Bloggen is makkelijk, en leuk. Een blog ben je zo begonnen! Hopelijk ben je enthousiast van start gegaan en lekker aan het schrijven. Als je je een beetje gaat verdiepen in bloggen, merk je dat er allerlei handigheidjes, tips en trucs zijn die door ervaren bloggers gebruikt worden. Er is geen reden waarom jij dat, als beginnende blogger, niet ook zou kunnen. Waarom niet direct goed van start gaan? Daarom:

15 tips voor beginnende bloggers

(of ervaren bloggers die toe zijn aan een upgrade)

1. Stel een feedburner feed in

Een feedburner feed betekent dat wie zich abonneert op jouw site (via email of via een RSS Reader), via een door jou bepaalde weg wordt geleid. Het handige is dat je dan kunt zien hoeveel mensen zich abonneren, en daarnaast de ‘feed’ kunt aankleden en opleuken. Feedburner is overigens een van vele diensten. Zie hieronder. Het zien van clicks en dergelijke is overigens maar 1 van de vele mogelijkheden die feedburner biedt. Je kunt er eindeloos mee spelen voor optimalisatie van je feed.

feedburner voor je blog

Vergeet niet een icoontje toe te voegen op je site zodat je mensen ook daadwerkelijk via feedburner laat abonneren. In zowel WordPress als blogger als andere CMS-en vind je daar widgets voor die je met een druk op de knop installeert.

2. Zet een ‘abonneer je op dit blog’-knop op je website

Zo geef je mensen de kans om niets te missen van je blog, en ze verder te betrekken bij je blog. Voor de mensen die nog meer van plan zijn met hun blog (bijvoorbeeld omdat ze zakelijke doelstellingen hebben met hun blog), raad ik aan nog een stapje verder te gaan, zie volgende punt, en een emailnieuwsbrief-knop op hun blog te zetten.

3. Maak een nieuwsbriefaccount aan – en een nieuwsbrief-knop

Abonnees op je blog is leuk, maar die krijgen gewoon je artikelen in hun RSS Reader of in de email. Als je zakelijke doelstellingen hebt met je blog, kun je beter zorgen dat je zo snel mogelijk emailadressen gaat verzamelen. Dit is niet zo moeilijk als het lijkt (behalve dan dat je die emailnieuwsbrieven ook daadwerkelijk moet gaan maken en versturen… *zucht*).

Er zijn allerlei gratis providers (denk bijv. aan mailchimp.com) die bovendien voor veel bekende CMS-en plugins bieden. Zo’n plugin download je invoudig, je voert de gegevens in die je van je mailprovider krijgt, sleept de widget in je sidebar, en voila: emailnieuwsbriefknop!

4. “Over mij”

Schrijf een ‘Over mij’. Dit kan als widget in de sidebar, of als een pagina in je hoofdnavigatie. Probeer jezelf te zijn, maar geef informatie over datgene waarvan je denkt dat de lezer het van je wil weten.

5. “Over dit blog”

Schrijf een ‘Over dit blog’. Zo weten mensen wat ze kunnen verwachten op je blog, waar het over gaat. Meteen ook een kans om op bepaalde posts te wijzen al voorbeeld van waar je over schrijft. Of je lezer te wijzen op de mogelijkheid om zich te abonneren op je blog. Of op je nieuwsbrief.

De oplettende lezer merkt op dat ik zelf zo’n pagina niet heb. Klopt. Ik ben nog een beetje zoekende over wat er nou precies te vinden is op dit blog. Vandaar.

6. Wees duidelijk over wat er te vinden is op je blog

Ik ben er voorstander van dat mensen in een oogopslag zien wie jij bent, waar ze zijn beland, en wat ze op je blog kunnen vinden. Met een mooie of toepasselijk header en eventueel een ‘tagline’, een slogan die in een paar woorden weergeeft waar je blog over gaat. Ik wordt zenuwachtig als ik niet in 1 keer begrijp waar een blog over gaat. Maar goed…als we het hierover hebben in #blogpraat blijkt dat dat echt voor iedereen anders is. Ook hier geldt dat het mede afhangt van je blogdoelstellingen.

7. Help je lezers jouw blog te promoten

Hoe meer lezers jouw artikel digitaal verspreiden, hoe meer lezers je krijgt. Maak het je lezers makkelijk om jouw artikelen te verspreiden door onderaan je artikelen ‘share’ buttons te zetten. Twitter, Facebook, LinkedIn, social bookmarking sites – net wat toepasselijk is voor jouw lezerspubliek.

Je doet dit eenvoudig door – jawel – plugins te installeren op je blog. Een bekende is bijvoorbeeld ‘add2any’ maar het loont de moeite even rond te kijken wat andere bloggers en grote websites gebruiken.

8. Zet je comments aan!

Heel belangrijk…zorg dat mensen makkelijk reacties kunnen achterlaten op je blog. Bloggen is delen, en je hoopt op lezers, toch? En je wilt graag weten wat die lezers denken? Zorg ervoor dat lezers reacties kunnen achterlaten. En kies alsjeblieft niet voor de optie om comments eerst goed te keuren (lees hier wat blogger Karin daarover schrijft). Als je bang bent voor spam, zorg dan voor een Akismet-plugin (een module die ervoor zorgt dat de meeste spammers buiten de deur worden gehouden).

Ik werk met een plugin die ‘Disqus‘ heet, een gratis account die ervoor zorgt dat mensen een reactie kunnen geven vanuit welke account ze maar willen: Facebook, handmatig hun naam en website invullen, Twitter… Disqus koppelt de door hen gekozen account aan de reactie zodat geinteresseerden kunnen klikken op hun informatie, en bovendien hun avatar (profielfoto) wordt weergegeven. Ziet er leuker uit, is persoonlijker, en bovendien is het ook betere promotie voor de mensen die de moeite nemen om een reactie te geven.

9. Promoot je blog. Maar niet geautomatiseerd

Het is heel makkelijk om ervoor te zorgen dat al je artikelen automatisch via je twitteraccount, je facebookpagina of je linkedin-account worden verspreid. Soms installeer je daarvoor plugins op je eigen blog, soms ergens anders (een app op je facebookpagina bijvoorbeeld).

Toch raad ik het af. Hoe meer ik leer over social media (en ik leer iedere dag nog bij), hoe zekerder ik weet dat ‘automatiseren’ heel lastig is. Ieder kanaal is anders, en er zijn altijd nadelen. Op Twitter bijvoorbeeld weet je niet zeker hoe de titel van je blog eruit zal zien als tweet. Hetzelfde geldt voor Facebook.

Beter is het om op al die kanalen handmatig een link te plaatsen, inclusief omschrijving die past bij het kanaal. Je kunt de omschrijving van je blog handmatig aanpassen. Meer werk, ja, dat wel. Maar wie zei dat het allemaal makkelijk was??

10. Maak je blogartikel op met afbeeldingen, kopjes, alineas

Online lezen is heel anders dan lezen op papier. Online lezers ‘lezen’ niet, ze scannen. Het is daarom belangrijk om hun aandacht vast te houden met een goede opmaak. Gebruik daarom alineas (en niet te lange), kopjes (met een ‘Header 2′ of ‘Koptekst 2′ opmaak, want dat is ook nog eens beter voor de zoekmachines!), lijstjes met bullets, af en toe een vetgedrukt woord.

En vergeet niet om afbeeldingen te gebruiken. In ieder geval eentje naast je inleiding, maar liefst ook elders in je artikel.

11. Gebruik een ‘Meer-tag’

Het is persoonlijk, maar ik vind het fijner als op een homepage van een blog meerdere artikelen zichtbaar zijn. Ik denk dat het ertoe leidt dat bezoekers sneller iets vinden van hun gading, zich sneller een indruk vormen van wat er te zien is op je blog, en dus langer blijven hangen en sneller zullen gaan doorklikken en lezen. In plaats van een aantal artikelen in hun geheel onder elkaar. Of 1 artikel voluit op je homepage en verder navigatie (op maand, of op onderwerp) in de sidebar.

Er zijn uiteraard ook veel bloggers die dit onzin vinden. Zij laten liever alle blogartikelen in hun geheel op de home page staan met een pijltje onderaan om terug te bladeren naar eerdere artikelen. In dit artikel lees je zowel voor- als nadelen over het gebruik van gedeeltelijke artikelen op je homepage.

Mocht je kiezen voor een weergave met meerdere artikelen, hoef je maar 1 ding te doen: stel na de eerste alinea een ‘Meer-tag’ in. Dat is het knopje in je opmaakbalk waarop je een rechthoek ziet met een stippellijntje erdoor. Uiteraard is dit niet zinvol als je hele artikel maar enkele alinea’s lang is. En het betekent ook dat je goed moet nadenken over de eerste alinea, zodat die ook uitnodigt tot doorklikken op de ‘Read more’-link.

12. Communiceer de URL van het artikel, niet je homepage

Je bent al druk aan het delen geslagen via Twitter, Facebook, LinkedIn en wat dies meer zij? Als je een nieuw artikel hebt geschreven en je gaat dit delen via je sociale netwerken, gebruik dan de URL van het hele artikel. Dus niet www.mijndomein.nl (in mijn geval dus www.eljadaae.nl) maar http://www.eljadaae.nl/zakelijk-bloggen/10-tips-voor-beginnende-bloggers/. Zo zorg je dat mensen direct bij het artikel komen en helemaal geen ‘read more’-link hoeven te klikken. Bovendien maakt dit het makkelijker om bij te houden hoeveel hits je hebt gekregen op een artikel.

Als je verdere navigatie in orde is, navigeren je lezers dan vanzelf nog wel naar andere artikelen.

13. Installeer Google Analytics. Nu!

Misschien lijkt het je nu nog totaal onnodig om te weten hoeveel lezers je hebt, wat ze lezen, hoe lang ze blijven, en via welke trefwoorden ze je weten te vinden. Maar de kans bestaat dat je dat over een tijdje wel degelijk interessant gaat vinden. En dan zul je ook geinteresserd zijn in de ontwikkeling van je blog. En dat betekent dat je historie moet opbouwen.

Een Google Analytics account aanmaken en koppelen aan je blog is zo gedaan. Maak een gratis account aan op www.google.com/analytics, en zoek in de ‘achterkant’ van je blog even hoe je die kunt koppelen aan je blog. Welk systeem (CMS) je ook gebruikt, er bestaat een plugin voor. Het enige dat je hoeft te doen, is de code die Google je geeft er in te plakken, en klaar ben je. Gewoon doen – je hebt er nu geen last van, maar mogelijk in de toekomst wel veel plezier!

14 Gebruik categorieën op je blog

Gebruik categorieën voor je blogs. Dit heeft een heleboel voordelen. Het is voor de lezer duidelijker waar je blog en je artikelen over gaan; het geeft jezelf meer duidelijkheid over waar je nu eigenlijk over blogt; je kunt je URL’s zo instellen dat de categorie zichtbaar is (goed voor de zoekmachines), en je kunt van de categorieën gebruik maken om de navigatie op je site te verbeteren. Bijvoorbeeld door pagina’s te maken op basis van categorie (zie boven in mijn blog) of in de side bar (zie rechts) als widget.

15. Titels zijn het allerbelangrijkste voor meer lezers

Iedere SEO-expert zal je vertellen dat de titels van je blogartikelen het allerbelangrijkst zijn. Pakkende titels maken is een vak apart (ik heb het nog niet zo onder de knie). Je vindt hier een mooi artikel van Mack Collier, oprichter van #blogchat met mooie voorbeelden (van hoe het niet moet). En hier een aantal tips n.a.v. een discussie in twitterchat #blogpraat over hetzelfde onderwerp.

Benieuwd of je iets kunt met al deze tips. Ze zijn niet allemaal zo uitgebreid als ik zou willen, en niet overal staan links bij zoals ik zou willen. Misschien mooi onderwerp voor een volgend artikel. Aanvullingen in de comments erg welkom!