omdat je dan een kans hebt op nieuwe klanten. Gaat voor mij niet op, is geen doel, maar het zou een overweging kunnen zijn voor zakelijke bloggers. Zorgen dat je hele goede pagina’s hebt die heel hoog in de zoekresultaten op Google staan, en dan zorgen dat die pagina’s bieden wat mensen zoeken, en natuurlijk zorgen dat er op die pagina ook gebeurt wat jij voor ogen hebt. Verkoop. Downloaden van een ebook en inschrijven op je mailinglijst, bijvoorbeeld.

Wie wat waar?

Deze even erbij gehaald, verkeersbronnen:

verkeersbronnen eljadaae.nl 2011
verkeersbronnen (top 4) 2011

Hier een overzicht van de volgende pagina met bronnen met o.a. feedburner (mensen die via een RSS Feeder of via email geabonneerd zijn op nieuwe artikelen):

verkeersbronnen 2011 incl feedburner

Belangrijk hier is niet alleen welke verkeersbronnen het meeste bezoek naar de site sturen, maar ook hoe lang mensen vanuit die verkeersbron blijven, en hoeveel pagina’s ze lezen, en het bouncepercentage: het aantal mensen dat direct weer weg is omdat ze in een oogopslag zien dat ze hier niet vinden wat ze zoeken.

top 10 verkeersbronnen 2012

Grote verschillen wel he? Feedburner vanuit email, feedburner vanuit RSS Readers, en twitter.com stond ergens op nr 35 (zie je wel! Ik moet mijn artikelen meer tweeten!!! :)).

Ook belangrijk: je online community. Vanuit de sites van Jacob Jan, Frank en Karin komen relatief veel bezoekers.

Enfin

Nou goed. Maakt het uit? Ach. Hangt er van af wat je doel is. Maar, eerlijk is eerlijk, groei is leuker dan minder bezoek, en meer comments zijn leuker dan minder. Als ik echt steeds minder reacties zou krijgen, weet ik niet wat ik zou doen! Blog ik dan wel echt voor mezelf? Of stiekem toch voor het contact?

Food for thought.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

Peter Pellenaarsreply
oktober 14, 2012 at 11:10 PM

Jouw blog heb ik opgenomen in mijn blogroll. Die ververst zich iedere keer wanneer ik mijn blog open. Wat ik iedere dag doe. En de meest actuele blogs staan dan bovenaan. Meestal ga ik dan netjes het rijtje af.
Zelf heb ik al tijden geleden mijn stats uit het WordPress dashboard geknikkerd. Ik snap er niets van en het zorgde voor afleiding. Ik wil met mijn schrijven en bezoekers bezig zijn. En verder zie ik wel.

Elja Daaereply
oktober 15, 2012 at 08:10 AM
– In reply to: Peter Pellenaars

Jouw blog krijg ik in mijn email. Ik ben maar op een paar blogs geabonneerd, want ik weet dat het me toch niet lukt om alles in mijn Reader bij te houden maar zo weet ik zeker dat ik er een paar toch lees. 
Tsja, analytics, ik kijk er vrijwel nooit naar maar ik vind het wel intrigerend en leerzaam. Vlak nadat ik dit geschreven had wees iemand me op dit artikel: http://www.theatlantic.com/technology/archive/2012/10/dark-social-we-have-the-whole-history-of-the-web-wrong/263523/. Het gaat over de gegevens die we niet zien of niet kunnen analyseren. Ook de comments zijn interessant, er zit een heleboel kennis in. Eigenlijk is het allemaal onzin, die analyse. Omdat je niet alles ziet, maar ook omdat er heel veel manieren zijn om cijfers te manipuleren. Ach. Ik vind het leuk om er naar te kijken vanuit mijn werk. Maar voor dit blog is het niet belangrijk.

Jacob Jan Voermanreply
oktober 14, 2012 at 10:10 PM

ik krijg je blog in mijn mail. Maar voordat die mail binnen is, heb ik het vaak al gelezen. Hij staat op mijn browser voorpagina.

(voor de marketeers: dat is natuurlijk de plek waar je met je blog wil staan: op de startpagina van je lezers)

Elja Daaereply
oktober 14, 2012 at 10:10 PM
– In reply to: Jacob Jan Voerman

Hahaha! Dat is wel heeeeel snel. Ik de jouwe ook. En als ik het idee heb dat ik iets gemist heb, zoals vandaag, dan hop naar de site. 🙂 

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.