laptopIn twitterchat #blogpraat komt het onderwerp ‘hoe promoot ik mijn blog’ regelmatig aan de orde. Iedere blogger wil volgers, tenslotte! Hieronder vind je 10 van de beste tips (met dank aan de deelnemers van #blogpraat!). Zie voor een lijst van deelnemers deze twitterlijst.

1. Twitter om je blog te promoten

Gebruik in je profiel de URL naar je blog. Als je naast je blog een andere website hebt die je liever vermeldt onder de URL in je twitterprofiel, neem dan een verkorte link op in je profieltekst zelf: …”blog: http:http://ow.ly/200rt”…

Stuur tweets over een nieuw blogartikel. Dit kun je geautomatiseerd doen, bijvoorbeeld via ifttt.com. Of vraag op Twitter om input voor je blogartikelen, noem de mensen die je inspireerden in je tweets met een verwijzing naar het artikel en zorg zo voor indirecte PR (vergeet niet de mensen die je input geven te noemen in je artikel, inclusief links naar hun website of twitterprofiel!).

2. Comments achterlaten: een geweldige manier om je blog zichtbaar te maken

(Tip van @raaphorst) Indien integer gebruikt heel nuttig voor zowel jezelf als de ander: het achterlaten van commentaren op andermans blogs. Bij het achterlaten van een commentaar wordt meestal gevraagd om je website. Op die manier ontstaat er verkeer naar je blog. Opbouwend en aanvullend commentaar wordt door bloggers erg gewaardeerd. Let op: ‘leuk artikel’ is niet voldoende! Voeg waarde toe en laat zien dat je iets te melden hebt. Inhoud overtuigt.

3. LinkedIn, Facebook, en andere sociale netwerken

Zorg dat je blog gelinkt is aan sociale netwerken (bij Facebook kan dat bijvoorbeeld met de applicatie networked blogs, bij LinkedIn via de Blog Link applicatie). Zie ook punt 1, de tool ifttt.com. Zo zorg je dat nieuwe artikelen automatisch gepubliceerd worden op die netwerken. Gebruik de mogelijkheid om ’updates’ te geven, bijvoorbeeld op LinkedIn, en zo je nieuwe blogartikel onder de aandacht te brengen.

4. Social bookmarking om je blog onder de aandacht te brengen

Social bookmarking sites zijn websites waar mensen hun favorieten opslaan (i.p.v. op hun computer). Hoe meer mensen een webpagina aanmerken als favoriet, hoe hoger die pagina stijgt in de ranking. Op websites als delicious.com, digg.com, stumble.com kun je je eigen artikelen bovendien toepasselijke ’tags’ meegeven: de zoekwoorden die van toepassing zijn op je artikel. Ook hier geldt: blijf integer, overdrijf het niet.

5. Je blog off-line promoten werkt ook!

Vaak onderschat, maar heel belangrijk, is om je blog ook buiten het internet onder de aandacht te brengen. Verwijs er naar in al je zakelijke communicatiemateriaal: bedrijfsfolders, visitekaartjes, reclamefolders, de gouden gids. Noem je blog in zakelijke gesprekken. Hang een verwijzing op in je zaak.

6. Noem je blog in je emailhandtekening

Zet je blog in je emailhandtekening. Overweeg om een specifiek artikel onder de aandacht te brengen met een uitgebreidere omschrijving.

7. Vergeet je RSS feed niet (abonnees)

Biedt een RSS feed aan, d.w.z. een makkelijke manier voor lezers om zich via email of met een ’reader’ te abonneren op je blog. Steeds meer mensen maken gebruik van RSS readers. Het voordeel is dat zij (en jij) zeker weten dat ze al je artikelen voorbij zien komen. Een RSS feed aanmaken is makkelijker dan je denkt, en de meeste blogsoftware helpt je om heel makkelijk een ’button’ te maken. Je RSS Feed aanmaken doe je eenvoudig via www.feedburner.com Meer over het belang van blogabonnees: Subscribers are vital for an online marketing growth strategy.

8. Traditionele PR

Breng je hele blog, of juist een specifiek artikel, onder de aandacht van geprinte en online media door middel van een persbericht of een simpele, gerichte email. Als wat jij op je blog zegt, waarde toevoegt voor hun lezers, waarom dan niet? Zorg voor een pakkende titel en geef de relevantie voor de lezer aan. Vergeet niet om een eventueel persbericht ook naar invloedrijke bloggers en vloggers te sturen.

9. Je nieuwsbrief

Vooral voor bedrijven die naast een blog een ‘gewone’ website of een webwinkel hebben, is het interessant om in de nieuwsbrief naar een blog te verwijzen door middel van een button of overname van een blogartikel. Behalve verwijzen naar nieuwe artikelen, is het ook een goede manier om oude artikelen onder de aandacht te brengen, of een reeks artikelen in een bepaalde categorie.

10. Gastbloggen

Gastblogger worden op een weblog met dezelfde doelgroep als jijzelf hebt, is een van de allerbeste manieren om bekendheid te krijgen met je eigen blog. Benader blogs die je interessant lijken – misschien willen zij ook wel gastbloggen op jouw blog. Vergeet niet om te zorgen voor een duidelijke verwijzing naar je website in de inleiding en/of afsluiting van je gastblog.

Meer links

Een lange lijst van blogmarketingtips vind je hier: 25 tips for marketing your blog En ook op webbigquity een goed artikel over het promoten van je (nieuwe) blog.

Elja elders:

Elja Daae

Elja is spreker, trainer en adviseur op het gebied van social media. Ze is daarnaast een van de bekendste blogexperts van Nederland. Elja is de auteur van twee boeken over social media en heeft al een vaag idee voor de derde. Meer lezen? Abonneer je op haar nieuwsbrief over marketing, social media en ondernemersschap. Iedere vrijdag in je inbox!
Elja elders:

Latest posts by Elja Daae (see all)